MARIJA CVITANOVIĆ: ‘Žao mi je što država ne podupire tekstilnu industriju. Moda predstavlja kulturu življenja, a ne snobizam kao što mnogi misle’

Autor:

Saša Zinaja/NFOTO

Marka M Med odabir je za uniforme brojnih zagrebačkih poliklinika, ljekarni i kozmetičkih salona, a iza tog uspješnog brenda stoji bivša manekenka i ekonomistica koja za B&B otkriva kako je razvijala biznis

Upišete li u tražilicu Google ime Marije Cvitanović, potpuno nepravedno većina članaka na koje ćete naletjeti odnosit će se na njezin izgled i modne odabire. Pa dobro… ne potpuno nepravedno. Činjenica jest da je Marija lijepa žena, a njezine uspješne modne kombinacije primijetile su i brojne zvijezde, zbog čega je i danas zadužena za stylinge mnogih od njih, poput Antonije Šerić iz grupe Pavel. No ono što pada u drugi plan njezin je osjećaj za business. Diplomirana ekonomistica već je 21 godinu uspješno na čelu Concept storea Colette. U poznatom zagrebačkom salonu počela se razvijati i njezina današnja uspješna poslovna priča. Kad je njezina sestra, cijenjena liječnica, trebala novu uniformu, poželjela je izgledati ženstveno i moderno unatoč tome što posao zahtijeva ‘’običnu’’ bijelu uniformu. Ideju su smišljale zajedno kombinirajući Zrinkinu praktičnost i minucioznost te Marijinu krojnu kreativnost. Rezultat je bila neka nova medicinska estetika. Čim se u sterilnim hodnicima pojavila u uniformi koja je odskakala od standarda, a izgledala je pomalo kao nešto što biste rado i vi odjenuli na zagrebačku špicu, uslijedili su upiti ostalih kolega. Malo po malo, ova priča stigla je do toga da je Marka M Med danas odabir za uniforme brojnih zagrebačkih poliklinika, ali ne samo njih. U međuvremenu su stigli upiti ljekarni, kozmetičkih salona i velikih linija kozmetičkih proizvoda zastupljenih u vodećim dermatološkim ordinacijama.

BUSINESS & BANKING: S kojim ste se predrasudama susreli kada ste počeli business u tekstilnoj industriji koja je u Hrvatskoj pred potonućem?

S Marka M Med-om počela sam u studenom 2020. na nagovor prijateljice koja je također pokretala business. Međusobno smo se podupirale i svaka je krenula dobrim putem unutar medicinskog sektora. U početku su me svi doživljavali kao isključivo modnu dizajnericu. Ipak moram priznati da to nije bio samo nedostatak jer su poslovne osobe estetski zahtjevne. Kada je u pitanju stilski izričaj ordinacije ili poslovnice, morate uzeti u obzir jako puno detalja.

Potonuće koje spominjete mi je poznato jer sam s dvije od tri tvrtke koje su po meni bile temelj hrvatske tekstilne industrije, a to su Pounje i Varteks, tijekom svoje profesionalne karijere surađivala. Žao mi je što država ne podupire tekstilnu industriju i što slušam izjave poput one vlasnika Varteksa da mu je ulaganje u tu firmu životni promašaj. Brendirala sam 2012. Marku M zbog tekstilne industrije i suradnje s Pounjem. Nisam u tu industriju uložila toliko novca kao on, ali je to bio slučaj okolnosti. Inače vjerojatno bih jer i dalje vjerujem da ako tako jedan uspješan poslovan čovjek kao on može poželjeti da kupi tvrtku kao što je Varteks, koja je slala tkaninu za odijela oskarovaca poput Brada Pitta, ipak to vrijedi puno više od naše ‘’poslovne euforije’’.

Biznis s uniformama Marija Cvitanović započela je u studenome 2020., a da bi stilski osmislila neku ordinaciju ili poslovnicu, kaže, mora uzeti u obzir puno detalja. FOTO: Marka M Med

BUSINESS & BANKING: Kako osiguravate da ste cjenovno konkurenti u odnosu na ‘’velike igrače’’ jer poznato je da prilagođeni dizajn obično nosi i višu cijenu?

