Ekonomski stručnjak Ljubo Jurčić objašnjava što znači vijest da je Agencija Standard and Poor’s (S&P) podigla kreditni rejting Grada Zagreba i naglašava da te brojke više ovise o općem stanju u Hrvatskoj.
Agencija Standard and Poor’s (S&P) podigla je kreditni rejting Grada Zagreba naglašavajući snagu gradskog gospodarstva koja podupire rast poreznih prihoda, ojačanu likvidnost, pristup europskim fondovima i poboljšano upravljanje gradskim poduzećima, a o tome što se krije iza toga razgovarali smo s ekonomskim stručnjakom Ljubom Jurčićem.
ZgNews: Koliko je za nas važna ocjena agencija poput S&P-a?
Postoje tri rejting organizacije koje analiziraju financijsku stabilnost zemalja i služe MMF-u. No one ne gledaju hoće li se zemlja razvijati, već je li zemlja u stanju vratiti kredit za pet ili deset godina. Njihove ocjene ne pokazuju da zemlja radi uspješno, nego da ima konzervativan pristup financijama.
Stabilnost svjetskih financija je zadatak MMF-a, odnosno on je kao osiguravajuće društvo svjetskih kreditora koji paze da oni dobiju svoj posuđeni novac natrag, a rejting organizacije su pobočnici MMF-a. One analiziraju dugoročnu sposobnost zemlje dužnika da vraća novac. MMF ima i svoje vlastite analize.
ZgNews: Uglavnom se analizira rejting države, kako to da je rađena analiza za Grad Zagreb?
Te procjene se rade za države i velike jedinice. Zagreb je značajniji sudionik financijskog tržišta jer ima kredite iz inozemstva pa je zato rađena i analiza za njega kao zasebnu jedinicu. Rejting agencije donose procjenu iz nekoliko područja, a to su politička stabilnost, ekonomska stabilnost zemlje, međunarodna ekonomska pozicija zemlje, stanje javnih financija itd.
ZgNews: S&P naglašava da je Zagreb dominantno gospodarsko središte Hrvatske koje doprinosi s više od trećine hrvatskom BDP-u, a gospodarska struktura mu je raznolikija u usporedbi s nacionalnom, u kojoj je dominantan turizam, te je zagrebački BDP po stanovniku znatno iznad državnog prosjeka. Zbog čega je to tako?
Najstabilniji prihodi su oni od industrijskih roba, a turizam se smatra vrlo osjetljivim prihodom. Zagreb nije tržišno poduzeće, već je u principu prirodni monopol, a to znači da se ne isplati imati dva vodovoda ili dvije kanalizacije jer se ta konkurencija ne isplati. Rejting Zagreba ovisi više o općem stanju u Hrvatskoj, nego o trenutačnoj politici u Gradu jer sam kao jedinica ne može puno promijeniti. Naime, u većini djelatnosti ne može prijeći na druga tržišta, nego je fiksno vezan za teritorij Zagreba i proizvode koje ima, a to su vodovod, opskrba plinom, tramvaj, parkirališta, groblja i slično.
ZgNews: U analizi se primjećuje “uspješno podmirenje obveza između gradskih tvrtki i namjeru okončanja prakse kvazi-dužništva iz prošlosti”, no ističe da tek treba vidjeti “hoće li se poboljšanja održati kroz političke cikluse”. Znači li to da se poboljšalo upravljanje Gradom Zagrebom?
Kakva je situacija u Zagrebu ovisi o dohotku građana Zagreba i profitu tvrtki koje su locirane u Zagrebu, a to ovisi o ekonomskoj politici države, a ne Zagrebu. Ako postoji rizik za državu, on će se u najvećoj mjeri prenijeti na Zagreb.
Zagreb u nekim situacijama globalne krize može imati bolji rejting od države upravo zato što su mu prihodi fiksni i nisu pod utjecajem krize kao u država. Kad dođe kriza, na primjer, parkiramo automobile koliko smo parkirali i ranije i trošimo jednaku količinu vode.
Veliki dio stanovnika grada Zagreba radi u javnim službama jer državni činovnici uglavnom žive u glavnom gradu. Oni su sada dobili veće plaće, što automatski znači da će manje kasniti s plaćanjima računa, što daje na stabilnosti.
