Grupa KONČAR bilježi ove godine rekordne rezultate, dobit joj je u prva tri kvartala 141 posto viša nego u istom razdoblju lani, a 73 posto prihoda dolazi od izvoza. Za B&B su predstavili svoj novi putnički baterijski vlak i mjerni vlak
Grupa KONČAR proizvela je posve novi model putničkog baterijskog vlaka čiji je pogon isključivo baterija i za kojeg očekuju da će paralelno s hrvatskim tržištem krenuti i u osvajanje inozemnog tržišta. Riječ je o nastavku investicijskog ciklusa kojim se osuvremenjuje proizvodni portfelj Končara usmjeren na energetsku tranziciju i strategiji kompanije koju je povodom predstavljanja novih rekordnih poslovnih rezultata za treći kvartal ove godine izložio predsjednik Uprave Grupe KONČAR Gordan Kolak.
„Uz daljnji pozitivan trenda rasta, posebno smo ponosni na provedene strateške aktivnosti kojima smo u trećem kvartalu nastavili niz poslovnih i razvojnih iskoraka, usmjerenih na dodatno pozicioniranje KONČARA u ekskluzivan krug najutjecajnijih europskih proizvođača za provedbu ciljeva zelene energetske tranzicije. Usvajanjem nove Strategije poslovanja, pod nazivom Ljudi, tehnologije, investicije – KONČAR 2030., nastavljamo intenzivnu transformaciju Grupe KONČAR s ciljem još ozbiljnijeg jačanja globalne prisutnosti sa suvremenim i digitaliziranim portfeljem proizvoda, rješenja i usluga za energetski, transportni i industrijski sektor“, izjavio je Gordan Kolak koji je prošlog tjedna po izboru čitatelja i žirija Večernjeg lista i Poslovnog dnevnika proglašen i gospodarstvenikom godine.
Po završetku prvih devet mjeseci, KONČAR je ostvario neto dobit od 116,6 milijuna eura, što je za čak 141,4 posto više od ostvarenja u prva tri tromjesečja prethodne godine, prihodi od prodaje proizvoda i usluga porasli su za 133,5 milijuna eura, a ukupno iznose 734,6 milijuna eura. Pritom udio izvoza u navedenim prihodima iznosi gotovo 73 posto, a najznačajnije uspjehe KONČAR pritom nastavlja bilježiti upravo na vrlo zahtjevnom i kompetitivnom tržištu Europske unije. Sve se to odrazilo i na cijenu dionice koja je krajem trećeg kvartala premašila iznos od 400 eura po dionici, dok je tržišna kapitalizacija dosegnula iznos od jedne milijarde eura.
‘Tri četvrtine novca od naših vozila ostaje u Hrvatskoj. Ulaganje u takva vozila ima ogromne pozitivne posljedice za društvo’
Grupa KONČAR svoj je baterijski vlak predstavila nedavno na sajmu InnoTrans u Njemačkoj, zajedno s još jednim novim vlakom vlastite proizvodnje. Posjetitelji sajma mogli su vidjeti njihov novi mjerni vlak, a predstavili su i novi baterijski putnički vlak koji će se pogoniti isključivo putem vlastite baterije. Ti novi vlakovi pridružit će se željezničkoj floti Hrvatskih željeznica, a predsjednik Uprave KONČAR – Električnih vozila Josip Ninić ispričao nam je kakvi su bili dojmovi posjetitelja sajma. „InnoTrans u Berlinu najveći je svjetski sajam vezan uz željezničku tematiku na kojem KONČAR sudjeluje kao izlagač još od njegova početka 2000-tih godina, nastojeći svaki put predstaviti novi proizvod. Na ovogodišnjem InnoTransu izložili smo čak dva vozila, a to su baterijski i mjerni vlak. Baterijski vlak je novi proizvod koji smo proizveli za HŽ Putnički prijevoz, a mjerni vlak je isto tako novi proizvod koji smo razvili u suradnji s talijanskom tvrtkom MER MEC S.p.A. za krajnjeg kupca HŽ Infrastrukturu. Reakcije posjetitelja berlinskog sajma na dva nova vlaka bile su i više nego dobre. S obzirom na to da smo naše izlaganje na sajmu najavili ranije, dobili smo vrlo reprezentativnu poziciju za izlaganje, uz bok najvećim svjetskim proizvođačima tračničkih vozila. Sajmovi su prilika za povećanje vidljivosti našeg brenda i platforma za globalnu prepoznatljivost kao proizvođača tračničkih vozila čiji su proizvodi rezultat vlastitog razvoja“, rekao je.