Mnogi će reći da sam skupa jer ne proizvodim u Kini, a tkanine nabavljam uvijek od istog hrvatskog proizvođača. Moja dva omiljena brenda medicinske odjeće imaju cijene čak tri puta više nego ja, ali se slažem i da sigurno imaju veće troškove proizvodnje. No njihova kvaliteta je neupitna, a mene samo kvaliteta i zanima. Ja možda nemam budžet za promociju poput njih, ali nemam ni namjeru ići na toliko široko tržište jer za to nemam ni želje ni kapaciteta. Cijena je ono o čemu uvijek treba voditi računa. Sigurno je da nikad neću ići nauštrb kvalitete materijala i izvedbe.

Čak 86,15 milijardi dolara iznosilo je tržište medicinske odjeće u 2020. godini, a prema Fortune Business Insights do 2028. će dosegnuti 140 milijardi dolara. Dodajmo tome da Američki zavod za radnu statistiku očekuje da će radna mjesta u zdravstvu porasti za 15 posto do 2029., što je više od bilo koje druge skupine zanimanja. Naravno da to nije primjenjivo na Hrvatsku, ali nerijetko i mi s odmakom od desetak godina pratimo svjetske trendove pa nije za zanemariti ovu činjenicu. Ako je suditi po mojim rezultatima mogući su minimalni porasti. Inflacija radi svoje, kao i u mnogim drugim segmentima, i teško je u ovakvim vremenima očekivati izdvajanje za odjeću, pogotovo radnu.

BUSINESS & BANKING: Mogu li si liječnici u zdravstvenom sustavu priuštiti moderne medicinske uniforme?

Većina ne. Uzmimo za primjer jednu moju klijenticu koja radi u cijenjenom kliničkom centru, iznimnu specijalisticu u svojemu području, koju ovdje radi zaštite njezina identiteta neću imenovati, a od svoje plaće jedva si može priuštiti dva kompleta na godinu napravljena po njezinoj specifičnoj građi. Radi se o izuzetno niskoj i sitnoj osobi pa joj sve univerzalne uniforme ne pristaju, iako je proporcionalno građena. ‘’I što ćemo sad?’’, kako bi rekla beogradska umjetnica. Skratiti i suziti – no ni tada rezultat neće biti sjajan. A lako je za izgled… Moramo razmišljati da je ona na poslu minimalno 10 sati dnevno i da joj je sloboda pokreta izuzetno važna. Vi si sigurno kada odlazite na posao ne birate odjeću koja vas koči. Pa zašto onda to očekivati od liječnika koji su i fizički i mentalno aktivni.

‘Potonuće tekstilne industrije poznato mi je jer sam surađivala s Pounjem i Varteksom, koji su temelji te industrije’

BUSINESS & BANKING: Koliko modela imate?

Ne znam točno koliko modela imam. Sad ovo moram objasniti. Naime, većinom nastaju u suradnji s klijentima jer uvijek za uzorak napravim, ne kao što je uobičajeno jedan primjerak, nego tri, četiri ili koliko mi krojačka konstrukcija dozvoljava. Mogu to najbolje objasniti ako zaključim kako imamo, kao što imamo i u osobnom odijevanju, nekih dvadesetak osnovnih modela i brojne izvedenice.

BUSINESS & BANKING: Koja je minimalna količina po narudžbi?

Nema je. Dapače, može mi se obratiti i osoba koja treba samo jednu uniformu. Još ako se radi o nekome tko želi individualan, prilagođeni dizajn, koji najradije radim, nitko sretniji od mene.

BUSINESS & BANKING: Po čemu su vaše uniforme toliko posebne?

Uvijek sam se divila modnim dizajnerima poput Alexandera McQueena i Johna Galliana. Naravno da njihov dizajn ne možete prenijeti na medicinske uniforme, ali može vam poslužiti kao nadahnuće. Napravit ću neočekivani ušitak ili kroj kako bih naglasila struk, ali nikad na štetu praktičnosti. Veliki naglasak stavljam na udobnost. Meni je jako važna pa o tome izrazito vodim računa.

‘Čim sam se udala željela sam raditi posao u financijama, ali su me pozvali u modu i produkciju’, otkriva Marija Cvitanović. FOTO: Saša Zinaja/NFOTO

BUSINESS & BANKING: Radite li isključivo po narudžbi ili su u pitanju, nazovimo to tako, ‘’ready to wear’’ uniforme?

