Varaždinka Margareta Matišić mlada je operna pjevačica i profesorica solo pjevanja koja već ima uloge u trima predstavama u HNK u Zagrebu, a priprema još dvije u kojima će na proljeće debitirati – u ‘Evgeniju Onjeginu’ i u ‘Traviati’ – a nove snimke svojih nastupa stavit će na svoj YouTube kanal
Iako je opera umjetnička grana koja se još uvijek kod većeg dijela publike u Hrvatskoj smatra nečim u čemu uživaju stariji, ta se slika o operi ipak počela mijenjati. Tome su pomogle sve češća angažiranja mlađih opernih pjevačica i pjevača koji su ili tek diplomirali ili imaju neke manje uloge. Svježija operna scena posljednjih godina doprinijela je i tome da se ipak polagano mijenja svijest o operi. Zagrebačka filharmonija pokrenula je ciklus opera za djecu, u HNK u Zagrebu se isto tako izvodi opera za najmlađe, a na Velikoj sceni javljaju se mlada lica. Jedno od njih je i varaždinska operna pjevačica Margareta Matišić. Margareta Matišić diplomirala je s najvišom ocjenom 2011. u klasi prof. Berislava Jerkovića, a u lipnju 2012. i magistrirala. Godine 2010. dobitnica je Dekanove nagrade za postignut uspjeh u umjetničkom radu na polju glazbene umjetnosti i uspjeh tijekom studija. Od 2015. do 2017. usavršavala se na Muzičkoj akademiji u Zagrebu kod primadone Vlatke Oršanić. Također se bavi i vokalnom pedagogijom, te je od 2012. zaposlena kao profesorica solo pjevanja, komorne glazbe i scenskog pokreta na Glazbenoj školi u Varaždinu. Ona se, osim što pjeva nekoliko uloga u HNK u Zagrebu i predaje u srednjoj Glazbenoj školi u rodnom gradu, itekako posvetila svojoj karijeri i na društvenim mrežama pa će tako uskoro na svom YouTube kanalu staviti nove snimke svojih opernih nastupa.
Margareta Matišić pojasnila je razloge za taj potez: “U planu mi je staviti na YouTube nove snimke opernih arija. Snimat ću u prekrasnoj dvorani Scheier, a na klaviru će me pratiti moj dragi prijatelj i kolega prof. Danijel Oto. Snimke koje su trenutačno na mojem YouTube kanalu stare su nekoliko godina, pa je već vrijeme za nove. S obzirom na to da danas sve ide preko interneta i društvenih mreža, mislim da je potrebno imati i vlastitu web stranicu gdje se nalazi životopis, trenutačni i budući projekti, fotografije i slično, to je isto jedan od načina kako se približiti publici, a ako želite sudjelovati na nekom natjecanju, predstaviti se možda nekom agentu ili se javljate na neku audiciju, bitno je imati uvijek što novije snimke. Ipak kroz godine osoba napreduje i ne zvučite isto kao prije nekoliko godina, glas se mijenja.”
Margareta Matišić ima već dosta iskustva na sceni, igra u najnovijim predstavama Hrvatskog narodnog kazališta u Zagrebu – ‘’Carmen’’ na Velikoj sceni i ‘’Medij’’ u Maloj dvorani Lisinski. Kaže da je nastup u kazalištu kao solist san svakog pjevača:
“Taj put nije lagan, stoga mi ovo puno znači, osjećaj da radiš nešto jako dobro i kvalitetno te da se sav taj trud i rad isplati. Svaka uloga je posebno iskustvo. Što se tiče projekata u HNK Zagreb, u veljači igram ponovno i u Mozartovoj ‘Čarobnoj fruli’, a na proljeće slijede još dvije premijere, u travnju ‘Evgenij Onjegin’ Čajkovskoga i kasnije, u svibnju, Verdijeva ‘Traviata’, a obje ću uloge prvi put pjevati. Također, osim ovih projekata pozvana sam na nekoliko audicija u inozemstvu, a imam u planu i solističke koncerte, ali vidjet ćemo što će se od toga uspjeti realizirati s obzirom na trenutačnu situaciju s pandemijom.”
