Svađa nikome nije donijela ništa dobro – ako nije bila konstruktivna, a takve su rijetkost. Treba se znati svađati, ali i miriti. Društvena smo bića, a ne izolirani otoci. Trebamo jačati međusobne veze, njegovati odnose. To se, prije svega, postiže komunikacijom koja ne mora uvijek biti ugodna.
U tjednu smo u kojem se obilježava Svjetski dan rješavanja sukoba i tim povodom razgovarala sam s Andrejom Hlupić. Ona je business coach, NLP trenerica i 4 Rooms of Change facilitator s bogatim iskustvom u radu s ljudima. Pitala sam je kako kultivirati konflikt, odnosno kako se konstruktivno posvađati i pomiriti. Ako svladamo tu vještinu, neće nam trebati sudovi i živjet ćemo u puno ljepšem svijetu.
Konstruktivan konflikt je umijeće koje se uči
“Posvađati se s pravom osobom, u pravo vrijeme i s pravim razlogom, je umijeće. Najčešći uzrok svađa i nesuglasica su neizgovoreni osjećaji i misli. U poslu su to podrazumijevanje ili nedovoljno osviještene granice”, objašnjava Hlupić te dodaje kako je svađa jedna od vještina.
“Ako nam koristi da izrazimo svoje nezadovoljstvo ili dobijemo nečiju reakciju onda može biti jako korisna. Konstruktivno svađanje trebalo bi nam dati jasniju sliku i otkriti nam koji su to okidači kod nas i kod druge osobe, koji nas vode u sukob. Važno je poštovanje tuđih stavova, misli i osjećaja. Naravno da je to teško kad se osjećaji rasplamsaju”, dodaje Hlupić.
Upravo zato zatražila sam je nekoliko savjeta koji će nam pomoći konstruktivno se posvađati i kvalitetno pomiriti, a sve u svrhu dobrih i ispunjavajućih odnosa i mira koje isti donose.
Umijeće konstruktivnog svađanja u deset koraka
1. Koristite ja poruke
Primjerice: “Kad mi ne odgovoriš na poruke, osjećam da me zanemaruješ i brinem se”.
2. Slušajte s ciljem da razumijete
Cilj svađe ne bi smjelo biti pobijediti već bolje razumjeti partnera, sebe i samu situaciju.
3. Imajte na umu da svatko reagira različito na konflikt
Netko voli ući u raspravu, netko želi uzeti vrijeme i osvrnuti se kasnije, a netko se ne voli svađati pa se povuče. Imajte strpljenja i razumijevanja, unatoč intenzivnim emocijama koje vas zaokupljaju.
4. Ne izvlačite primjere iz daleke prošlosti
Kada vam ponestane argumenata ne izvlačite “kosture iz ormara”. Prošlost ostavite u prošlosti. Još bolje – raspravite sve što imate kada je aktualno jer tada nećete imati što izvlačiti u kasnijim raspravama i dolijevati ulje na vatru.
5. Time out
Ako svađa izmiče kontroli uzmite pauzu. Maknite se jedno od drugoga. Prošetajte, udahnite svježeg zraka, smirite se.
6. Parafrazirajte
Ovo je možda trebalo ići na prvo mjesto jer služi tome da objasnite što ste čuli i kako ste doživjeli situaciju. Primjerice:
A: Ne volim ići kod tvojih roditelja na ručak.
B: Aha, ne voliš moje roditelje?
A: Ne, nego mi je nedjelja dan za biti doma i odmoriti, a ovako sam ponovno cijeli dan među ljudima.
B: Što bismo mogli umjesto toga? (istraživanje rješenja)
A: Mogli bismo k njima srijedom popodne na čaj
B: Može, ionako im je postalo malo naporno kuhati.
7. Poštovanje, vrijeme, fokus
U svakoj svađi važno je imati na umu da osobu s kojom ste u konfliktu poštujete i da situaciju ne razumijete (zato je i došlo do konflikta). Često se ponašamo obrnuto – ne poštujemo osobu i mislimo da nam je sve jasno i da smo u pravu.
Vrijeme – ako je osoba umorna, a vi baš sada želite nešto raspraviti s njom – to nije pravo vrijeme.
Fokus – kada zaboravite što je bio razlog svađe izgubili ste fokus, probajte ga vratiti.
8. Imajte na umu rješenje
Ono bi trebalo biti nešto novo i konstruktivno za obje strane.
9. Mir, mir, mir. Nitko nije kriv
Ovo je zapravo jedna vrlo mudra uzrečica.
10. Birajte svoje bitke
Nekada nam nedostaje nešto i to bismo trebali adresirati kad smo u miru, a ne kada smo u svađi. Istražite koja je neispunjena potreba kada ste ljuti – ljutnja nam je ponekad signal da nam nedostaje razumijevanja, bliskosti, sigurnosti, iskrenosti, a ponekad povezanosti i prave radosti. Zato birajte svoje bitke i teme za svađu, savjetuje Hlupić.
Uz ovih deset koraka usavršite vještinu konstruktivnog svađanja. Svađajte se s ciljem da se pomirite i poboljšate odnos. Poštujte osobu koja stoji pred vama i na koju ste ljuti. Najčešće smo ljuti na one koji nam znače. Bilo bi šteta da nam odu tek tako iz života ili – još gore – da s njima komuniciramo preko odvjetnika. Ne budite jedna od onih osoba koja je neprestano zbog nečega na sudu… Poslovno ili privatno… i na koncu ne zaboravite ono najvažnije – oprostiti.
Komentari