Krah filmskog mogula koji si je umislio da je hollywoodski Einstein

Autor:

GettyImages

U ožujku ove godine Ryan Kavanaugh, 40-godišnji filmski producent, osnivač i vlasnik kompanije Relativity, vjenčao se s manekenkom Jessicom Roffey u blizini Malibua. Steven Tyler, pjevač grupe Aerosmith, pjevao im je cijele večeri, a među gostima na vjenčanju bili su hollywoodski glumci Edward Norton, Katie Holmes, Pierce Brosnan, Josh Hartnett, Zoe Saldana i mnogi drugi. To je treći brak 40-godišnjeg filmskog producenta koji je po magazinu Forbes “težak” milijardu dolara, ali ovo vjenčanje za njega je bilo, čini se, i posljednji veseo trenutak u njegovu životu. Prošlog tjedna njegova kompanija je bankrotirala zbog dugova koji, prema procjenama, nisu manji od 320 milijuna dolara. Njegova propast je događaj godine u Hollywoodu, a mnogi su zbog toga sretni jer nikada nisu vjerovali u čovjeka koji je tvrdio da će revolucionarno promijeniti način na koji Hollywood snima filmove i ostvaruje zaradu. O tome koliko je Kavanaugh bio uvjeren u svoju revolucionarnu misiju, govori i podatak da je bio toliko opčinjen genijalnošću Alberta Einsteina, čak se i dijelom uspoređivao s njim, da je dao ime svojoj kompaniji po njegovoj teoriji relativnosti.

KAVANAUGH JE SIN UGLEDNIH i bogatih roditelja s Beverly Hillsa, čije su veze i poznanstva pomogle njihovu sinu da uđe u svijet Wall Streeta. Međutim, prvi Kavanaughov pokušaj da investira tuđi novac u dionice i ubere proviziju, završio je prije 13 godina potpunim bankrotom. Međutim, Kavanaugh je već tada pokazao da za njega ne postoji poraz te je odlučio to isto ponoviti u svijetu filma. Dok su investitori s Wall Streeta u to vrijeme ulagali novac u filmske kompanije, njegova je želja bila ulagati direktno u filmove. Zato je osnovao kompaniju Relativity, a u hollywoodske vode ušao je tako što se 2005. godine povezao s kompanijom Marvel kojoj je obećao pronaći investitore koji će uložiti milijune u filmove temeljene na ekranizacijama njihovih stripova, kao što je “Iron Man”. Do dana današnjeg nikome u Hollywoodu nije jasno kako je Kavanaugh uspio pronaći novac za kompaniju Marvel, ali tog trenutka postao je značajan igrač među producentima.

Tri godine kasnije, došlo je do ključnog trenutka za Kavanaugha i njegovu kompaniju Relativity. Elliott Management, investicijski fond težak 18 milijardi dolara, na čijem je čelu Paul Singer, odlučio je investirati milijardu dolara u kompaniju Relativity te kupiti manjinski udio. S tim novcem Kavanaugh je kupio kompaniju Rogue za 150 milijuna dolara, čiji je vlasnik bila kompanija Universal, te je preuzeo kompaniju Overture. Ojačao je toliko da je potpisao sedmogodišnje ugovore prvo s kompanijom Universal, a zatim i s kompanijom Sony, vlasnikom Columbia Picturesa.

Svaki ugovor težak je po 550 milijuna dolara i prema njemu, Kavanaugh i Relativity bit će koproducenti filmova u suradnji s tim dvjema kompanijama. Prije tog ugovora Relativity je surađivao s tim kompanijama na filmovima kao što su “Ghost Rider” s Nicolasom Cageom, “Brzi i žestoki: Tokio”, “U potrazi za srećom” s Willom Smithom, “Svemogući Evan” s Jimom Carreyjem, “Kraljevstvo” s Jamiejem Foxxom, što mu je dalo dodatni kredibilitet. A kada je dobio novi bankovni kredit od 300 milijuna dolara, nije bilo zapreka da potpiše ugovor s tim dvjema velikim filmskim kompanijama. Uz to, Kavanaugh je želio i samostalno producirati filmove, bez suradnje s velikim hollywoodskim studijima.

