„Na koncertima ja ne pjevam običnog sebe, ja sam netko puno više od Mojmira, kao što je to svaki čovjek kada radi ono u što najiskrenije vjeruje“, rekao je u jednom intervjuu za Muzika.hr Mojmir Novaković iz benda Kries. Human Rights Film Festival i program kluba Močvara Vrelo zvuka u sklopu jubilarnog, 20. HRFF-a, organizirat će u četvrtak koncert jedne od najboljih hrvatskih world music izvođača – grupe Kries. Nakon dugo godina Kries se vraćaju u Močvaru i zaključit će bogati program Vrela zvuka koji se događao ove godine.
Nakon što je završio s radom s grupom Legen, pravim pionirima hrvatske world music scene, Mojmir Novaković je osnovao Kries. Na početku su, uz njega, u bendu bili samo Krešo Oreški (udaraljke) i Ivo Letunić (lijerica), a u toj postavi je objavljen prvi album „Ivo i Mara“ te soundtrack za film „Konjanik“. Ubrzo im se priključuju Andor Vegh (gajde), Konrad Lovrenčić (bas), Erol Zejnilović (gitara) i Ivan Levačić (bubnjevi) i tako je rođen današnji Kries.
‘’Riječ je o dva različita benda. Ovako bih to slikovito kazao: u Legenu smo skupljali ljekovite trave i onda najprije liječili sebe, a zatim i druge ljude. U Kriesu, prikupljamo drva za veliki krijes oko kojeg ljudi mogu slaviti“, rekao je Novaković za Slobodnu Dalmaciju. Ova postava je donijela Kriesu statusu jednog od najboljih hrvatskih bendova, posebno na koncertima koji su u pravilu uvijek bili odlično posjećeni pa je ova grupa svojevrstan fenomen jer ima vjernu publiku koja ih godinama prati čak i kada nema redovnih diskografskih uradaka. Kries je, naime, nakon „Iva i Mare“, objavio još samo dva – poznati „Kocijani“ (2008.), vjerojatno najbolji hrvatski world music album svih vremena, te posljednji „Selo na okuke“ (2016.) koji je objavljen za veliku izdavačku kuću Riverboat Records. Oba albuma su dobila odličan prijem kod kritike i publike, ali pravu snagu Kries donosi na koncertima. Spoj čvrste, rock sekcije gitara-bas-bubanj s tradicijskim trojcem lijerica-gajde-udaraljke donose fenomenalnu fuziju, a sve kulminira šamanskim Mojmirovim pristupom nastupu i pjevanju.
Kries su ove godine objavili pjesmu „Sve vam zdravo“ koja najavljuje novi album, vraćaju se u Močvaru, a savršeno se uklapaju u program jubilarnog, 20. HRFF-a jer su prilikom objavljivanja albuma „Selo na okuke“ dio prihoda namijenili izbjeglicama čija je kriza u to vrijeme potresala Europu. Snimljen je tada i dirljiv spot „Ivo se šeće“.
Novaković nekoliko posljednjih godina živi na jugu Engleske, u Brightonu i profesionalno se bavi programiranjem. ‘’Treba shvatiti da nam susret s drugom kulturom dođe kao neka vrsta ogledala i spoznaja što moramo promijeniti. Ili ćeš živjeti bez ogledala, makar malo tko izlazi na ulicu da se prethodno ne pogleda je li krmeljav ili ne znam što. Srećom, nijedna kultura nije hermetična i mi se mijenjamo i kada toga nismo potpuno svjesni. I zato valja poslušati čovjeka iz druge kulture, pogotovo umjetnike. Iz toga možeš puno saznati i o sebi, kakav si nekad bio, kakav si sada“ rekao je.
Novaković je dobar poznavatelj hrvatske etno glazbe i kaže da je začetak njegove glazbene karijere započeo odlaskom u Institut za etnologiju i folkloristiku. ‘’Negdje 1992. godine smo skužili kako postoji taj institut, pa smo Darko Pecotić i ja otišli tamo i uviđavni ljudi su nas primili. Ipak, malo sunas čudno gledali, jer nitko tamo valjda nije dolazio sa sličnim namjerama, bar sam ja imao takavdojam. I dali su nam uvid u arhivu, mi smo presnimili nekoliko pjesama i otad nadalje sam ja gotovo isključivo te pjesme slušao. Tad je nastao Legen, na osnovu tog materijala“, rekao je u intervjuu za Tris.
U izboru albuma koji su utjecali na njega, naveo je Jugotonovo izdanje „Izvorni glazbeni folklor Hrvatske – Da si od srebra da si od zlata“ iz 1974. „Najkvalitetniji etnografski album ikada
objavljen u Hrvatskoj nastao pod palicom dr. Jerka Bezića za mene oslikava stotine sati materijala koje sam slušao s kaseta, a kasnije u digitalnom obliku. Prva snimljena kaseta iz fundusa Instituta za Etnologiju i folkloristiku je promijenila ne samo moj pojam glazbe već i usmjerila moj cijeli život. U tim snimkama ima više energije nego u cijelom heavy metalu skupa, bolje svirke nego u pola jazz albuma koje sam u životu čuo, više ‘muda’ nego u cijelom punk pokretu i najiskrenijih emocija koje su ljudi ikada zabilježili. Sve to je subjektivno i samo dokazuje zašto radim ovo što radim“.
Novaković je rekao da folklor ima svoje mjesto i svoj doprinos, ali da je zato world music potreban kao iskorak. „Istina, i vrlo riskantan, puno riskantniji od folklora, jer folklor ide na sigurno. U world musicu postoji veća sloboda i veća odgovornost, kao i mogućnost veće greške, za razliku od folklora gdje su greške manje, ali je možda i manja sloboda. A mislim da veća sloboda ipak daje veće mogućnosti“.
Komentari