Hrvoje Krstulović i njegov Blitz izgubili su ugovor s tvrtkom Universal Pictures pa su počeli odbijati prikazivati filmove te kompanije u 90-ak kinodvorana Blitz-CineStara. On tvrdi da je Universal preko hrvatskog distributera Editusa tražio posebne uvjete, a Editus pak tvrdi da on plasira laži
Na hrvatskom tržištu prikazivanja kino filmova nedavno se dogodila jedna znakovita promjena koja je u središte pozornosti i kontroverze ponovo dovela Hrvoja Krstulovića i njegove tvrtke koje na tom tržištu imaju dominantnu, po mnogima monopolsku poziciju. Krstulović i njegovi partneri izgubili su nedavno unosan ugovor s tvrtkom Universal Pictures, pa se odjednom dogodilo da iznimno gledani i popularni svjetski filmski hitovi te kompanije izgleda više nisu dobrodošli u kinodvorane pod njihovom kontrolom. Krstulovićeva poslovna grupacija tvrdi da je do toga došlo jer su distributeri filmova Universal Picturesa tražili posebne i povoljnije uvjete, ali iz tvrtke Editus koja je umjesto Krstulovićeve grupacije odnedavno distributer njihovih filmova, ukratko kažu da Krstulović u javnost plasira laži. Osim toga, tvrde da Krstulović ponovo zloupotrebljava svoju monopolsku poziciju.
“TA JE SITUACIJA SPECIFIČNA jer kao i ostale i Krstulovićeve tvrtke iz te branše sukladno zakonu plaćaju manji PDV jer je zakonodavac to odlučio, a neke njegove tvrtke oslobođene su i plaćanja poreza na dobit. Pitanje je može li se on u svjetlu tih olakšica tako ponašati i zloupotrebljavati svoju tržišnu poziciju na štetu konkurencije, a sve to prikazivati kao vlastito pravo na donošenje autonomnih poslovnih odluka. To bi trebao biti pravi izazov za Agenciju za zaštitu tržišnog natjecanja, ali je pravo pitanje zašto oni u ovom slučaju izbjegavaju raditi svoj posao”, tvrdi poslovni izvor upućen u ovu situaciju. Ta se kontroverzna situacija počela nazirati kada se na hrvatskom tržištu počeo prikazivati film “Pedeset nijansi slobodniji”.
Kako sada stoje stvari, taj film imat će u hrvatskim kinima blizu 60 tisuća gledatelja. Za posljednji dio popularne trilogije bit će ovo slab rezultat jer je prethodni, drugi dio trilogije “Pedeset nijansi” imao 115 tisuća gledatelja. Razlozi za gotovo dvostruko manje gledatelja leže u činjenici da najveći hrvatski kinoprikazivač Blitz-Cinestar nije želio prikazivati film “Pedeset nijansi slobodniji” u svojim kinodvoranama, a njih je 95 u cijeloj Hrvatskoj. Film se stoga prikazivao u ostalim dvoranama, od petodnevnih projekcija u zagrebačkoj dvorani Vatroslav Lisinski preko lokalnih kina do multipleksa Cineplexx. Ne čudi podbačaj u broju gledatelja jer su Blitz-Cinestar dvorane odavno postavile visoke standarde u kvaliteti prikazivanja filmova i komoditetu koji pružaju gledatelju. Na prvu loptu čini se nejasnim zašto je Blitz-Cinestar odbio prikazivati ovaj film, s obzirom na to da se zarada od prodanih kinoulaznica dijeli tako što kinoprikazivač, u ovom slučaju Blitz-Cinestar, dobiva 60 posto, a distributer filma, a u slučaju filma “Pedeset nijansi slobodniji” to je tvrtka Editus, dobiva 40 posto. Dakle, Blitz-Cinestar svojom odlukom svjesno se odrekao zarade od filma “Pedeset nijansi slobodniji” koja bi mogla iznositi oko milijun i pol kuna, da se film prikazivao i u kinima Blitz-Cinestar i da je dosegao očekivanih devedeset do sto tisuća gledatelja. Taj iznos treba povećati sa zaradom od prodanih kokica i gaziranih pića tako da je vrlo vjerojatno da je Blitz-Cinestar svojom odlukom izgubio oko dva milijuna kuna. Običnom posjetitelju kina sigurno nije jasno zašto je Blitz-Cinestar na taj način sebi “pucao u nogu”, ali u pozadini se radi o spomenutoj borbi za ugovor s kompanijom Universal, distributerom trilogije “Pedeset nijansi”. Do listopada prošle godine ugovor za distribuciju filmova kompanije Universal imala je za Hrvatsku kompanija Blitz, suvlasnik Blitz-Cinestara, ali je Universal odlučio promijeniti svog partnera za Hrvatsku te je novi ugovor potpisala s distributerskom kompanijom Editus. U svijetu filmskih distributera to je iznimno značajna promjena. Reakcija Blitza bila je neprikazivanje filma “Pedeset nijansi slobodniji” u njihovim kinima uz obrazloženje kako je kompanija Universal tražila posebne uvjete glede tretmana filma “Pedeset nijansi slobodniji” koje Blitz-Cinestar nije mogao prihvatiti. Neslužbeno, Blitz na ovaj način želi pokazati Universalu kako su grdno pogriješili kada su odlučili ne produžiti ugovor s njima, već su pronašli novog partnera za Hrvatsku. Osim filma “Pedeset nijansi slobodniji”, odbili su u svojim kinima prikazivati još dva filma kompanije Universal, nominirane za Oscara “Prijelomni sat” i “Lady Bird”.
