Ljuba Romčević – Žgela, predsjednica Uprave ZET-a, govori kako su se prilagodili novim mjerama Nacionalnog stožera o ograničenom broju putnika
Nakon više tjedana rekordnih brojeva novooboljelih od koronavirusa, Nacionalni stožer je odlučio da je vrijeme da se postrože epidemiološke mjere. Zatvorio je kafiće, uveo kazne za nenošenje maski, dok je u zagrebačkom javnom prijevozu ograničio broj putnika na 40 posto ukupnog kapaciteta vozila. Nakon donesene odluke Nacionalnog stožera, mnogim je stanovnicima Zagreba bilo nejasno na koji način će se kontrolirati popunjenost vozila i hoće li se putnike izbacivati ako se prijeđe granica od 40 posto. Predsjednica Uprave društva Zagrebačkog električnog tramvaja Ljuba Romčević- Žgela kaže da su na svim vozilima ZET-a postavljene naljepnice na kojima je istaknut najveći dopušteni broj putnika i da će provedba mjere ovisiti o spremnosti građana na suradnju. “Djelatnici ZET-a na terenu, posebice kontrolorsko osoblje, može zamoliti putnike na stajalištu da pričekaju iduće vozilo ako primijete da je broj putnika u vozilu dostigao dozvoljenu granicu. To može dovesti do nezadovoljstva i ignoriranja upućenog savjeta. Djelatnici ZET-a nemaju ovlasti zabraniti ulazak u vozilo ili prisiliti putnika s uredno kupljenom kartom da isto napusti. Stoga se provedba mjere temelji na spremnosti na suradnju i društvenoj odgovornosti jer ipak je u pitanju zdravlje svih nas.”
Prema odluci Nacionalnog stožera, vozač javnog prijevoza neće smjeti krenuti ako se u vozilu nalazi osoba koja ne nosi masku. Postoji i mogućnost da se pozove policija ako ta osoba ne stavi masku ili ne napusti vozilo. Ljuba Romčević-Žgela kaže da su takvi slučajevi iznimno rijetki. “Mogu istaknuti da su putnici po pitanju nošenja medicinskih ili zaštitnih maski zaista odgovorni, na čemu im zahvaljujem, jer ipak se radi o njihovom zdravlju kao i zaštiti naših prometnih djelatnika čije je zdravlje neophodno za funkcioniranje usluge javnog prijevoza. ZET nema ovlasti sam kažnjavati putnike za nepoštovanje mjera jer je to u nadležnosti Nacionalnog stožera i ostalih institucija pravne države. Oni trenutno razmatraju zakonske mogućnosti za sankcije.”
Kako bi se bolje provodile mjere zaštite, ZET je odlučio povećati broj vozila na svojim linijama. Ljuba Romčević-Žgela kaže da je ZET od početka pandemije pratio prometnu potražnju i prilagođavao prijevozne kapacitete. “Posebice se to odnosi na razdoblje od rujna kada smo sukladno uvođenju jesenskog voznog reda očekivali i veći broj putnika, što se ipak nije dogodilo. Broj vozila i polazaka je dovoljno velik da se zadovolji potražnja, ali i propisane mjere te preporuke. Kao najznačajniji korak koji smo među posljednjima poduzeli, bilo je povećanje broja vozila i polazaka na najopterećenijoj autobusnoj liniji 109 od Črnomerca do Dugava. Tako smo rasteretili liniju i smanjili broj putnika u pojedinim vozilima. Također, prilagođeni su polasci na liniji 228 (Svetice – Rebro – Svetice), a svakako nastavljamo pratiti prijevoznu potražnju i prilagođavati se sukladno organizacijskim mogućnostima”, objasnila je.
Ljuba Romčević-Žgela kaže da je pad putnika u vozilima osjetan, što ide u prilog zadovoljavanju mjera, ali da su zbog toga prihodi ZET-a pali. “Pad se posebice osjeti od početka drugog vala pandemije. Od dozvoljenih 40 posto kapaciteta u vozilima, terenskim praćenjem i analizama utvrđeno je kako popunjenost vozila u zadnje vrijeme iznosi do 30 posto. Do povećanja može doći u slučaju prometnih teškoća i utjecaja okolnosti na koje ZET kao prijevoznik ne može u cijelosti preventivno djelovati. Kao i na sve ostale poslovne subjekte i cjelokupno gospodarstvo u Hrvatskoj, pandemija je neizbježno utjecala i na pad prihoda ZET-a, čiju glavninu čini prodaja karata. Ali za konkretne brojke potrebno je čekati kraj 2020. i zaključenje poslovne godine.”
Ljuba Romčević-Žgela kaže da je ZET dosad imao oko 160 radnika pozitivnih na koronavirus, ali da se uglavnom radilo o slučajevima koji su se zarazili preko privatnih kontakata izvan radnog mjesta. “To potvrđuje kako su preventivne mjere zaštite vozača i radnika ZET-a dale rezultate. Javni prijevoz funkcionira bez poteškoća. U organizacijskom smislu, pružamo uslugu bez smanjenja polazaka i linija. Dapače, prošli tjedan smo uspostavili novu autobusnu liniju 151 koja vozi od Kustošijanske, preko Završja, do Vrapčanske ulice. Imamo dovoljno vozila jer neprekidno radimo na povećanju i modernizaciji voznoga parka. Istaknula bih nedavnu nabavku 29 novih autobusa koji su od rujna u prometu, a sufinancirani su sredstvima Europske unije iz Kohezijskog fonda.”
Vozila ZET-a i dalje se redovito dezinficiraju. “Od samog početka pandemije sva vozila svakodnevno dezinficiramo nekoliko puta dnevno. Kako pri povratku i izlasku iz garaža, tako i na terminalima koje obilaze naše ekipe specijalizirane za dezinfekciju. U svim vozilima našim su putnicima na raspolaganju sredstva za dezinfekciju ruku”, rekla je Ljuba Romčević-Žgela.
Komentari