REVOLUCIONARNE PROMJENE koje je Kavanaugh želio uvesti u hollywoodski sustav, očitovale su se kroz dvije metode. Prvo, prikupio je ogromnu bazu filmskih podataka u proteklih 15 godina, selektirao ih i ubacio u računalo te je tako stvorio algoritam nazvan “Monte Carlo”. U taj algoritam ubace se podaci o filmu koji Relativity namjerava producirati – žanr, proračun, troškovi reklame, imena glumaca i tako dalje. U konačnici, algoritam izbaci postotak šansi da taj film postane profitabilan. Ako je manji od 70 posto, Relativity neće producirati taj film. Za taj algoritam brzo se pročulo u Hollywoodu te su ljudi prilazili Kavanaughu i ispitivali ga o magičnom sustavu uz pomoć kojeg bira koje će filmove snimati. On bi im odgovarao: “Ne, to je sustav po kojem određujem koje filmove neću snimati.” Oni koji ga u Hollywoodu već tada nisu voljeli, govorili su kako bi Kavanaugh morao znati da prethodan uspjeh nekog glumca ili redatelja u nekom žanru, ne znači automatski da će funkcionirati i u budućnosti.

Druga metoda koju je Kavanaugh uveo bila je ta da se redateljima i glumcima ne isplaćuje veliki honorar za film unaprijed, bez obzira na to je li film kasnije postao hit ili je izgubio novac. Njemu nije bilo jasno zašto bi on isplatio 20 milijuna dolara honorara ako je film propao u kinima i izgubio 20 milijuna dolara. Zato je odlučio, prvenstveno redateljima, ali i glumcima, ponuditi udio u filmu, čak do 50 posto. Tog trenutka zamrzili su ga filmski agenti, menadžeri i odvjetnici koji su dobivali 10 posto provizije od svakog ugovora koji je njihov klijent, glumac ili redatelj, potpisivao. Međutim, Kavanaugh tvrdi da su mnogi glumci i redatelji prihvatili njegov prijedlog po kojem, ako film propadne, oni ne dobivaju honorar, a ako uspije, oni su suvlasnici filma i naplaćuju se od zarade te tada zarade više no da su dobili svoj standardni honorar.

Financijski rezultati filmova koje je koproducirala kompanija Relativity bili su promjenjivi. U 2009. godini bilo je loših rezultata, kao u slučaju filma “The International” s Cliveom Owenom, jako loših kao što su komedije “Zemlja izgubljenih” s Willom Ferrellom i “Komičari” s Adamom Sandlerom, ali i dobrih poput komedije “Nevolje u raju” s Vinceom Vaughnom. Taj trend nastavio se i sljedeće godine, kada su, primjerice, imali hit film “Salt” s Angelinom Jolie, uspjeli s filmovima “Društvena mreža” i Oscarom nagrađenim “Boksačem”, ali su doživjeli neuspjeh s filmom “Scott Pilgrim protiv svijeta”. U to vrijeme Kavanaugh je tvrdio da je 71 posto njihovih filmova profitabilno.

Međutim, kada je 2011. godine kompanija Relativity izgubila novac na filmovima “Kauboji i izvanzemaljci” s Danielom Craigom, crtiću “Hop”, povijesnoj drami “Anonymous” te akcijskom “Machine Gun Preacher” s Gerardom Butlerom, počeli su se nazirati problemi. Rezultirali su odlukom Paula Singera i njegova investicijskog fonda Elliott Management da se povuku iz partnerstva s kompanijom Relativity, što je značilo da je Kavanaugh izgubio povjerenje glavnog investitora. U tom trenutku spasio ga je Ron Burkle, bogataš težak 2,6 milijardi dolara koji se obogatio na lancu supermarketa. Burkle je ušao u kompaniju Relativity s 350 milijuna dolara u zamjenu za 20 posto udjela u vlasništvu kompanije te tri od osam mjesta u upravnom odboru.

DO TADA, KAVANAUGH JE ŽIVIO ŽIVOTOM playboya. Kuća u Malibuu, privatni helikopter, kolekcija skupih automobila i brojne žene, bili su njegov trademark, a u omiljenom mu restoranu Nobu u Los Angelesu bio je poznat po običaju da pokupi račune sa susjednih stolova u VIP dijelu i galantno ih plati. Međutim, kada je saznao da boluje od Chronove bolesti, odlučio se smiriti, a ubrzo se i vjenčao sa svojom djevojkom, balerinom Brittom Lazengom. Leonardo DiCaprio, Bradley Cooper i Gerard Butler bili su među gostima na vjenčanju, ali brak se raspao tri godine kasnije.