KOMPANIJA UNIVERSAL jedna je od šest najvećih filmskih kompanija na svijetu koje se u engleskom jeziku nazivaju “major” kompanijama. Pored Universala, u “major” kompanije spadaju Walt Disney, Warner Bros., 21st Century Fox, Sony i Paramount. Svakom iole ambicioznijem distributeru cilj je potpisati ugovor s nekom od ovih kompanija, ako je moguće i s dvije do tri. Razlozi su jednostavni, ove kompanije proizvode najveće filmske hitove i lokalni partneri s njihovim filmovima i uz njihovu marketinšku podršku postižu odlične kino rezultate, što znači i financijske rezultate. Ugovor se potpisuje na godinu dana, a ovisno o uspješnosti partnera-distributera u pojedinim zemljama, ugovor se produžuje ili se pronalazi novi partner. Otkako je Blitz 2003. u partnerstvu s njemačkim kinoprikazivačem Cinestar otvorio multipleks u zagrebačkom Branimir centru postao je atraktivan potencijalni partner najvećim svjetskim filmskim kompanijama. Broj Blitz-Cinestar dvorana se povećavao kao i broj ugovora koje je Blitz potpisivao sa svjetskim filmskim kompanijama pa je tako Blitz s vremenom potpisao ugovor s kompanijama 21st Century Fox, Universal, Warner Bros. i Paramount. Te kompanije vidjele su u njemu kvalitetnog partnera jer su znale da će njihovi filmovi imati najbolji tretman u Blitz-Cinestar kinima, što znači da će imati najbolje termine prikazivanja, da će biti kvalitetno reklamirane te da će se održati na kino repertoaru sve dok ih ne pogleda i posljednji zainteresirani gledatelj. S druge strane, Blitz je na taj način osigurao stopostotnu zaradu od kinoulaznica. Dakle, 60 posto od zarade uzima kinoprikazivač Blitz-Cinestar, 40 posto od zarade uzima distributer Blitz. Sve to Blitz je uspio zahvaljujući višegodišnjoj nevjerojatnoj ambicioznosti 47-godišnjeg direktora Hrvoja Krstulovića. Naime, kada je njemačka kompanija Cinestar početkom ovog stoljeća razgovarala s hrvatskim distributerima i nudila im partnerstvo u otvaranju multipleksa u Hrvatskoj, nitko nije prihvatio njihovu ponudu jer su bili sumnjičavi prema ideji da bi multipleks mogao postati popularan u Hrvatskoj, a i iznos koji se tražio za ulazak u partnerstvo bio je visok. Navodno je Cinestar tražio dva milijuna njemačkih maraka. Takvih sumnji jedino nije imao Hrvoje Krstulović koji je prihvatio njihovu ponudu za 50-postotnim partnerstvom. Od tada do danas, njegova mu se hrabrost i ambicioznost višestruko isplatila. Broj novih dvorana je rastao, otvorio je i IMAX dvoranu, potpisivao je ugovore s “major” kompanijama te postao najveći hrvatski i kinoprikazivač i distributer filmova.
