Projekt vrijedan ukupno oko 180 milijuna eura, od čega će se s 25 milijuna eura financirati proširenje terminala, a ostatak od 155 milijuna podmirit će trošak proširenja plinske mreže, financirat će se dijelom iz europskih fondova uz podršku sredstava iz državnog proračuna
Dobro je poznato da je projekt proširenja LNG terminala u Hrvatskoj ključan projekt za jačanje energetske sigurnosti i diverzifikaciju izvora energije. LNG terminal na otoku Krku, koji je započeo s radom početkom 2021. godine, u nepune tri i pol godine svojega postojanja nametnuo se kao strateški iznimno važno postrojenje za prihvat i uplinjavanje ukapljenog prirodnog plina (LNG) ne samo za Hrvatsku, već i za čitavu regiju. A udvostručenjem kapaciteta prihvata, sa sadašnjih 2,9 milijardi kubnih metara ukapljenog prirodnog plina (LNG) na maksimalnih 6,1 milijardu, koliko će iznositi kada projekt bude dovršen te kada se dovrši i paralelni projekt proširenja prihvatnih kapaciteta plinovoda Zlobin-Bosiljevo, Bosiljevo-Sisak-Kozarac i Lučko-Zabok, definitivno će Hrvatsku smjestiti na kartu važnih plinskih čvorišta koja će osiguravati distribuciju prirodnog plina u zemlje srednje i istočne Europe. Naime, LNG terminali igraju ključnu ulogu u osiguravanju europske energetske sigurnosti, fleksibilnosti tržišta, diverzifikacije dobavnih pravaca plina i ekonomskih koristi, osiguravajući potrebnu energiju u prijelaznom razdoblju u kojem Europa i svijet razvijaju održiviji energetski sustav. Strateška važnost LNG-ja zasigurno će nastaviti rasti kako se Europa bude suočavala sa složenošću opskrbe energijom, rastom potražnje za energentima i održivosti u nadolazećim desetljećima. Stoga je u tom kontekstu nesporna važnost LNG terminala na Krku, jednako kao i potreba za proširenjem njegovih prihvatnih kapaciteta.
Ivan Fugaš, direktor tvrtke LNG Hrvatska koja upravlja terminalom na Krku, za Megawatt je kazao da je FSRU brod (plutajući terminal za prihvat i uplinjavanje LNG-ja) u protekle tri i pol godine rada prihvatio ukupno 93 broda za prijevoz LNG-ja, iz kojih je prekrcano i uplinjeno više od 7,7 milijardi kubnih metara prirodnog plina. „Više od 72 posto svih brodova za prijevoz LNG-ja stiglo je iz SAD-a, a tijekom ove plinske godine stizali su i brodovi iz Trinidad i Tobaga, Španjolske i Alžira“, potvrdio nam je Fugaš i dodao da je terminal početkom lipnja ove godine nakratko prestao s radom kako bi se provelo redovno održavanje. „Obavljeni su svi inspekcijski pregledi broda, što je obavilo klasifikacijsko društvo, odrađen je pregled i servis kompletne opreme na terminalu te su odrađeni i radovi na jačanju tehničke zaštite“, objasnio nam je Fugaš.
U protekle tri i pol godine LNG je direktno s FSRU broda prekrcan i u 354 kamiona za prijevoz LNG-ja. Naime, prekrcaj LNG-ja na kamione predstavlja ključni dio logističkog lanca u distribuciji LNG-ja od terminala do krajnjih korisnika, posebno onih koji nisu povezani na plinovodnu mrežu. Ovaj proces omogućava fleksibilniju i širu distribuciju LNG-ja, zadovoljavajući potrebe za plinom u udaljenim područjima, ali i opskrbu LNG-om brodova, teretnih vozila i radnih strojeva, što je trend koji posljednjih godina Europa snažno potiče u sklopu nastojanja za prelazak na čišća goriva i smanjenje emisija štetnih plinova. Sve veći broj brodova se dizajnira za rad na LNG ili se postojeći brodovi preinačuju za korištenje LNG-ja, a paralelno s tim projektima raste i interes za korištenje LNG-ja kao goriva za teška teretna vozila i autobuse, omogućavajući transportnim tvrtkama smanjenje emisija štetnih plinova i troškova goriva. Zanimljiv je podatak da je više od 90 posto kamiona na koje je prekrcan LNG na krčkom terminalu otišlo u Italiju, jer mreža opskrbe transportnih vozila i brodova u Hrvatskoj još nije dovoljno razvijena.