ZgNews: Likvidnosna pozicija Zagreba znatno je ojačala, s rezervama koje znatno premašuju godišnje servisiranje duga, dok priljev sredstava iz EU-a podupire ambiciozne planove ulaganja, kažu analitičari S&P-a. Koliko na rejting utječu EU fondovi?
Hrvatska je dobila 10-ak milijardi iz Fonda za opravak i otpornost, od kojih značajan dio ide u Grad Zagreb. Da nije tog novca, Grad i država bi trebali financirati sve te stvari iz vlastitih sredstava. To bi itekako umanjilo stabilnost i rejting.
Uz to, imamo redovita sredstva iz sedmogodišnjeg financijskog okvira, odakle Hrvatska vuče oko 14 milijardi eura. Plus imali smo inflaciju, što je povećalo javne prihode Grada i države. Sve je to poboljšalo stanje financija.
LJUBO JURČIĆ: ‘Nisu cijene glavni problem u Hrvatskoj, nego plaća tri puta manja od prosjeka Europe’
ZgNews: Analitičari S&P-a naglašavaju da je usklađivanje sa standardima EU-a ojačalo nadzor nad lokalnim financijama i obeshrabrilo pribjegavanje izvanbilančnim operacijama financiranja. U prijevodu to znači da je rejting bolji jer je zahvaljujući EU-u smanjena mogućnost samovolje „lokalnih šerifa“?
Mi više nemamo nadležnost nad monetarnom politikom jer smo u EU-u pa ne možemo ni raditi rizične monetarne transakcije jer one ne ovise o Zagrebu, nego o Frankfurtu i to daje veću sigurnost međunarodnim kreditorima da ćemo imati urednije financije.
Ako bilo koja lokalna jedinica upadne u dubiozu, to mora spašavati država i zato su ta dva rejtinga i povezana.
ZgNews: Kako je na situaciju utjecala inflacija?
Likvidnost je dobra zbog EU fondova, a inflacija povećava proračunske prihode, porezi se nisu mijenjali, no zbog inflacije su se ti prihodi povećali. Zato su se ovi naši u vlasti i mogli razmahati povećanjem plaća jer se zbog inflacije povećao prihod proračuna.
ZgNews: Je li se taj novac mogao uložiti u nešto što bi polučilo dugoročnije rezultate?
To je bila linija manjeg otpora jer za potrošiti taj novac na bilo što drugo trebaju se napraviti strategija i projekt. Njima se to nije dalo pa su samo prije izbora povećali plaće javnom sektoru i tako dobili bodove. Nama ne nedostaju ceste, nego proizvod koji će se voziti tim cestama, zato treba ulagati u proizvodnju, a to je složen posao koji treba znati, a od toga političare zaboli glavi.
ZgNews: Što visoki rejting Zagreba znači za njegove građane?
To građanima ništa ne znači. To inače nema ni blizu onoliki značaj koji se stvara u javnosti. Razvoj države poput Hrvatske ni malo ne ovisi o rejtingu. Uz sve priče o tržišnom određivanju kamata, one se dominantno i nevidljivo određuju politički, naravno u interesu najbogatiji zemalja iz kojih i dolaze svjetski kreditori. Tržišni rizici su bili veći proteklih godina, a kamate su bile niže jer je to bilo u njihovu interesu. Rejting agencije su institucije koje sudjeluju u poticanju globalizacije, a rejting je takav kako odgovara liderima globalizacije. Tako čine da se države ponašaju prema njihovim pravilima igre.
UVJETI PRENOŠENJA ČLANAKA: Svi članci objavljeni u izdanjima Nacional News Corporationa njegovo su vlasništvo. Nacional News Corporation dopušta ograničeno i povremeno prenošenje članaka iz svojih izdanja u drugim medijima. Drugi mediji smiju prenijeti informacije iz pojedinih članaka isključivo kao kratku vijest od najviše deset redaka (300 znakova) uz obavezno navođenje izvora. Nacional News Corporation tužit će prekršitelje pred sudom u Zagrebu.
Komentari