MEĐUTIM, NAJVEĆE FILMSKE KOMPANIJE vrlo često ne vole kada se ovakva distributerska snaga koncentrira u rukama jednog distributera, bilo da se radi o Hrvatskoj ili nekoj drugoj zemlji. Te najveće kompanije jedne su drugima konkurencija i smatraju da je bolje da svaka ima svog distributera u pojedinim zemljama jer će se tada distributer maksimalno truditi oko promocije njihovih filmova, što će rezultirati boljim kino rezultatima. Ako jedan distributer, u hrvatskom slučaju Blitz, ima ugovor s više filmskih kompanija, postoji sumnja da će filmovi jedne kompanije biti zanemarivani nauštrb filmova druge kompanije. Je li Universal zaključio da Blitz ne tretira najbolje njihove filmove i da kino rezultati nisu zadovoljavajući? Ako pogledamo 2017. godinu, dva najveća hita kompanije Universal bili su animirani “Kako je Gru postao dobar” i “Brzi i žestoki 8”. Na svjetskoj razini ta dva filma bila su među najgledanijima prošle godine, a u hrvatskim kinima ostvarili su odlične rezultate. Prvi je vidjelo 162 tisuća gledatelja, a drugi 125 tisuća gledatelja, s time da treba reći da svaki film koji u hrvatskim kinima ostvari više od sto tisuća gledatelja spada u iznimno uspješne filmove. Universal sigurno nije bio previše sretan s gledanošću dvaju filmova Toma Cruisea u hrvatskim kinima, a to su “Mumija” i “American Made”, svaki je vidjelo po samo 25 tisuća gledatelja. No morali su biti razočarani s kino gledanošću svog najvećeg prošlogodišnjeg iznenađenja, filma “Bježi”. Taj film je uz skromni proračun od 4,5 milijuna dolara u svjetskim kinima zaradio nevjerojatnih 255 milijuna dolara. U hrvatskim kinima vidjelo ga je samo 12 tisuća gledatelja.
MOŽDA JE I ZATO UNIVERSAL počeo gledati postoji li neki drugi distributer koji bi mogao ostvarivati bolje rezultate u kinima. Kompanija Editus tu se nametnula kao logičan izbor. Radi se o kompaniji koja se u devedesetim godinama zvala VTI te su i tada imali ugovor s Universalom za Hrvatsku. U međuvremenu, ta kompanija u vlasništvu Zdravka Karanovića regionalno se proširila, u Sloveniji je njihova kompanija Karantanija, u Srbiji Taramount, u Bosni i Hercegovini Una film, a u Hrvatskoj Editus. Poanta je u tome da te kompanije u Sloveniji, Srbiji i Bosni već imaju ugovore o distribuciji filmova s Universalom, pa je sasvim logično da je Universal odlučio zaokružiti ovu regiju tako što je novi ugovor za Hrvatsku potpisao s Editusom. Nema sumnje da su iz Editusa obećali predstavnicima Universala kako će se više truditi oko marketinga i promocije njihovih filmova u Hrvatskoj i u skladu s time postizati bolje rezultate gledanosti. Jedino na što, očigledno, nisu računali jest činjenica da će Blitz-Cinestar odbiti prikazivati filmove Universala u svojim kinima.
Zdravku Karanoviću ova situacija nije nepoznata jer je početkom devedesetih imao sličnu situaciju sa zagrebačkim Kinematografima, tadašnjim vlasnicima većine kina u Zagrebu. Godine 1993. njegov VTI distribuirao je Universalov hit film “Jurski park” koji se otvorio u šest kina Kinematografa. Nakon tjedan dana, Kinematografi su izbacili film iz pet kina i ostavili ga u samo jednom. Time su poslali poruku Universalu da im je najbolje da ne produže ugovor s VTI-jem, već da potpišu s Kinematografima, pa će njihovi filmovi imati bolji tretman u kinima. Nešto kasnije, to se i dogodilo te su Kinematografi postali partner Universalu u Hrvatskoj. Dakle, korištenje vlasništva nad kinodvoranama kako bi se došlo do boljeg ugovora s inozemnim partnerom nije nepoznato u našim krajevima, kao što nije nepoznato ljudima iz Universala.
