Objavljeno u Nacionalu br. 831, 2011-10-18
Kanadski tehnološki gigant Research In Motion, tvorac famoznog BlackBerryja, proteklih je dana proživljavao poslovnu kataklizmu. Zbog pada sustava izgubili su najvrednije što su imali – apsolutnu lojalnost korisnika koji sada žele drukčiji smartphone
Poslovnim četvrtima velikih američkih gradova dominiraju dva mobilna uređaja – iPhone i BlackBerry. U Europi je iPhone također jedan od omiljenijih smartphonea među poslovnom elitom, no BlackBerry se ne može pohvaliti ništa većim udjelom od onog koji među takvim, vrlo zahtjevnim tipom korisnika, imaju Nokia, Samsung, HTC i drugi. Za RIM, tvrtku koja proizvodi BlackBerry, europsko je tržište oduvijek bilo teško i izazovno. Ovdje se, naime, BlackBerry smatra odveć “štreberskim” uređajem i postoji vjerovanje da je nužno biti natprosječno tehnički pismen da bi ga se koristilo. Usprkos tome, gotovo svi koji ipak imaju taj smartphone nevjerojatno su mu vjerni i toliko su njime zadovoljni da se uopće ne trude isprobati ni jedan drugi tip uređaja.
Tako je, zapravo, bilo do proteklog tjedna. Sada stvari stoje drukčije. U samo tri dana RIM je uspio mnoge svoje korisnike u Europi (ali i na Dalekom Istoku, u Africi i još nekim zonama) natjerati da ozbiljno razmisle o tome da prestanu koristiti BlackBerry i prijeđu na iPhone ili neki smartphone s Androidom ili Windows Phoneom. Razlog je – poznato je sada već i onima koji ne koriste BlackBerry – taj što se u cijeloj Europi, kao i u mnogim drugim dijelovima svijeta, čak tri puna dana ovaj uređaj nije mogao koristiti za osnovnu namjenu zbog koje su ga korisnici i kupili – razmjenu e-maila. Nije se također moglo ni surfati webom, chatati, koristiti Facebook, Twitter, Foursquare… RIM-u se raspao serverski sustav u Londonu koji pokriva nekoliko kontinenata, a rezervno rješenje za takav scenarij nije proradilo. U panici, čak tri dana nisu uspijevali popraviti grešku, a ozbiljno su kasnili i s kriznim PR-om, koračajući na taj način nenadano, ali brzo i sigurno prema poslovnom krahu na za njih ionako vrlo izazovnom europskom tržištu.
Ovo je kardinalna, praktički suicidalna pogreška za RIM jer su u ta tri dana izgubili najveću prednost nad svojim rivalima – neupitno povjerenje korisnika. Apple, Google i Microsoft su do prošlog tjedna mogli samo sanjati o tome da u korisnika svojih iPhonea, Androida i Manga ugrade takav osjećaj lojalnosti kakav je uživao BlackBerry. Tko god je jednom probao BlackBerry, doista prilično geekovsku platformu neintuitivnog korisničkog sučelja, vrlo se lako “navukao” na nevjerojatnu eleganciju s kojom ta naprava upravlja mailovima u pokretu. Ponovno, nema tog iPhonea, Androida, Manga ili Bade na kojima se mailovi odapinju i primaju s takvom lakoćom, jednostavnošću, pa i užitkom kao na BlackBerryju. Razloga je više: BlackBerryiji imaju fantastičnu fizičku tipkovnicu, a europski operateri uz njih nude vrlo povoljne flat-tarife nedostupne na drugim smartphoneima. Mnogi operateri, a među njima je i hrvatski Vipnet, takve privlačne tarife korisnicima BlackBerryja nude čak i u roamingu, što je na kontinentu s toliko puno država, a samim time i s toliko puno mobilnih operatera, dragocjena prednost… Napokon, najvažniji razlog je taj što iza svega stoji serverski sustav kakav drugi smartphonei nemaju i koji korisnicima BlackBerryja omogućuje trenutačno primanje e-mailova bilo kada i bilo gdje, kao i operaterima da takvu uslugu ponude po manjoj cijeni i uz manje opterećenja mreže nego kad je riječ o drugim mobilnim operacijskim sustavima, koje koriste iPhone te modeli Nokije, Samsunga, HTC-a i ostalih.
S vremenom, doduše, napredovali su i sustavi razmjene mailova i na uređajima tih proizvođača, no iznimno vjerni korisnici BlackBerryja nisu si, s pravom, niti davali truda da to iskušaju. Silom prilika učinili su to prošlog tjedna i nemali broj njih – nije teško predvidjeti – ostat će nakon ovog fijaska na drugoj platformi. Ovaj se incident dogodio u najgorem mogućem trenutku za RIM, ali i u najboljem mogućem za Apple koji je samo nekoliko dana prije toga lansirao svoj iPhone 4S. Odlazak Stevea Jobsa dodatno je medijski potencirao interes za iPhone, pa je najveći broj bijesnih korisnika BlackBerryja najprije pomislio upravo na taj uređaj kad su bili prisiljeni razmotriti druge mogućnosti mobilnog korištenja interneta. Dani su kada se sve što je Appleovo slavi i kad je nastao trend odavanja počasti Appleovu tvorcu kupnjom proizvoda te tvrtke čak i među onima koji ih nikada nisu koristili, pa će egzodus korisnika BlackBerryja ponajviše biti usmjeren upravo prema novom iPhoneu.
Osim vlasnika BlackBerryja ovaj je pad sustava razbjesnio i operatere, zato što korisnici, logično, njih smatraju krivima za to što su njihovi uređaji prošli tjedan bili funkcionalno svedeni na prosječni mobitel od prije petnaest godina. Jasno je da će operateri zbog svega trpjeti financijske gubitke – ne samo zato što korisnici BlackBerryja tri dana nisu generirali nikakav podatkovni promet, nego i zato što će im morati ponuditi nekakvu kompenzaciju za nefukncioniranje usluge. Neki su operateri već najavili kako će korisnicima BlackBerryja umanjiti račune ovaj mjesec i prirodno je očekivati da će fakturu za taj nenaplaćeni dio zajedno sa sudskom tužbom poslati u RIM. U trenucima kad je RIM jedan od rijetkih proizvođača smartphonea kojima pada tržišni udjel, osobito u Europi, kao i operativna dobit, ovakva greška u funkcioniranju sustava na kojem je počivala cijela kompanija mogla bi rezultirati i terminalnom katastrofom za BlackBerry.
Komentari