Otežana vidljivost, zbog jutarnje magle, velika je opasnost na autocesti, pogotovo što je tada dosta umornih vozača u prometu. Situaciju mogu pogoršati neispravna svjetla i signalizacija vozila, zamagljena stakla, pohabane metlice brisača, nedostatak tekućine za pranje stakala
Prije polaska provjerite jesu li farovi, maglenke, pokazivači smjera, klima uređaj i brisači ispravni te po potrebi dolijte tekućinu za stakla. U uvjetima otežane vidljivosti, posebice jutarnje magle te skliskog kolnika, treba voziti smanjenom brzinom i povećanim razmakom, uz upaljena oborena svjetla, a u uvjetima otežane vidljivosti i s upaljenim maglenkama. Vozite voznom trakom i izbjegavajte pretjecanja, brzinu prilagodite prema znakovima na promjenjivoj signalizaciji te ne vozite brže od 100 km/h.
Razmak od vozila ispred, koji u normalnim uvjetima treba biti iznos prijeđenog puta u dvije sekunde, dakle pri 100 km/h 56 metara, dodatno povećajte. Izbjegavajte sve što vam odvlači pozornost od upravljanja. Klimatizacijski i audio uređaj podesite prije polaska, jer njihovo podešavanje u vožnji umanjuje pozornost na prometnicu. Izbjegavajte korištenje mobitela, jer i propisna uspostava poziva te razgovor preko slušalica/zvučnika odvlači pozornost od prometa autocestom. To je posebice opasno u uvjetima otežane vidljivosti.
Najbolji savjet – ne vozite!
Kad je magla, najbolji je i najsigurnije – ne voziti. Mnogi će reći kako je lako dijeliti takve savjete, a realnost je drukčija, jer često treba, na određeno vrijeme stići na određeno mjesto. No, kad se nesreća dogodi, posebice s teškim posljedicama, tada se vidi kako ništa nije vrijedno rizika takvog događaja. Nažalost, tada se nikome više nigdje ne žuri, osim vozilu hitne pomoći. Ako imate neodgodive obveze prilagodite ih predvidivim klimatskim uvjetima, jer u listopadu i studenome nikoga ne bi smjela iznenaditi jutarnja magla. Zbog toga, krenite ranije ili kasnije i izbjegnite kritična vremena. U takvim je uvjetima bolje izbjegavati autoceste, jer su lokalne, na kojima se vozi sporije, manje opasne.
Sporije, ali ne presporo
Smanjite brzinu, ali ne vozite presporo. Tada možete biti opasniji nego brzi vozači, jer povećavate rizik da srugi nalete na vas. To konkretno znači da je opasno na autocesti voziti sporije od 60 kilometara na sat, a na ostalim cestama manje od 40. Dakle, ako su uvjeti takvi da ne možete sigurno voziti tom brzinom, obvezno stanite na prvom ugibalištu i čekajte dok se vidljivost ne poboljša. Pritom upalite sva četiri žmigavca, jer postoji opasnost da na vaše vozilo naleti vozilo koje, zbog loše vidljivosti skrene s prometnog traka.
Udvostručite razmak
Za većinu nesreća na brzim prometnicama, pored brzine, presudan je razmak među vozilima. Mnogi, zbog loše vidljivosti voze “na repu” vozila koje vozi naprijed. No, kad takvo vozilo naglo uspori ili naleti na prepreku, teško se može izbjeći nalet na njega, što pokreće spiralu smrti. Udvostručite razmak, ali ne treba ni pretjerivati, jer je dobro vozilo ispred sebe držati “na oku”, jer se tada pravodobno uočava njegova nagla promjena brzine, skretanje, kočenje ili zaustavljanje. Ako vozač iza vas uporno vozi s premalim razmakom, upozorite ga kratkim paljenjem četiri žmigavca, odnosno propustite prvom prigodom kad uvjeti na prometnici to dozvoljavaju.
Signalizacija spašava živote
Za sigurnost na cestama, u uvjetima otežane vidljivosti najodgovorniji su oni koji su zaduženi za postavljanje i održavanje signalizacije. Uz pasivnu signalizaciju (trake na cesti, oznake, fiksni znakovi upozorenja…), posebice je važna aktivna signalizacije. Elektronički prometni znakovi, koji upozoravaju na opasnost na prometnici i snižavaju dopuštenu brzinu te svjetleći signali, koji obilježavaju rubove prometnice od presudnog su značenja. Vozači trebaju upalite svjetla za maglu, a ako ste prisiljeni naglo usporiti ili se zaustaviti, obvezno uključite sva četiri žmigavca. Ako se trebate zaustaviti, svakako se maknite s voznog traka, a ako morate ostati zaustavljeni na voznoj traci, što prije postavite signalizacijski trokut, na dovoljnoj udaljenosti. Pritom pazite da vas ne “pokupi” drugo vozilo.
Pretjecanje vodi u smrt
Pretjecanje, na cestama s dvosmjernim prometom, je najopasnija radnja, a to posebice vrijedi za vožnju po magli. Zbog toga je u takvim okolnostima najbolje ne pretjecati, bez obzira što je linija isprekidana. Mnogi, zbog nekoliko minuta dobitka (ponekad i manje) na kocku stavljaju svoj život i život ostalih sudionika u prometu. Vožnja u koloni, u pravilu je i najsigurnija te zasigurno nije pametno nerazumno juriti i pretjecati u uvjetima loše vidljivosti. Nažalost, to mnogi shvaćaju prekasno…
Komentari