PITANJE JE JESU LI CILJEVI HRVOJA KRSTULOVIĆA i njegove kompanije isti, odnosno želi li na ovaj način iscrpljivati kompaniju Editus i tako čekati da se Universal vrati pod okrilje Blitza. Uskoro u kina dolaze potencijalno veliki Universalovi hitovi kao što u “Skyscraper” “Jurski svijet 2”, “Mamma Mia 2” koji je sniman u Hrvatskoj, i tako dalje. Ako će Blitz-Cinestar biti uporan te i dalje neće prikazivati filmove Universala makar gubili time milijune kuna, tada će biti zanimljivo vidjeti što će Universal napraviti. Hoće li stati iza svog hrvatskog partnera, kompanije Editus, i na taj način poslati snažnu poruku Blitzu, ili će zaključiti da je novac bitniji od svega, razići se s Editusom i vratiti se Blitzu jer će tada njihovi filmovi imati veću gledanost u hrvatskim kinima.
Nacional je kontaktirao Krstulovićevu poslovnu grupaciju i suočio ga s brojnim pitanjima koja su povezana s tom tematikom. O toj tematici slična pitanja Nacional je poslao i predstavnicima tvrtke Editus. Oni dijametralno suprotno gledaju na postojeću situaciju. Krstulovićeva poslovna grupacija poslala je neke uniformirane odgovore i izbjegla odgovoriti na ključna pitanja.
NA PITANJE HOĆE LI PRIKAZIVATI BUDUĆE FILMOVE kompanije Universal u distribuciji Editusa kao što su Jurski svijet 2, Mamma Mia 2 i druge i pod kojim uvjetima, odgovorili su ovako: “Novi distributer Universala pokušao je za sebe dobiti bolje uvjete od ostalih distributera i za to je želio iskoristiti dolazak velikog Universalovog hita, filma ‘50 nijansi slobodniji’. CineStar ima zakonsku, poslovnu i moralnu odgovornost da prema svim distributerima filmova jednako postupa. S obzirom na to da Universal to nije prihvatio i želio je bolje uvjete od ostalih, za sada nažalost nismo uspjeli postići dogovor oko prikazivanja filmova studija Universal. CineStar ima poslovni interes prikazivati sve filmove za koje postoji interes publike, neovisno o tome tko ih distribuira, a pogotovo velike Universalove hitove kao što su ‘Jurski svijet 2’ ili ‘Mamma Mia 2’. Universal ne može imati bolji tretman od drugih distributera, a nadamo se da ćemo u nadolazećem razdoblju postići dogovor.”
Međutim, iz tvrtke Editus demantirali su da su tražili bilo kakve povoljnije uvjete za distribuciju filma “50 nijansi slobodniji”. Učinili su to ovako: “Mi ne znamo kakve uvjete imaju drugi distributeri u Cinestaru, to zna Cinestar. Editus nije tražio povoljnije uvjete ni od jednog prikazivača u Hrvatskoj pa tako ni od Cinestara koji je izrazito dominantan prikazivač u Hrvatskoj s udjelom od gotovo 80%. Prikazivanje filma je bez ikakvih problema i u skladu sa standardnim uvjetima koje imamo već nekoliko godina dogovoreno sa svim ostalim prikazivačima na više od 45 lokacija u Hrvatskoj.”
ONI SU TAKOĐER NAVELI da za takvu njihovu odluku nisu dobili nikakvo službeno objašnjenje Blitz-Cinestara: “Službenog objašnjenja nije bilo. Svaki prikazivač ima pravo odlučiti koji film će prikazivati, međutim zanimljivo je da je Cinestar prikazivao apsolutno sve Universalove filmove dok je distributer bila tvrtka Blitz. Nakon promjene distributera Cinestar mijenja poslovnu politiku i odbija prikazivati filmove Universala. Napominjemo da Universal ove godine ima 5 filmova koji su u glavnim kategorijama skupili 23 nominacije za Oscare. Neobično je i neprihvatljivo da od kada smo preuzeli distribuciju Universala, tvrtka Cinestar odbija prikazivati naše nezavisne filmove bez ikakva objašnjenja, iako je Editus prihvatio sve standardne uvjete Cinestara za prikazivanje nezavisnih filmova u svih 95 kino dvorana. S obzirom na to da Universal Pictures i nezavisni filmovi nemaju nikakvu poveznicu, očito je da Cinestar koristi svoj dominantan položaj na tržištu i blokira prikazivanje naših nezavisnih filmova.”
