BILO PA PROŠLO: Leptir staklo, funkcionalno rješenje za provjetravanje karoserije, koje je nestalo s uvođenjem klimatizacije

Autor:

U vrijeme bez kvalitetnih sustava ventilacije i klima uređaja automobila leptir stakla su omogućavala dobro provjetravanje kabine bez stvaranja propuha te su posebno popularna u vozilima do 1980-ih

Pontiac Economy Eight, model 1933., luksuzni američki model koncerna General Motors, prvi je automobil s bočnim leptir-staklima. Tu izvedbu bočnih automobilskih stakala pod nazivom “No Draft Individually Controlled Ventilation” (individualno kontrolirana ventilacija bez propuha) 28. studenoga 1932. patentirala je tvrtka Ternstedt Manufacturing Company, karoserijska podružnica General Motorsa. Ta je izvedba potom nazvana “Ventiplanes”, a otvarajuća bočna stakla “Quarter glass” (četvrtina stakla). Na hrvatskom takva se izvedba nazvala “leptir stakla”.

Pontiac Economy Eight, model 1933., prvi automobil s leptir staklom, dimenzija 4610 x  1740 x 1721 mm i mase 1481 kg, pokretao se rednim 8-cilindrašem 3.7  snage 78 KS preko 3-stupanjskog ručnog mjenjača postizao 126 km/h. Foto: Detectandpreserve, Wikimedia Commons

Ta su izvedbu ubrzo prihvatili i drugi proizvođači, a posebno su nakon II. svjetskog rata postala popularna u cijelom svijetu. Bočna leptir stakla bila su praktična za ventilaciju te su olakšala izvedbu bočnih spuštajućih stakala. Većina automobila ne našem tržištu do 1980-ih imala su bočna leptir stakla. Koristila su se i straga, uglavnom u nepokretnoj izvedbi, radi olakšanja izvedbe stražnjih bočnih pokretnih stakala te povećanja vidljivosti (smanjenja stražnjeg mrtvog kuta).

Prednja leptir stakla imala su i mana. Povećavale su problem brtvljenja od vlage, a preko  njih bilo je najlakše provaliti u automobil i ukrasti ga. S poboljšanjem sustava ventilacije, a pogotovo ugradnjom klimatizacijskih automobila u automobile, od kraja 1980-ih ta se tehnologija napušta i nestaje u tržišnim automobilima.

Bočno leptir staklo omogućavalo je ugodnu ventilaciju unutrašnjosti automobila, ali je stvaralo probleme s propuštanjem vlage i bilo mamac za lopove. Foto: CZmarlin, Wikimedia Commons

Bilo pa prošlo (1): Rasplinjač (karburator, fergazer), tekuće gorivo pretvara u plinovito…

Bilo pa prošlo (2): OHV: motke guraju viseće ventile, razvod popularan prije OHC-a

Bilo pa prošlo (3): Comprex, manje učinkovita alternativa turbopunjaču

Bilo pa prošlo (4): Brisači farova automobila (1970. – 1997.)

Bilo pa prošlo (5): Dinamo: električni generator koji je 1960-ih kapitulirao pred alternatorom

Bilo pa prošlo (6): Motor uzdužno straga, koncepcija koja je starije naučila voziti

Bilo pa prošlo (7): V4 motor, kompaktan paket za (najčešće) uzdužnu ugradnju

Bilo pa prošlo (8): Zračno hlađenje automobilskog motora

Bilo pa prošlo (9): Kruti ovjes (most) straga: ‘out’ u limuzini, ‘in’ u kamionu

Bilo pa prošlo (10): Razvodnik paljenja, klasični mehanički, bila su to vremena…

Bilo pa prošlo (11): Dijagonalne gume, super na blatu, loše na asfaltu…

Bilo pa prošlo (12): Usisni dizelski motori, zlatna vremena bez turbopunjača

Bilo pa prošlo (13): Paljenje motora ‘kurblom’, trebala je muška snaga i oprez

Bilo pa prošlo (14): 6-voltna električna instalacija imala je olovne baterije s tri ćelije

Bilo pa prošlo (15): Odvojena noseća šasija automobila, nekad za sve, danas u terencima i kamionima…

Bilo pa prošlo (16): Pumpe-Düse Einheit (PDE): sklop pumpe i brizgaljke, ‘srce’ Volkswagenovih dizelaša od 1999. do 2008.

Bilo pa prošlo (17): Olovni benzin, izmišljen 1921., dugo je bio ‘zakon’, u EU zabranjen 2000., kod nas 2006.

Bilo pa prošlo (18): Klasične žarulje fara: sa žarnom niti svijetlile dovoljno dobro, jeftine i lako izmjenjive

Bilo pa prošlo (19): Koljenasto vratilo (radilica) s tri temeljna ležaja

Bilo pa prošlo (20): Baterijsko paljenje benzinskog motora: Pravilan razmak platinskih dugmadi jamčio je dobru iskru

Bilo pa prošlo (21): Dvotaktni motor u automobilu: dobro su vukli, ali dimili i puno trošili

Bilo pa prošlo (22): Radio kasetofon i CD-mjenjač, teška šminka svoga doba, pomeli ih mp3, USB…

Bilo pa prošlo (23): Drvena karoserija: prvo praktičnost i niska cijena, potom šminka…

Bilo pa prošlo (24): Dvocilindarski motor u automobilu: popularno rješenje malih automobila

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.