Prije pet godina, Liam Neeson (68) je rekao kako će još dvije godine glumiti u akcijskim filmovima dodajući kako ne misli da sa 65 godina može biti akcijska zvijezda. Uostalom, akcijska zvijezda postao je sasvim slučajno, ulogom u filmu „96 sati“ (Taken) 2008. godine. I sam je znao reći – da kojim slučajem taj film nije postigao velik uspjeh, ne bih ponavljao ulogu u akcijskom filmu. No, na 25 milijuna dolara proračuna film „96 sati“ postao je svjetski hit sa zaradom na kino blagajnama nešto većom od 226 milijuna dolara. Dovoljan okidač da Liam Neeson nastavi s ulogama pretežno usamljenih osvetnika koji će mlađim generacijama pokazati kako se mozgom, šakama i oružjem bori za istinu i pravdu.
Dakle, prije tri godine istekao je Neesonov rok uporabe za akcijsku zvijezdu, ali ponekad je neka roba dobra i po isteku trajanja. Zato je 2018. Neeson glumio u filmu „Putnik“ (The Commuter) koji je s proračunom od 40 milijuna dolara u svjetskim kinima zaradio 120 milijuna što je bio znak za odgodu odlaska u akcijsku mirovinu. Slijedeće godine glumio je u filmu „Hladna osveta“ (Cold Pursuit), ponovo s ulogom „sam protiv svih“ a film je na 60 milijuna dolara proračuna zaradio u svjetskim kinima nešto više od 76 milijuna dolara. Znak za akcijsku mirovinu se opet aktivirao, pa Neeson nakon toga glumi u romantičnim dramama „Sasvim obična ljubav“ i „Made in Italy“ ali producenti ga još uvijek vide kao financijski isplativu akcijsku zvijezdu te prošle godine glumi u filmu „Pokajnik“ (Honest Thief) koji je kritika ocijenila šabloniziranim. O zaradi u kinima se ne može pričati jer je većina svjetskih kina krajem prošle godine, kada je film krenuo u distribuciju, bila ili zatvorena ili limitirana brojem posjetitelja.
I kad bi čovjek pomislio „pa valjda mu je dosta“, Neeson kaže „nije“. U ovu godinu Neeson ulazi s filmom „Zaštitnik“ (The Marksman) koji se u hrvatskim kinima počinje prikazivati u četvrtak, 21. siječnja. K tome, trenutno snima akcijski film „The Ice Road“ a nakon toga počinje snimati žanrovski sličan „Memory“. Svugdje je sam protiv svih, pa tako i u filmu „Zaštitnik“.
Kako održavati taj privid u kojem 68-godišnjak je pametniji i sposobniji od svih negativaca koji ga okružuju? To zna Robert Lorenz, redatelj filma „Zaštitnik“ koji se proslavio produciranjem svih filmova Clinta Eastwooda u 21. stoljeću. Njegova prva kolaboracija s Eastwoodom bila je ona iz 2002. godine na filmu „Krvna slika“ (Blood Work). Eastwood je tada imao 72. godine, četiri više no što Neeson ima sada, a uspjesi koji su doživljavali filmovi iz suradnje Lorenza i Eastwooda (tri njihova projekta bili su nominirana za Oscara u kategoriji najboljeg filma) očigledno su uvjerili Lorenza da zna što i kako sa akcijskim zvijezdama koji su se već trebali umiroviti. I zato će vas „Zaštitnik“, kada govorimo o opisu glavnog lika, podsjetiti na Eastwooda i film „Gran Torino“ iz 2008. godine.
U tom filmu Eastwood glumi umirovljenog veterana korejskog rata, dok Neeson u „Zaštitniku“ glumi umirovljenog veterana rata u Iraku. Eastwood je u „Gran Torinu“ friški udovac, kao i Neeson u „Zaštitniku“. Eastwood živi sam, poprilično je izoliran, i Neeson živi sam, izoliran na ranču nedaleko meksičke granice. Patrolirajući uz granicu, on će svjedočiti bijegu majke i sina preko granice od pripadnika kartela. Ubojice uspijevaju ubiti majku, a Neeson se obvezuje da će 11-godišnjeg sina odvesti kod rodbine u Chicago. Kao što Eastwood u „Gran Torinu“ ima problema s azijskim imigrantima, tako Neeson ima s Meksikancima. Sve su to ipak površinske sličnosti jer je Eastwood u filmu „Gran Torino“ ekranizirao scenarija Nicka Schenka dok je Lorenz pomislio da može sve pa je ekranizirao scenarij koji su napisali Chris Charles i Danny Kravitz a on ga je prepravio u dijelovima za koje je smatrao da treba prepraviti.
Ono što je Lorenza privuklo scenariju jest činjenica da se u osnovi radi o westernu s primjesama trilera i filma ceste. Kako je u vrijeme kada je pročitao prvu verziju scenarija medijska rasprava o gradnji zida na američko-meksičkoj granici bila na vrhuncu tako je Lorenz odlučio opisati lika kojeg glumi Neeson kao osobu koja je indiferentna prema meksičkim migrantima ali s vremenom shvaća da je pomaganje zapravo smisao života. Na prvom sastanku, Neeson je Lorenzu rekao kao mu scenarij čini Eastwoodovskim. Prihvatio je ulogu, smatrajući da je drugačija od onih u njegovim akcijskim filmovima. „Ljudi će i ovu ulogu staviti u istu kategoriju, kategoriju akcijskih filmova. Ja tu ulogu vidim kao ulogu starijeg čovjeka u poznim godinama njegovog života“, rekao je Lorenz dodajući kako je prava šteta što ljudi, kada gledaju Neesona, očekuju još jedan film u stilu „96 sati“. „A on je oduvijek bio sjajan glumac“, zaključio je Lorenz.
Komentari