‘Osim poduzeća Grupe KONČAR, naši partneri su deseci srednjih i malih poduzeća iz cijele Hrvatske’
Ninić je objasnio o kakvim se vlakovima radi i izrazio je zadovoljstvo time što KONČAR uspijeva održati tehnološki korak s puno većim svjetskim tvrtkama. „Mjerni vlak je vrlo specifičan proizvod. On je poput laboratorija na kotačima i mali je broj proizvođača koji takav proizvod nude. Oko njega smo se dodatno dizajnerski potrudili, što proizvođači tračničkih vozila uglavnom ne rade jer su to vozila koja su namijenjena za ‘žutu flotu’, odnosno vozila za održavanje infrastrukture. Takvi vlakovi ne prevoze putnike i stoga ne moraju biti lijepi za vidjeti pa je zato i s te strane naš vlak privukao dodatnu pažnju. Što se tiče baterijskog vlaka, radi se o jedinstvenom proizvodu koji ne proizvodi nitko na svijetu. Ne radi se o hibridu koji je kombinacija dvaju izvora energije, nego o vlaku čiji je pogon isključivo baterija. Nama je bilo važno da se prezentiramo kao tvrtka koja prati tehnološke trendove i koja na globalnom sajmu može izložiti svoje proizvode uz globalne divove u industriji, a da su pritom naši proizvodi, u najmanju ruku, jednako dobri kao njihovi. Ponosni smo što mi, iako nemjerljivo manji, držimo tehnološki korak s liderima u tom segmentu“, izjavio je.
Ninić je kazao i gdje bi sve u Hrvatskoj trebao voziti baterijski vlak i koliki bi trebao biti njegov domet. „Ideja je da se baterijski vlakovi koriste na neelektrificiranim prugama u čijim blizinama nema kontaktne mreže, a te se pruge bez izvora napajanja uglavnom nalaze u Istri i Dalmaciji. Naši izračuni pokazuju da bi njihova autonomija trebala iznositi oko 100 kilometara. Do tih izračuna došli smo tako da smo na tim prugama vozili naše dizelske vlakove u ljetnim i zimskim režimima vožnje. Zatim smo točno izmjerili koliko je potrebno energije uložiti da bi se vozni red održao. Pritom u taj izračun nije ušla samo vožnja putnika, nego i klimatizacija ljeti i grijanje zimi. Usporedbe radi, proizvođači električnih vozila deklariraju autonomiju, ali ne deklariraju uvjete u kojima ta autonomija vrijedi. Mi smo u realnim uvjetima odredili kolika je autonomija potrebna na takvim prugama“, rekao je.
Uz mjerni i baterijski vlak, KONČAR će HŽ Putničkom prijevozu isporučiti još jedan putnički vlak koji će biti na hibridni pogon. Vrijednost tih projekata iznosi 17 milijuna eura. Baterijski vlak moći će zaprimiti oko 216 putnika i imat će 113 sjedećih mjesta, dok će hibridni vlak prevoziti do 304 putnika sa 157 sjedećih mjesta. Ninić je objasnio i kada bi se ti vlakovi trebali isporučiti HŽ-u. „S Hrvatskim željeznicama ugovorili smo dva putnička vlaka. Jedan je baterijski, a drugi je hibridni koji je kombinacija električnog i baterijskog vlaka. Elektrobaterijski vlak prvi će krenuti u ispitivanja i već će u studenome izaći na pruge, a očekujemo da ćemo ga predati HŽ-u početkom iduće godine. Baterijski vlak ćemo predati mjesec do mjesec i pol dana kasnije. Hibridni vlak je namijenjen za korištenje u kopnenom dijelu Hrvatske, na linijama između Zagreba i Osijeka. Taj vlak bi mogao od Zagreba do Vinkovaca voziti kao elektrovlak jer ima pantograf koji se napaja iz kontaktne mreže, a potom od Vinkovaca do Osijeka može putovati kao baterijski vlak. Jedan od uvjeta HŽ-a je bio da se omogući funkcionalno spajanje novih generacija vlakova s postojećim vlakovima u njihovoj floti. To znači da bi taj vlak mogao voziti u kompoziciji s klasičnim elektromotornim vlakom. U funkcionalnom smislu činit će jedinstvenu cjelinu, što znači da će dva vlaka moći voziti jedan strojovođa. Na određenim dionicama vlakovi će se moći odvojiti jedan od drugog“, rekao je.