Osobita mi je čast bila kada su me nedavno u jednoj poliklinici pitali mogu li zaštititi dizajn uniformi koje smo osmislili. Koja sjajna ideja i najveći kompliment, ne samo meni nego i voditeljima poliklinike koji tako razmišljaju. Smatram da u tome jest čar, ali već vidim da mi je idući korak angažirati nekoga za zaštitu prava dizajna, kako odjeće tako i nekih drugih stvari. Čini mi se da kod nas intelektualno vlasništvo nije visoko na cijeni pa tako vidim osnovni dio mog zaštitnog znaka na tuđim internetskim portalima. Uz to što radim po narudžbi imam razrađene i standardne konfekcijske veličine, ali samo u modelima koje smatram podobnim za različiti tip građe. Čim dođem kod liječnika danas odmah primijetim uniformu, ali i stil liječnika. To je kao da vidite muškarca sa ženom i odmah gledate ženu, a žena je odraz muškarca.

BUSINESS & BANKING: Što ste sve trebali uzeti u obzir kada ste kreirali? Koliko se to razlikuje od kreiranja uobičajenih odjevnih predmeta?

Po nekima se možda i ne razlikuje, ali ti mi nisu niti važni. Ne želim zvučati pretenciozno no smatram da u moru svega danas morate znati sami odabrati kome se obratiti da vam sugerira. Za početak treba uzeti u obzir namjenu. Uvijek porazgovaram s osobom kako bih znala točno koje poslove obavlja. Što se samog postupka kreiranja tiče, moram naglasiti tkanine. Ako ste u nedoumici oko izbora, ja sam tu da vam pomognem.

BUSINESS & BANKING: Ima li tu prostora za boje ili dominira uobičajena bijela boja?

Bila sam u čudu da svi vole boje jer za mene je bijela osnova medicinskog poziva, ali i ljekarni te salona za uljepšavanje. No jedna klijentica poželjela je modele u tirkiznom i ostala sam ugodno iznenađena kako dobro to izgleda. Dakle i klijenti meni pomažu. Sve je u sinergiji.

‘Divim se dizajnerima poput McQueena i Galliana. Njihov dizajn ne možete prenijeti na uniforme, ali može biti nadahnuće’

BUSINESS & BANKING: Zaslužuju li djelatnici u zdravstvu modu?

Ja mislim da da. Po meni moda predstavlja kulturu življenja, a ne snobizam kao što mnogi misle. Vidjeti lijepo odjevenog liječnika ili liječnicu zapravo je i nama važno. Odjeća je i povjerenje.

BUSINESS & BANKING: Traže li vaše uniforme više žene ili muškarci?

Pa iznenadili biste se. Više ih traže muškarci. Stvar je u tome da i klasična kuta može biti moderna. Zbog toga mi se obraćaju i brojni kirurzi jer možda vam je teško zamisliti, ali je li je V izrez 2 cm dublji ili plići te je li tkanina kruća ili mekanija… detalji su ti koji rade razliku i presudit će o tome da izgledate uredno, a većina kirurga koje poznajem jako mari za detalje i vide i minimalnu razliku.

BUSINESS & BANKING: Godinama ste se bavili potpuno drugačijim stvarima od onog za što ste se obrazovali, od stylinga do produkcije. Ipak očigledno je ‘’poduzetnički gen’’ samo čekao da ispliva.

Dapače. Čim sam se udala željela sam raditi posao u financijama, ali su me pozvali u modu i produkciju. Ja sam tip koji voli matematiku i fiziku, ali ponuđena opcija mi je oduvijek bila hobi, usput budi rečeno izrazito mrzak mojim roditeljima kao i gluma, pjevanje i slično. To se po njima zove umjetnost i hobi, a ne posao. Mene su ipak odabrali za moj hobi i umjetnost i pristala sam na to. Tim ljudima danas moram zahvaliti jer su mi dopustili da izrazim svoj karakter i kreativnost kroz odjeću, glazbu, pisanje kolumne i slično jer ništa od toga ne bih inače radila jer sam stroga prema sebi. A u tom sam odrastala i uživala. To je energičnost i poduzetništvo koje meni predstavlja moj karakter. Iako je sve to bilo jako stresno i mnogi bi rekli da me koštalo puno toga u životu, ja to ne bih tako rekla. Smatram da je to daleko od istine. To sam ja.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.