‘Drago mi je da su u zadnje vrijeme više počeli angažirati nas mlađe pjevače i da ima ljudi kojima je stalo. Kultura je jako važna, ona se nasljeđuje kroz društvo, a opera je veliki dio nje’
Margareta Matišić ističe da joj je svaki projekt drag i svaki odrađuje s jednakim entuzijazmom, željom i srcem. Možda, kaže, pojedine projekte više pamti jer ih je radila prvi put, kao debi u nekoj ulozi jer je to posebno uzbuđenje:
“Sjećam se na prvoj godini Akademije, već sam imala priliku kao solistica nastupati na Varaždinskim baroknim večerima i onda nakon toga došla je i moja prva uloga Čarobnice u operi ‘Didona i Enej’, pamtim i prvi profesionalni debi u HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci kao Mrs. Quickly u Verdijevom ‘Falstaffu’, prvi nastup sa Zagrebačkom filharmonijom, debi u Hrvatskom narodnom kazalištu u Zagrebu. A radim već deset godina kao profesorica pjevanja na Glazbenoj školi u Varaždinu. Našoj školi sigurno ne nedostaje projekata, uvijek je jako radno i djeca su angažirana na sve strane, od međunarodnih natjecanja, nastupa s Varaždinskim komornim orkestrom, sudjelovanja u mjuziklima, seminarima. Kada djeca imaju toliko puno mogućnosti, onda su ambiciozna, zadovoljna, ispunjena i spremna na rad. S takvom djecom je prekrasno raditi jer žele vaše znanje i žude stalno za novim izazovima.”
‘U Hrvatskoj kao pjevač možete dobiti stalno radno mjesto, a tih mjesta je vrlo malo, dok u vanjskim teatrima možete potpisati ugovor najviše na dvije godine, pa većina pjeva vani’
Margareta Matišić ispričala je i što je naučila od svojih učenika, a što oni mogu naučiti od nje. Ona predaje srednjoškolcima, malo starijoj djeci pa smatra da im se lakše povezati s mlađim profesorom: “Zato jako dobro funkcioniramo, pogotovo u ovoj vrsti individualne nastave gdje smo ‘jedan na jedan’. Osim tehnike pjevanja, vježbi disanja i interpretaciji kompozicija vole slušati moje priče sa scene, imaju uvijek pitanja vezana uz kostime i kako to izgleda na jednoj probi, a neki i dođu na moje predstave.”
A kako je došlo do toga da se Margareta Matišić odluči za operu? Kaže da je od malih nogu naginjala umjetnosti. Uz pjevanje se bavila glumom i crtanjem, ali je pjevanje na kraju ipak prevagnulo pa je upisala muzičku akademiju.
Nakon završetka akademije osjećala se nesigurno i nije znala što bi htjela, a u tome joj je pomogla profesorica, primadona Vlatka Oršanić, kojoj je na tome beskrajno zahvalna. S obzirom na to da je mlada pjevačica, pojasnila je smatra li da mladi pjevači u Hrvatskoj imaju dovoljno prilike za nastupe. Tvrdi da ima još puno prostora za napredak, a to ovisi i o gradu:
“Većina pjevača pjeva u inozemnim kućama jer ovdje nema ni mjesta za sve, a i više je prilika. U Hrvatskoj se u zadnjih godinu, dvije javila malo veća potražnja za mlađim pjevačima i raspisuju se javne audicije. Teatri u Hrvatskoj ne funkcioniraju na isti način kao vani, u Europi. Ovdje možete dobiti stalno radno mjesto, a tih mjesta je vrlo malo, dok u vanjskim teatrima možete potpisati ugovor najviše na dvije godine, onda se on ili produlji ili raskine s vama. I jedan i drugi sustav ima svoje prednosti i mane. Bilo bi svima lakše kad bi taj sustav bolje funkcionirao. Drago mi je da su u zadnje vrijeme više počeli angažirati nas mlađe pjevače i da ima ipak nekih ljudi kojima je stalo. Kultura je izuzetno važna, ona se nasljeđuje kroz društvo, a opera je veliki dio nje. Djeca trebaju učiti da je poznavanje klasične glazbe također bitno i za razvoj intelekta, trebalo bi posjećivati kazališta i uvjeriti se da opera može biti i jako interesantna, ponekad i komična, puna prekrasnih kostima i zanimljivih režija. Popularni naslovi opera privlače širu publiku i mlađe.”
Margareta Matišić objasnila je i što je potrebno da bi se jedan umjetnik istaknuo, da bi bio odličan. Prema njezinu mišljenju, takav pjevač ili pjevačica mora imati sve:
“Mora imati glas, tehniku, muzikalnost, stas, talent i volju prije svega, a onda nakon godina rada i vježbe trebate imati puno živaca i strpljenja za sve audicije na koje izlazite, nakon toga za sve probe koje odrađujete i stalnu žrtvu koju dajete za taj posao. Trebate uvijek biti u formi, što znači svakodnevni trening i konstantno raditi na sebi, morate paziti na zdravlje i glas i biti posvećeni tome što radite. Ako to sve posjedujete, onda se jednom sreća mora osmjehnuti.”
Komentari