U vrijeme bez kvalitetnih sustava ventilacije i klima uređaja automobila leptir stakla su omogućavala dobro provjetravanje kabine bez stvaranja propuha te su posebno popularna u vozilima do 1980-ih
Pontiac Economy Eight, model 1933., luksuzni američki model koncerna General Motors, prvi je automobil s bočnim leptir-staklima. Tu izvedbu bočnih automobilskih stakala pod nazivom “No Draft Individually Controlled Ventilation” (individualno kontrolirana ventilacija bez propuha) 28. studenoga 1932. patentirala je tvrtka Ternstedt Manufacturing Company, karoserijska podružnica General Motorsa. Ta je izvedba potom nazvana “Ventiplanes”, a otvarajuća bočna stakla “Quarter glass” (četvrtina stakla). Na hrvatskom takva se izvedba nazvala “leptir stakla”.
Ta su izvedbu ubrzo prihvatili i drugi proizvođači, a posebno su nakon II. svjetskog rata postala popularna u cijelom svijetu. Bočna leptir stakla bila su praktična za ventilaciju te su olakšala izvedbu bočnih spuštajućih stakala. Većina automobila ne našem tržištu do 1980-ih imala su bočna leptir stakla. Koristila su se i straga, uglavnom u nepokretnoj izvedbi, radi olakšanja izvedbe stražnjih bočnih pokretnih stakala te povećanja vidljivosti (smanjenja stražnjeg mrtvog kuta).
Prednja leptir stakla imala su i mana. Povećavale su problem brtvljenja od vlage, a preko njih bilo je najlakše provaliti u automobil i ukrasti ga. S poboljšanjem sustava ventilacije, a pogotovo ugradnjom klimatizacijskih automobila u automobile, od kraja 1980-ih ta se tehnologija napušta i nestaje u tržišnim automobilima.
Bilo pa prošlo (1): Rasplinjač (karburator, fergazer), tekuće gorivo pretvara u plinovito…
Bilo pa prošlo (2): OHV: motke guraju viseće ventile, razvod popularan prije OHC-a
Bilo pa prošlo (3): Comprex, manje učinkovita alternativa turbopunjaču
Bilo pa prošlo (4): Brisači farova automobila (1970. – 1997.)
Bilo pa prošlo (5): Dinamo: električni generator koji je 1960-ih kapitulirao pred alternatorom
Bilo pa prošlo (6): Motor uzdužno straga, koncepcija koja je starije naučila voziti
Bilo pa prošlo (7): V4 motor, kompaktan paket za (najčešće) uzdužnu ugradnju
Bilo pa prošlo (8): Zračno hlađenje automobilskog motora
Bilo pa prošlo (9): Kruti ovjes (most) straga: ‘out’ u limuzini, ‘in’ u kamionu
Bilo pa prošlo (10): Razvodnik paljenja, klasični mehanički, bila su to vremena…
Bilo pa prošlo (11): Dijagonalne gume, super na blatu, loše na asfaltu…
Bilo pa prošlo (12): Usisni dizelski motori, zlatna vremena bez turbopunjača
Bilo pa prošlo (13): Paljenje motora ‘kurblom’, trebala je muška snaga i oprez
Bilo pa prošlo (14): 6-voltna električna instalacija imala je olovne baterije s tri ćelije
Bilo pa prošlo (15): Odvojena noseća šasija automobila, nekad za sve, danas u terencima i kamionima…
Bilo pa prošlo (19): Koljenasto vratilo (radilica) s tri temeljna ležaja
Bilo pa prošlo (21): Dvotaktni motor u automobilu: dobro su vukli, ali dimili i puno trošili
Bilo pa prošlo (22): Radio kasetofon i CD-mjenjač, teška šminka svoga doba, pomeli ih mp3, USB…
Bilo pa prošlo (23): Drvena karoserija: prvo praktičnost i niska cijena, potom šminka…
Bilo pa prošlo (24): Dvocilindarski motor u automobilu: popularno rješenje malih automobila
Komentari