Iz tvrtke Editus također su naveli da su i predstavnici Universala direktno razgovarali s Blitz-Cinestarom i pokušali naći modalitete prikazivanja njihovih filmova. Suprotno tvrdnjama Krstulovićeve poslovne grupacije, iz Editusa tvrde da Universal Pictures i Blitz-Cinestar nemaju nikakvih nesuglasica oko prikazivanja filmova u 93 kino dvorane od ukupno 95 kino dvorana kojima upravlja Cinestar.
IZ EDITUSA KAŽU I SLJEDEĆE: “Universal je predložio Cinestaru da se ‘Pedeset nijansi slobodniji’, kao i svi drugi Universalovi filmovi redovno prikazuju u 93 dvorane dok se ne nađe odgovarajuće i prihvatljivo rješenje za prikazivanje filmova u 2 dvorane. Prihod od prodanih ulaznica u navedene dvije dvorane predstavlja 0,6% ukupnog prihoda svih 95 Cinestarovih dvorana, što su podaci na temelju prethodnih dvaju filmova Universala. Cinestar nije želio prihvatiti afirmativni prijedlog Universala i nije želio igrati ‘Pedeset nijansi slobodniji’ niti jedan drugi film u 93 kino dvorane.”
Predstavnici tvrtke Editus dodaju da su očekivali ovakav scenarij, da se samo ponavlja ono što se već i ranije događalo, ali da se ne plaše da će Universal Pictures zbog toga s njima raskinuti ugovor.
“Sličnu situaciju imali smo 2014. kada smo 5 mjeseci od Cinestara pokušavali dobiti termin za prikazivanje nezavisnog crtanog filma ‘Pčelica Maja’. Kada smo na kraju od Cinestara dobili obrazloženje da za taj film nema mjesta na rasporedu, odlučili smo distribuirati film kod drugih prikazivača s datumom 23. 10. 2014. Pokazalo se da nije bio problem u rasporedu jer je u terminu prikazivanja ‘Pčelice Maje’ bio samo jedan crtani film koji je bio već u 4. tjednu prikazivanja, a sljedeći crtani je došao na raspored za više od 30 dana kasnije, 27. 11. 2014. Pravi razlog je bio da je tvrtka Blitz koja je vlasnički povezana s tvrtkom Blitz-Cinestar željela sama na tržištu nezavisnih filmova kupiti ‘Pčelicu Maju’ i nikako im nije odgovaralo što je film kupio Editus. Sada kada je tvrtka Blitz distributer kupila nastavak filma ‘Pčelica Maja’ koji je upravo u kinima, film je naravno bez problema na programu Cinestara. Gotovo isti slučaj imali smo 11. 1. 2018. kada smo distribuirali film ‘Putnik’ (The Commuter) s Liamom Neesonom. Cinestar je odbio prikazivati film s pojašnjenjem da nije dovoljno komercijalan. U istom terminu su se u Cinestaru prikazivali filmovi koji su puno manje komercijalni. Film je na usporedivim tržištima napravio vrlo dobre rezultate. Pravi razlog odbijanja prikazivanja filma u Cinestaru je bio opet isti – Editus je kupio film na slobodnom tržištu nezavisnih filmova koji je htio kupiti Blitz, pa zato Cinestar nije htio prikazati film. To su činjenice koje jako dobro poznaju novinari koji prate film kao i svi djelatnici filmske distribucije u Hrvatskoj.”
Iako suprotno tvrdnjama predstavnika tvrtke Editus iz Krstulovićeve poslovne grupacije navode da je tvrtka Universal od njih tražila posebne uvjete za prikazivanje njihovih filmova, nisu htjeli otkriti o kakvim se uvjetima radi: “Uvjeti prikazivanja filmova spadaju u domenu poslovne tajne te nije poslovno korektno niti dopušteno o istima raspravljati javno, već isključivo izravno između poslovnih partnera.”
IZ KRSTULOVIĆEVE POSLOVNE GRUPACIJE ovako su odgovorili na pitanje zašto se trenutno na programu revije Oscar nalaze filmovi s puno manje nominacija, ali koje oni distribuiraju te smatraju li da je to pošten pristup prema hrvatskoj publici, sponzorima i partnerima, naročito u svjetlu svih olakšica koje uživaju u državi: “Na programu Oscar® revije nalazili su se svi filmovi nominirani za nagradu Oscar® koje su nam distributeri ponudili za prikazivanje u našim kinima. Nažalost, distributer Editus je želio povoljnije uvjete od drugih distributera i nije želio prihvatiti uvjete koje imaju svi drugi distributeri. Smatramo da imamo zakonsku i moralnu obvezu jednako postupati prema svim distributerima, što znači da Editus kao distributera ne možemo stavljati u povoljniji položaj u odnosu na druge distributere. Takav je pristup upravo u skladu sa Zakonom o zaštiti tržišnog natjecanja te je dugoročno jedini ispravan pristup prema našim poslovnim partnerima i posjetiteljima.”
