Izložbom „Konstelacije“ vodnjanska galerija Apoteka – prostor za suvremenu umjetnost upravo obilježava deseti rođendan. Ta mala galerija središte je suvremenih umjetničkih praksi na prostoru Istre, poput laboratorija u kojemu se istražuju „izvantrendovske“ umjetničke tendencije. Paše joj i naziv apoteka upravo stoga što odabrane izložbe teže izvjesnoj misaonoj i konceptualnoj higijeni, koja će nekima biti svrstana u područje hermetičnih umjetničkih koncepata dok će drugima predstavljati traženi balans u današnjem vizualno prezasićenom svijetu virtualnih senzacija.
Obljetničke „Konstelacije“, zamišljene kao izložba, susret i događaj, stvaraju mrežu odnosa, grade se na kontinuitetu prethodnih programskih koncepcija koje su otvarale pitanja umjetničkog djelovanja, poput višegodišnjih serija izložbi u Vodnjanu „Privremeni susreti“ i „Ovo nije muzej“ te kroz projekte „Cinemaniac/Misliti film“ ili „Nevidljiva Savičenta“, kojima je Apoteka pokušavala artikulirati lokalni kontekst u kojem djeluje, vlastitu poziciju i strategiju umjetničke organizacije. U jedinstvenom prostoru napuštene ljekarne koji je ubrzo postao novo mjesto susreta i dijaloga o suvremenoj umjetnosti, u Apoteci u Vodnjanu realizirano je četrdesetak izložbi koje su okupile više od 50 umjetnika, za što su programski zaslužni osnivači galerije umjetnik Matija Debeljuh i kustosica Branka Benčić.
Okupljajući izabrane umjetnike koji su proteklo desetljeće izlagali u Apoteci, izložba se formira u susretu recentne suvremene umjetničke produkcije, institucionalne kritike, praksi umjetnika kao kustosa te u dijalogu radova koji angažiraju potencijal umjetničke imaginacije, stoga su za ovu prigodu pozvani umjetnici Ben Cain, Jasmina Cibic, Licio Debeljuh, Matija Debeljuh, Igor Eškinja, Petra Feriancova, Alen Floričić, Foam – Maja Kuzmanović & Nik Gaffney, Igor Grubić, Tina Gverović, Ibro Hasanović, Vlatka Horvat, Kristian Kožul, Marko Lulić, David Maljković, Damir Očko, Lala Raščić, Dragana Sapanjoš, SofijaSilvia, Mladen Stropnik, Silvo Šarić, Marko Tadić i Dino Zrnec.
„Pojam ‘konstelacija’ označava međusobni položaj ili poredak nebeskih tijela, u prenesenom značenju to je raspored, razmještaj; stjecaj okolnosti, prilika; položaj, situacija. Okupljajući umjetnike koji su proteklo desetljeće izlagali u Apoteci, izložba se formira u susretu recentne suvremene umjetničke produkcije, institucionalne kritike, praksi umjetnika kao kustosa te u dijalogu radova koji angažiraju potencijal umjetničke imaginacije. Poput crvene niti kao kontinuiranog fokusa kroz izložbene programe, metode i kontekste koji uokviruju umjetničku produkciju i uvjete organizacije, umjetnici su preispitivali metareferencijalne i autoreferencijalne momente koji usmjeravaju pažnju na odnos prema prostoru i mjestu izlaganja, kulturnoj proizvodnji, lokalnom kontekstu. Usmjerene na refleksiju i kritičnost umjetničkog sustava i umjetničkih institucija, Konstelacije su programska gesta koja podcrtava rekonfiguriranje odnosa kulturne i umjetničke produkcije u polju institucionalnih odnosa i pozicija te preispitivanje pozicija i mogućnosti i taktika izlaganja i rada, kako bi se istražili područje institucionalnog razvoja, potencijali i projekcije, kritičnost i mogućnost imaginacije“, navodi se u priopćenju Apoteke.
U tom je razdoblju realizirano dvadesetak izložbi različitog formata i dinamike odvijanja, preispitujući upravo format izložbe, uvjete, mogućnosti i prakse izlaganja. Tako su se, u nedostatku većeg prostora za razvijanje kompleksnijih izložbenih formata, sadašnje obljetničke „Konstelacije“ konceptualno nadovezale na raniju izložbu „Privremeni susreti“ koja je obilježavala prvih pet godina Apoteke i koja je bila konstituirana kao “izložba u vremenu” (Branka Benčić). Te su izložbe, prema kustosima, bile namjerno zamišljene da djeluju kao labavo povezana cjelina i oblik intervencije, kao izložba koja se ne shvaća poput “fiksne i dovršene konstelacije”, već se iz etape u etapu tijekom nekoliko mjeseci mijenja, pri čemu se svaka epizoda sagledava pojedinačno ili u kontinuitetu. „Privremeni susreti“ bavili su se modelom i formatom izložbe kao načinom izlaganja, gramatikom i tipologijom “samostalne” i “grupne” izložbe, a kasnije su dobili i dodatnu koncepciju s podnaslovom „Ovo (ni)je muzej“ kojom Apoteka, kao korektiv postojećih institucija, pokušava artikulirati lokalni kontekst u kojem djeluje, vlastitu poziciju i strategiju organizacije u Istri.
Na toj su bazi „Konstelacije“ usmjerene na analiziranje prostornih odnosa i interakcija između objekata i subjekata, konceptualizaciju procedura, postupaka i odnosa unutar umjetničkog djela, sistema umjetnosti i galerijskog prostora, okupivši umjetničke pozicije koje se dotiču pitanja (re)prezentacije i „izlaganja“. Radovi ukazuju na napetosti između prostora, promatrača i promatranoga i susrećemo ih kao niz međuodnosa i pukotina isprepletenih u privremenoj okolini. Vidljivim čine ono nevidljivo, skriveno, ukazuju na “konstrukciju”, demontažu, podsjećaju nas na privremeni i konstruirani karakter izložbe. Svaki od pozvanih umjetnika različito konceptualizira odnose unutar prostora umjetnosti, umjetničkog djela, sistema umjetnosti i institucionalnog konteksta.
Izložbe u Apoteci redovito okupljaju niz umjetničkih pozicija i praksi, a radovi se realiziraju u različitim medijima poput videa, animacije, instalacije, objekta, prostorne intervencije, kolaža, fotografije. Na njima su sudjelovali uvijek generacijski bliski umjetnici iz Hrvatske, Slovenije, Srbije, Austrije i Slovačke.
Apoteka se svojim postojanjem dokazala kao važno mjesto i „apotekarski laboratorij“ umjetničkih praksi u Istri, s vidljivošću izvan hrvatske likovne scene.
Komentari