Baterijski vlakovi koristili bi se na neelektrificiranim prugama u Istri i Dalmaciji gdje nema kontaktne mreže
Ninić kaže da su novi vlakovi projektirani kako bi mogli postići maksimalnu moguću brzinu na postojećoj infrastrukturi. Napomenuo je da hrvatska željeznička infrastruktura poboljšava i da će s time rasti i brzina prijevoza putnika. „Hibridni vlak, koji će moći voziti u kompoziciji s elektromotornim, postići će brzinu od 160 kilometara na sat dok vozi u elektro načinu, a kad vozi kao čisto baterijski vlak brzina će mu biti do 120 kilometara na sat. Istom će brzinom voziti i potpuno baterijski vlak. U svakom dijelu je krajnja brzina uvjetovana stanjem infrastrukture i zato se vozila projektiraju za određene uvjete. Europske norme koje pokrivaju temu tračničkih vozila dijele vozila na konvencionalna i vozila velikih brzina. Konvencionalna vozila postižu brzinu do 160 kilometara na sat, dok vozila velikih brzina postižu brzinu veću od te. Naši elektromotorni vlakovi su projektirani za brzinu od 160 kilometara na sat, no u Hrvatskoj nema puno dionica gdje infrastruktura omogućava postizanje takvih brzina. Trenutačno svjedočimo brojnim gradilištima, što pokazuje da je obnova željezničke infrastrukture u punom zamahu i vjerujem da će se, kad ciklusi tih investicija budu završeni, to jako osjetiti na povećanju vozne brzine“, objasnio je.
Uz nove vlakove, Ninić je rekao koliko su dosad isporučili vlakova Hrvatskim željeznicama. „HŽ Putničkom prometu isporučili smo 55 elektromotornih vlakova. Imamo dva prototipa baterijskog i hibridnog vlaka, a nedavno smo sklopili i ugovor za izgradnju posebnih šest elektrodizel vlakova, što su također hibridi elektromotornog i dizelskog vlaka, za liniju Zagreb – Split. Tu se radi o cijeloj floti i sigurni smo da će HŽ imati najmanje 100 vlakova različitih vrsta“, rekao je.
Što se tiče ponude novih vlakova na inozemnom tržištu, Ninić naglašava kako će njihov izvoz ovisiti o uspjesima na našem tržištu. Kazao je da su KONČAR – Električna vozila prodala vlastite tramvaje u Latviju zahvaljujući dobrim rezultatima u Zagrebu. „Uspjeh u Hrvatskoj nam je pretpostavka za bilo kakav izvoz u inozemstvo, a uspjeh na vanjskom tržištu ovisi o jako puno čimbenika. Budući da je riječ o isporuci tračničkih vozila, radi se o velikim infrastrukturnim projektima čiji su kupci gotovo isključivo države ili javne uprave. Na takvim velikim poslovima susrećemo se s globalnom konkurencijom koja je veća čak od cijele Grupe KONČAR. Nije dovoljno imati samo tehnički dobar proizvod, ali u svakom slučaju domaća referenca je nužna, što se pokazalo kod izvoza naših tramvaja u Latviju. Povjerenje krajnjeg kupca je zadobiveno kad su ih u Zagrebu u floti ZET-a vidjeli u kombinaciji sa starim tramvajima na istoj infrastrukturi. U Latviji imaju slične okolnosti i stoga su se uvjerili da naši tramvaji mogu funkcionirati i kod njih“, otkrio je.