Kavanaugh tada odlučuje širiti poslove. Prvo je pokrenuo Relativity Television, TV ogranak svoje kompanije, što je sasvim logično s obzirom na popularnost TV serija. Imao je razne ideje, primjerice, planirao je snimiti TV seriju “Limitless” prema istoimenom filmu koji je producirao, s Bradleyjem Cooperom u glavnoj ulozi. Nakon toga, 2011. godine pokrenuo je s partnerima Relativity Sports, sportsku agenciju koja je zastupala 150 sportaša iz NBA, NFL i MBL lige, među kojima su najpoznatiji košarkaš Amar’e Stoudemire, igrači baseballa Mariano Rivera i Justin Verlander te Larry Fitzgerald, igrač američkog nogometa. I ne samo to, te godine odlučio je proširiti svoje poslovne interese na Kinu, te je potpisao dva važna ugovora. Prvi je potpisao s kompanijom Huaxia, glede distribucije svojih filmova u Kini, a drugi ugovor odnosio se na stvaranje prve američko-kineske producentske kompanije nazvane SkyLand Entertainment. U to vrijeme namjeravao je izgraditi i vlastiti filmski studio vrijedan 200 milijuna dolara na havajskom otoku Maui, ali nije uspio jer od lokalnih vlasti nije dobio tražene porezne olakšice.

DA BI USPIO PROŠIRITI POSLOVE, Kavanaughu su bili potrebni krediti u desecima, pa i stotinama milijuna dolara. I dalje je bio vješt u pregovorima s velikim igračima s Wall Streeta, i dalje je uspijevao dobiti novac od njih, ali u proljeće 2013. godine magazin Variety prvi put je objavio kako se u Hollywoodu sumnja da njegova kompanija Relativity neće moći izdržati takav pritisak financijskog duga te se može očekivati da u roku od pet godina neće moći vraćati rate kredita. Reakcija na tekst iz Varietyja bila je takva da su u kompaniji rekli “jedva čekamo da dođe 2018. godina pa da vidimo što će se tada dogoditi”, dodajući da velike kompanije rastu i razvijaju se uz pomoć financijskog duga. Dapače, te godine kompanija Relativity pokrenula je modni ogranak nazvan M3/Relativity sa željom da zastupa ljude iz modne industrije – dizajnere, stiliste, frizere, šminkere, pa čak i modne brendove.

Nije trebalo čekati 2018. godinu jer je prošlog mjeseca objavljeno da kompanija Relativity više ne može servisirati svoj dug. Harold Vogel, analitičar s Wall Streeta, izjavio je kako se neko vrijeme činilo da znanstveni pristup filmovima, koji je primjenjivao Kavanaugh, daje rezultate. Međutim, to je bila igra u kojoj, kazao je Vogel, osrednji rezultati koje je ostvarila većina njegovih filmova, ipak nisu bili dovoljni. Prvo je u svibnju ove godine New York Post objavio kako Kavanaugh ima velikih problema s dobivanjem kredita od 200 milijuna dolara kojim bi pokrio dugove koji mu dolaze na naplatu krajem svibnja. Ako ne uspije, neki vjerovnici poput investicijskog fonda Colbeck Capital preuzet će kompaniju u svoje ruke i smijeniti Kavanaugha. Collbeck Capital je financirao Relativity 2012. godine s 350 milijuna dolara te je dobio dva mjesta u upravi. Čim je tekst objavljen, Kavanaugh je rekao da je sve laž, da se radi o pokušaju neprijateljskog preuzimanja kompanije od strane Collbeck Capitala te je najurio njihovo dvoje predstavnika iz uprave.

Priča se nastavila i ubrzo je otkriveno da su krediti koje je Kavanaugh dobio u posljednje dvije godine imali visoke kamate te su odobreni pod vrlo nepovoljnim uvjetima. Početkom srpnja objavljeno je da Kavanaugh ne može servisirati dug od 320 milijuna dolara. Tražio je da mu se produži rok za plaćanje duga za godinu dana, ali većina investitora nije pristala. Dapače, neki investitori tada su ga proglasili varalicom jer njihov novac nije investirao u filmove kako je obećao, već je taj novac stavljao u svoj džep te su najavili posebne tužbe.

U OVOM TRENUTKU NE ZNA SE jesu li dugovi nastali zato što posljednjih godina zarada od kino filmova nije bila očekivana, kako jedni tvrde, ili je problem bio u novopokrenutim poslovima, kao što je ulazak u modnu industriju, koji su gutali novac, a zarade nije bilo, kako tvrde drugi. Uostalom, pojavile su se i druge kompanije po uzoru na Relativity, koje su također našle financijere s Wall Streeta te uložile novac u filmove, tako da se Kavanaugh suočio s jakom konkurencijom. Uglavnom, 350 zaposlenika kompanije Relativity smještene na Beverly Hillsu sada očekuje otkaze. Njihovi filmovi najavljeni za ovo ljeto, kao što su komedija “Masterminds” s Owenom Wilsonom i triler “Kidnap” s Halle Berry, odgađaju se do daljnjeg jer kompanija nema novca za marketing i promociju. A Kavanaugh je u tolikim problemima da je prošlog tjedna prodao svoju kuću u Malibuu za 8,75 milijuna dolara. Pitanje je hoće li se uspjeti oporaviti od ovog udarca.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)