Ministar Oleg Butković izjavio je u četvrtak kako istraga o nesreći na trajektu Lastovo, u kojoj su život izgubila tri mornara, još traje te da će mjere poduzeti po njezinom završetku, ne želeći do tada govoriti o tome hoće li smijeniti predsjednika Uprave Jadrolinije Davida Soptu.
To je rekao komentirajući činjenicu da se u medijima pojavio nacrt završnog izvješća o pomorskoj nesreći na trajektu Lastovo, u kojem se spominje odgovornost predsjednika Uprave Jadrolinije Sopte.
‘Mogući sustavni problem’
“Tko god je pustio nacrt izvješća, nije time pomogao otkrivanju istine. Nemam uvid u nacrte niti u rad Povjerenstva koje vodi istragu. Kada dobijemo konačno izvješće, poduzet ćemo odgovarajuće korake“, poručio je Butković.
Naglasio je i važnost provođenja upravne istrage u svim slučajevima pomorskih nezgoda, bez obzira na njihovu težinu, te istaknuo da i najnoviji incident s padom rampe na trajektu Supetar ukazuje na mogući sustavni problem.
“Istraga će pokazati postoje li nepravilnosti u sustavu upravljanja sigurnošću. Nije moguće da takav sustav ne postoji, jer on mora biti implementiran. Kako funkcionira, vidjet ćemo kada završi istraga”, rekao je Butković.
‘Pričekajmo konačno izvješće’
Na pitanje o potencijalnoj smjeni Davida Sopte, Butković je bio suzdržan.
“Pričekajmo da dobijemo konačno izvješće, a tada ćemo razgovarati o odgovornosti. Procedura se mora poštovati”, ponovio je.
Nije htio komentirati tvrdnje o političkoj potpori Sopti
Također je potvrdio da ministarstvo provodi upravnu istragu prema Pomorskom zakoniku te da u ovoj fazi ne može davati spekulativne odgovore o kaznenoj odgovornosti jer to istražuje Državno odvjetništvo.
Ministar je odbio komentirati spekulacije o političkoj potpori Sopti i o činjenici da ga je premijer Andrej Plenković branio u svojim istupima.
Naglasio je kako se istraga mora dovršiti prije nego što se poduzmu daljnji koraci.
“Kada dobijem završno izvješće, poduzet ću mjere koje su potrebne. Moramo se držati procedura i osigurati da se utvrdi odgovornost, ako ona postoji”, poručio je Butković.
‘Istraga još u tijeku’
Butković je komentirao i najnoviji, jučerašnji incident pada rampe, ovaj put na trajektu Supetar, istaknuvši kako će, čim konačno izvješće bude dostupno, poduzeti sve potrebne korake ako se utvrdi odgovornost.
“Istraga je još uvijek u tijeku, a kada budem imao konačno izvješće, moći ću više komentirati. Moja je dužnost osigurati neovisnost istrage, bez vanjskog utjecaja”, rekao je Butković na obilježavanja 40. godišnjice osnutka Fakulteta prometnih znanosti.
“Ako se utvrdi bilo čija odgovornost, poduzet ću odgovarajuće mjere“, zaključio je.
Nacional upozoravao da Jadrolinija kupuje stare i islužene brodove
Nacional je u više navrata pisao o Sopti i Jadroliniji te je upozoravao na loše stanje njene flote.
Tako je u veljači objavio da je zaprimio službeni odgovor Hrvatskog registra brodova (HRB), nadležne javne ustanove koja obavlja poslove od posebnog interesa za Hrvatsku, iz kojega je vidljivo da je HRB na vrijeme – dakle, prije kupovine trajekta Glykofilousa IV od grčkog brodovlasnika – obavijestio Upravu Jadrolinije da taj brod ne udovoljava elementarnim kriterijima za plovidbu Jadranom, čak ni najzaštićenijim morskim područjem “klase D“ – od Splita do Supetra na otoku Braču.
Time je potvrđeno sve na što je Nacional u nekoliko navrata od ljeta prošle godine upozoravao – da Uprava Jadrolinije svoju flotu “obnavlja“ kupovinom starih, isluženih i skupo plaćenih trajekata grčkih brodovlasnika, od kojih su neki prema Direktivi EU, nepodobni za plovidbu nacionalnim vodama Hrvatske.
Jadrolinija kupila polovne grčke brodove unatoč upozorenju da ne mogu ploviti Jadranom
“Nadam se da ćemo jednom dobiti odgovor na pitanje što je toliko začudnoga bilo u trajektu Glykofilousa IV, koji je plovio na kratkoj 1,5 nautičkih milja dugoj liniji unutar luke grčkog Perama, i zašto je Uprava Jadrolinije baš njega kupila za 7,7 milijuna eura, skupo ga platila, pa će u dogradnju i preinake Sv. Duje uložiti oko 5,5 milijuna eura“, upozorio je tada za sugovornik Nacionala.
Iako je Nacional odgovore tražio i od Uprave Jadrolinije, nije ih dobio.
Predsjednik Nadzornog odbora Jadrolinije tražio od Butkovića da ga razriješi s te funkcije
Damir Zec, predsjednik Nadzornog odbora Jadrolinije, 5. srpnja 2024. uputio je Butkoviću, predsjedniku Skupštine Jadrolinije i ministru mora, prometa i infrastrukture, dramatično pismo u kojem ga moli da ga razriješi s te funkcije.
Zec je dugogodišnji profesor na Pomorskom fakultetu u Rijeci i predsjednik Nadzornog odbora Jadrolinije od 2017. godine, od vremena kada je glavni direktor bio Alan Klanac, protiv čijih je poslovnih odluka u nekoliko navrata protestirao, pisao je tijekom ljeta Nacional.
Upozoravao na loše poslovne odluke Soptine Uprave
Zec je Butkoviću tada rekao da poslovna politika Jadrolinije, koju u proteklih godinu, dvije provodi postojeća uprava na čelu sa Soptom, u značajnoj mjeri odstupa od njegova viđenja rukovođenja, upravljanja i razvoja tom tvrtkom.
“Poimence, sav napor Uprave svodi se na nabavku brodova i to bez temeljite pripreme, kako u pogledu provjere brodova koji se kupuju, njihove cijene (koja se nerijetko čini neopravdano visokom), troškova prilagođavanja i tako dalje. Posljedica je da većina nabavljenih brodova provodi mjesece u brodogradilištima prije nego što krenu u redovne linije, a ukupne nabavne cijene ne odražavaju njihovu tržišnu vrijednost”, napisao je Zec u pismu Butkoviću.
Komentari