No ono što nas je posebno zanimalo jest podatak kako teče projekt proširenja terminala koji je započet prije gotovo dvije godine. Podsjetimo, hrvatska vlada je u kolovozu 2022. godine donijela odluku o pokretanju projekta proširenja terminala te paralelno i odluku o proširenju plinovoda Zlobin-Bosiljevo koji će osigurati veći prihvatni kapacitet plina s terminala. Prema tadašnjim najavama, projekt vrijedan ukupno oko 180 milijuna eura, od čega će se s 25 milijuna eura financirati proširenje terminala, a ostatak od 155 milijuna podmirit će trošak proširenja plinske mreže, financirat će se dijelom iz europskih fondova uz podršku sredstava iz državnog proračuna. Tvrtka LNG Hrvatska je potom u travnju prošle godine s tvrtkom Wärtsilä Gas Solutions iz Norveške potpisala ugovor o isporuci dodatnog modula za uplinjavanje vrijednog 22,9 milijuna eura, a Europska komisija je početkom svibnja ove godine hrvatskoj vladi odobrila isplatu državne potpore za proširenje LNG terminala na Krku u iznosu od 25 milijuna eura.
Do sada je, kako nam je ispričao direktor Fugaš, završen glavni dio projektiranja modula za uplinjavanje. Projektiranje dodatnog modula kao i njegove implementacije i ugradnje u postojeći sustav uplinjavanja na FSRU brodu LNG Croatia obavit će norveška tvrtka Wärtsilä Gas Solution, isti proizvođač koji je terminalu isporučio postojeći modul za uplinjavanje u sklopu konverzije za prijevoz LNG-a u FSRU brod. „Početkom ove godine u kineskom brodogradilištu Nantong započela je proizvodnja modula za uplinjavanje koji bi nam trebao biti isporučen najkasnije do kraja veljače 2025. godine. U tijeku je i proizvodnja pumpe morske vode u Norveškoj, a paralelno pokrećemo i natječaj za odabir izvođača za posao ugradnje i implementacije modula za uplinjavanje na FSRU brod“, objasnio je Fugaš i dodao da bi novi modul za uplinjavanje trebao biti ugrađen na brod za prihvat i uplinjavanje (FSRU) u rujnu iduće godine. Dovršetak svih radova i puštanje u probni pogon novog modula za uplinjavanje planirano je u listopadu 2025. godine.
No to nisu jedini projekti koje LNG Hrvatska provodi u ovom trenutku. Fugaš nam je potvrdio i da njihov stručni tim intenzivno radi na pripremi izgradnje distributivne stanice za distribuciju LNG-ja. Buduća distributivna stanica (bunkering stanica), čiju je gradnju Megawatt u više navrata najavljivao, do kraja ove godine trebala bi dobiti konačnu lokaciju. „Od potencijalnih lokacija najzanimljiviji su nam luka Gaženica u Zadru, Petrolejska luka u Rijeci koja nam je i ranije bila u fokusu interesa te otok Krk, odnosno lokacija u neposrednoj blizini našeg terminala“, potvrdio je direktor tvrtke LNG Hrvatska. Paralelno s tim projektom LNG Hrvatska provodi i istraživački projekt hvatanja emisija CO2 s FSRU broda. Istraživanje, rekao je, tvrtka provodi samostalno analizirajući potencijalna rješenja hvatanja CO2 emisija s broda. „S potencijalnim rješenjem, kada ga realiziramo, dodatno ćemo smanjiti utjecaj terminala na okoliš, odnosno smanjit ćemo emisije CO2 koje ispuštamo u atmosferu“, kazao je Fugaš. | PROMO
Komentari