Velika grupna izložba 16 suvremenih njemačkih umjetnika otvorena je u četvrtak, 6. prosinca, u zagrebačkoj Galeriji Contra na novoj adresi, Strossmayerov trg 6. Osnivač i voditelj galerije Mladen Bosanac već je duže prisutan na zagrebačkoj, berlinskoj i ljubljanskoj galerijskoj sceni, ali gotovo manifestno odlučuje ostati na poziciji elegantne distance od mainstream medija i „naslikavanja“ među javnim „uglednicima“, iako bi se – sudeći prema europskim i svjetskim umjetnicima s kojima radi – trebao stalno pojavljivati u medijima. Ta pozicija tihe i samonametnute izolacije promatrača sa strane koji zapravo čeka da mu se obrate kritičari, novinari ili umjetnici nosi u sebi eho gorgonaškog duha, i može se usporediti s razmišljanjima Josipa Vanište. Tomu u prilog govori i činjenica kako je galerist svoj novi izlagački prostor smjestio u stan na 3. katu zgrade, bez ambicije da ima ulični izlog, po uzoru na brojne svjetske privatne male galerije, posebice američke.
Na izložbi se mogu razgledati djela 16 njemačkih umjetnika, uključujući i djela jednog od najvećih i najskupljih živućih apstraktnih autora Gerharda Richtera. Treba svakako istaknuti i Rainera Fettinga, Salomé, Bernda Zimmera, Helmuta Middendorfa – članove poznate grupe umjetnika Moritzboys koja se pojavila krajem 70-ih godina u Berlinu, označavajući svojevrsni “povratak slikarstvu” kao mediju, a početkom 80-ih na međunarodnoj sceni poznati su pod nazivom Neue Wilde (Novi divlji), s ishodištima u ekspresionizmu tzv. drugog vala i apstraktnom ekspresionizmu. Rainer Fetting je i danas jedan od međunarodno najpoznatijih suvremenih njemačkih umjetnika drugog vala ekspresionizma u kojemu kombinira i nadrealno-fantastične vizije. U istom umjetničkom pokretu djelovali su Walter Dahn i Jiri Georg Dokoupil u Kölnu. Na izložbi se svojim djelima predstavljaju i berlinski autori mlađe generacije koji su se već etablirali na svjetskoj sceni. Najmlađi među njima je Kolja Gollub, stilski blizak lirskoj i kolorističkoj apstrakciji koju kombinira s tzv. poetikom dječjeg crteža. Gollub niže na svjetskoj sceni uspjeh za uspjehom i tek postaje zanimljiv inozemnim kolekcionarima. Između ostaloga, izlagao je u Deutsche Bundesbank u Frankfurtu i KBH Kunsthal in Skive u Danskoj, gdje je zapažen kao vrlo perspektivan autor te su njegova djela otkupljena za navedene kolekcije.
Na ovoj izložbi galerist Mladen Bosanac proširio je svoje intimne horizonte po pitanju umjetničko-stilskog ukusa, pokazujući mnogo veći raspon umjetnika koje cijeni i zastupa nego na nekim ranijim zagrebačkim izložbama, gdje se više držao minimalističkih tendencija u suvremenom europskom slikarstvu.
Ono što je prilično šokantno i porazno jest kako nam Mladen Bosanac već nekoliko godina dovodi u Zagreb iznimno zanimljive i već afirmirane europske umjetnike koji prodaju i izlažu svoja djela po cijelom svijetu, od New Yorka, Los Angelesa, Berlina i Tokija, a našim TV perjanicama koje prate kulturu to nije upalo u oko. U vremenima kada se svako ime može „izguglati“ i provjeriti značaj određenog umjetnika. Uvažavam i razumijem toplinu oko srca koja se nekim kolegicama novinarkama razlijeva pri snimanju reportaže o trećerazrednoj keramičarki s ruba Hrvatske ili nekom provincijskom likovnom salonu – provincijskom po duhu, a ne geografskoj lokaciji – a Mladen Bosanac nam već godinama dovodi male dragulje suvremene europske slikarske scene koje neki naši mlađi slikari uredno kopiraju i prepisuju. Ali, koga briga? Svi se prave blesavi. Čini se kako mi kao umjetnička sredina oduvijek nekako više volimo falsifikate i lažni sjaj. U svakom smislu i kontekstu.
Izložba ostaje otvorena do 15. siječnja 2019., a može se pogledati od utorka do petka od 16 do 19 sati.
Komentari