IZ KRSTULOVIĆEVE POSLOVNE GRUPACIJE ovako su obrazložili zašto unatoč tomu što plaćaju manji PDV i oslobođeni su poreza na dobit, smatraju da mogu posve samostalno diskrecijski odlučivati koje će filmove i kada emitirati, što njihova konkurencija smatra zloupotrebom monopolskog položaja:
“S obzirom na to da ne koristimo državne potpore vezane uz kino prikazivaštvo, ne vidimo smisao niti razlog da se jednom privatnom poduzeću ograničava poslovna autonomija vezano uz prikazivanje filmova. Ako smatrate da bi snižena stopa poreza na dodanu vrijednost trebala ograničavati autonomiju u poslovanju CineStara, možemo zaključiti kako smatrate da bi trebalo ograničiti autonomiju odlučivanja svih poslovnih subjekata koji koriste pogodnost snižene stope poreza na dodanu vrijednost, poput primjerice izdavača knjiga. Stopa poreza na dodanu vrijednost od 0% postojala je znatno prije nego što je CineStar došao na hrvatsko tržište i ona je bila na snazi od 1. rujna 2000. godine do 1. siječnja 2014. godine, a utvrđena je kao dio međunarodnih obveza Republike Hrvatske prilikom pristupanja u članstvo Svjetske trgovinske organizacije (WTO) prema Protokolu o pristupanju Republike Hrvatske Marakeškom ugovoru o osnivanju Svjetske trgovinske organizacije potpisanom 17. srpnja 2000. Dakle, radi se o međunarodnom ugovoru prema kojem je Hrvatska kao potpisnica utvrdila stopu poreza na dodanu vrijednost na kinoulaznice 0%. Pristupanjem Republike Hrvatske u EU, sukladno PDV direktivi, više nije bilo moguće zadržati stopu 0% te se Republika Hrvatska, u skladu s ranije preuzetim međunarodnim obvezama prema WTO-u, odlučila na primjenu najniže moguće stope poreza na dodanu vrijednost na kinoulaznice od 5%. Na taj način je i u najvećoj mogućoj mjeri nastavila ispunjavati obveze preuzete međunarodnim ugovorom vezano uz WTO. Navedeni pristup primjenjuju i mnoge druge države Europske unije te samo manji broj država članica nema snižene stope poreza na dodanu vrijednost, dok svi ostali primjenjuju snižene stope na kinoulaznice, uglavnom najniže moguće. Olakšica u obliku umanjenja stope poreza na dobit nije rezultat neke posebne potpore nama ili kinoprikazivačkoj industriji, već je rezultat izvršenih ulaganja te stvaranja i očuvanja radnih mjesta temeljem propisanih zakonskih okvira te je kao takva na jednak način dostupna svim poduzetnicima u Hrvatskoj. Kako bismo ostvarili predmetnu olakšicu izvršili smo ulaganja u iznosu od čak 157 milijuna kuna te smo otvorili ukupno 140 novih i zadržali postojeća radna mjesta. Također, takva olakšica ima ograničeno vremensko trajanje. Od četiri društva naše grupe koja danas posluju u Hrvatskoj, samo CineStar ima umanjenu stopu poreza na dobit, a ostala tri društva plaćaju punu stopu poreza na dobit. Navedena društva su od 2010. do 2016. uplatila više od 78 milijuna kuna poreza na dobit u hrvatski proračun.”
NJIHOVI POSLOVNI KONKURENTI navode da bi upravo u ograničenosti vremenskog trajanja opisanih olakšica koje ta grupacija koristi treba tražiti objašnjenje zašto je Krstulović pripremio okvir za moguće preseljenje svog poslovanja u poreznu oazu na Maltu, što je Krstulović više puta demantirao. Sve navedeno sugerira da bi napetosti na tom tržištu mogle dodatno rasti, što predstavlja poseban izazov za državna tijela zadužena za nadzor onoga što se na tom tržištu doista zbiva.
Komentari