MOL je dugogodišnji zakupac JANAF-ovih kapaciteta za transport sirove nafte prema Mađarskoj i u ovom trenutku iz tog pravca može dobivati 2,2 milijuna tona nafte na godinu, no JANAF bez problema može transportirati količine nafte koje bi u potpunosti zadovoljile potrebe rafinerija u Budimpešti i Bratislavi, potvrđeno je Nacionalu iz JANAF-a.
JANAF, na čijem je čelu predsjednik Uprave Stjepan Adanić, ovim je odgovorom na Nacionalove upite reagirao na izjave visokih mađarskih čelnika koji su najavili da Mađarska žurno mora naći način da osigura alternativne dobavne pravce ruske nafte, o kojoj još uvijek ovisi, nakon što je Ukrajina donijela odluku o zabrani transporta ruske nafte kroz naftovod Druzba koji većim dijelom prelazi preko ukrajinskog teritorija.
“MOL Grupa je dugogodišnji partner JANAF-a i trenutno ima sklopljene ugovore za transport i skladištenje sirove nafte do 31.prosinca ove godine . Za 2024. godinu, MOL Grupa je zakupila kapacitet naftovoda za transport 2.200.000 tona nafte, što prema financijskim izvještajima MOL-a za 2023. godinu predstavlja okvirno oko 18 posto njihovih potreba za uvoznom naftom”, stoji u odgovoru JANAF-a na Nacionalovo pitanje je li doista točno da transportni kapaciteti JANAF-ovog naftovoda nisu dovoljni za potrebe MOL-ovih rafinerija u Szashalombatti (Mađarska) i Bratislavi (Slovačka).
Primjenom DRA polimera (polimera koji povećavaju učinkovitost transportnog sustava i protočnost nafte kroz cjevovode, op.N.), naglašavaju dalje iz JANAF-a, tvrtka može osigurati dodatni kapacitet cjevovoda do mađarske granice na razini od 14,3 milijuna tona godišnje, čime bi se u potpunosti zadovoljile potrebe MOL-ovih rafinerija.
Takve je garancije JANAF već dao ne samo MOL-u, već i Republici Hrvatskoj i Europskoj uniji, stoji u njihovom odgovoru, te se posebno naglašava da “JANAF u poslovanju primjenjuje pozitivne propise Republike Hrvatske i sve relevantne odluke tijela EU”.
Iz te se konstatacije dade zaključiti da JANAF poštuje sankcije o zabrani uvoza i transporta ruske nafte koje je EU odredila još 2022. godine, nakon ruske agresije na Ukrajinu, a potom ih u više navrata i proširivala.
Je li moguće pratiti sljedivost nafte koja dolazi na JANAF-ove terminale?
No iz JANAF-ovog odgovora nije moguće razabrati može li i na koji način JANAF pratiti sljedivost nafte koja pristiže na njihov terminal, odnosno može li dobiti točnu informaciju otkud dolazi nafta za potrebe Mađarske i Slovačke.
A obzirom da su brojni svjetski mediji već u više navrata upozoravali da Rusija nalazi načine za kršenje EU sankcija i izvoz nafte u druge zemlje, i to nerijetko pretovarom nafte sa ruskih tankera na tankere koji plove pod drugim zastavama na otvorenom moru, lako je moguće da je upravo to ona “rupa u zakonu” na koju je mislio Gergely Gulyas, šef Ureda mađarskog premijera Viktora Orbana.
Naime, Gulyas je na konferenciji za tisak u petak upozorio da ovakva odluka Ukrajine predstavlja ozbiljnu opasnost za energetsku sigurnost Mađarske i Slovačke, te je dodao da se “rješenje mora naći do rujna”, inače će “Mađarska početi osjećati nestašicu nafte”.
On je pritom spomenuo i mogućnost da Mađarska „pronađe ‘pravnu rupu‘ koja dopušta da naftu transportira netko tko nije pogođen sankcijama”, no nije pobliže objasnio na kakvu „pravnu rupu“ misli.
UVJETI PRENOŠENJA ČLANAKA: Svi članci objavljeni u izdanjima Nacional News Corporationa njegovo su vlasništvo. Nacional News Corporation dopušta ograničeno i povremeno prenošenje članaka iz svojih izdanja u drugim medijima. Drugi mediji smiju prenijeti informacije iz pojedinih članaka isključivo kao kratku vijest od najviše deset redaka (300 znakova) uz obavezno navođenje izvora. Nacional News Corporation tužit će prekršitelje pred sudom u Zagrebu.
Komentari