Ninić je istaknuo da su novi vlakovi rezultat domaće proizvodnje i suradnje s nizom hrvatskih tvrtki. Kaže da se time jača domaća industrija. „Naša vozila su najsloženiji proizvod hrvatske industrije. Preko 75 posto od prodajne cijene tih vozila čine proizvodi koje mi kupujemo u Hrvatskoj. Osim poduzeća Grupe KONČAR, naši partneri su desetci srednjih i malih poduzeća iz cijele Hrvatske. Ulaganje u takva vozila, a da pritom tri četvrtine novca ostaje u Hrvatskoj, ima ogromne pozitivne posljedice za naše društvo“, rekao je.
Mjerni vlak je vrlo specifičan proizvod, poput laboratorija na kotačima i malobrojni proizvođači nude takav proizvod
Osim što će novi vlakovi pomoći hrvatskoj industriji, Ninić je objasnio da se radi o zelenim i ekološki prihvatljivima proizvodima uz koje će se graditi i nova infrastruktura. „Svjedoci smo da zelene europske direktive mijenjaju naš svijet. Upravo smo zato krenuli razvijati baterijska i hibridna rješenja za masovni prijevoz putnika, a za to se alociraju i određena sredstva u fondovima pomoću kojih se nabavljaju ta vozila. Sva vozila gradimo kao zamjene za stara dizel vozila. Njihova budućnost je izvjesna, a nova vozila koja koriste baterije kao spremnike energije sve više dobivaju primjenu u korištenju na neelektrificiranim prugama. Znanjem koje smo stekli na elektromotornim vlakovima dolazimo do nove generacije proizvoda, što nam otvara novo tržište. Baterijski vlakovi predstavljaju ekološki najčišći oblik prijevoza putnika u javnom željezničkom prometu. Uz njih isporučujemo i posebna postrojenja za punjenje njihovih baterija. To su posebne punionice snage otprilike jednog megawatta koje omogućuju punjenje baterijskog vlaka za manje od 30 minuta. Kako bismo otišli korak dalje, razmatramo rješenja da se naše klasične punionice, koje su spojene na srednjenaponsku distributivnu mrežu, nadograde i postanu solarne elektrane. Mogli bismo iz energije sunca puniti baterije vlaka. Već vidimo na horizontu i alternativno rješenje, a to je vodik kao najzeleniji izvor energije. Međutim, trenutačno postoji nedostatak zelenog vodika i nema mreže koja bi ga mogla distribuirati“, rekao je.
Ninić je kazao da je ponosan na dobru suradnju s HŽ-om i ZET-om i rekao kako je kvalitetna komunikacija najbitnija za dugo i uspješno poslovanje s dobavljačima. „Mi smo mješavina ljudi koji se bave razvojem, proizvodnjom i održavanjem tračničkih vozila te samim time zapošljavamo različite profile ljudi, od stručnjaka u našoj proizvodnji do ljudi koji se u kontroli kvalitete i tehničkom uredu bave projektiranjem, ispitivanjem i puštanjem u pogon naših proizvoda. Ključ uspjeha je dobra komunikacija s različitim dijelovima tvrtke, našim kupcima i dobavljačima. Životni vijek tračničkih vozila je 40 godina, a za naše kupce, koji su primarno HŽ Putnički prijevoz i Zagrebački električni tramvaj, vrlo je važna blizina proizvođača čime dobivaju našu visoku raspoloživost i podršku. Naši zagrebački tramvaji i danas se kolokvijalno nazivaju novima iako su u prometu već 19 godina. Napravili su preko 120 milijuna kilometara, ali zahvaljujući dobroj suradnji u održavanju između ZET-a i KONČARA, građani Zagreba i dalje imaju pouzdan proizvod kojim se godišnje vozi preko 100 milijuna putnika“, rekao je na kraju Ninić.
Komentari