Kosorova “Žena” u režiji Paola Magellija premijerno u HNK-u Zagreb

Autor:

Davor Puklavec/PIXSELL

Premijerom drame “Žena” redatelja Paola Magellija, temeljene na dramskim tekstovima “Žena” i “U Café du Dôme” istaknutog hrvatskog književnika Josipa Kosora, Hrvatsko narodno kazalište (HNK) Zagreb svojoj će publici u petak 4. ožujka, nakon više od 80 godina, predstaviti djelo jednog od najistaknutijih hrvatskih dramskih ekspresionista.

Kako se ističe u najavi, postavljanjem drame temeljene na tekstovima toga pjesnika, pripovjedača, romansijera, dramatičara, putopisca i književnog kritičara, svjetskog putnika, avanturista i bohema, zagrebački HNK ima za cilj domaćoj publici približiti i ukazati na opus i značaj, uz Milana Begovića i Ivu Vojnovića, najprevođenijeg i u prvoj polovici 20. stoljeća u inozemstvu najizvođenijeg hrvatskog dramatičara, dva puta nominiranoga za Nobelovu nagradu za književnost.

Time će se Kosor nakon 82 godine ponovno naći na repertoaru središnje hrvatske nacionalne kazališne kuće: posljednje Kosorovo djelo uprizoreno u HNK-u Zagreb bio je “Požar strasti” 1934. godine, u režiji Branka Gavelle.

“Čak 82 godine kasnije, Paolo Magelli ponovno će otkriti kazališni potencijal istinskoga ekspresionizma i upoznati nove generacije s ovim zaboravljenim, i široj publici, relativno nepoznatim piscem”, stoji u najavi.

Vođen naturalističkim impulsima, Kosor svojim dramama izlazi iz realističkih okvira, portretirajući unutrašnjost situacija i likova kojima upravljaju podsvijest, nagoni i strasti, birajući psihološku i socijalnu tematiku, buntovno i bunovno istražujući krajnosti ljudskih emocija i postupaka. U svojim je djelima strasno i neobično zagovarao ljubav, moral i ljudske čistoće u svijetu koje je napustilo i izgubilo čovjeka.

Njegova drama “Žena” govori o prelijepoj Limunki koju muž gubi na kartama kako bi pripala drugome koji je spreman sve svoje bogatstvo dati za nju. Limunka je očajna i sve proklinje, ali tu je, između tisuća muškaraca koji lude za njom, i Idan, njezina ljubav iz mladosti koju nikad nije preboljela.

“Koncentracija radnje u sukobu je dviju strasti: čulne i duhovne, u tipičnoj ekspresionističkoj polarizaciji između zemaljskog i kozmičkog, sukoba materijalnog i duhovnog, konkretnog i apstraktnog, a cilj je upozoriti na usvajanje nužne potrage za izgubljenim ljudskim rajem ljubavi i sreće”, ističe se u najavi.

Odlučnost Limunke da se odupre uvriježenoj volji i običajima sredine važan je element društvene kritike, veličanje ideala ženstva i istinske ljubavi, što je čest motiv i u drugim Kosorovim dramama.

Radnja drame “U Café du Dôme” odvija se u razdoblju između dvaju ratova u čuvenoj pariškoj kavani gdje boemi zdvajaju nad lošim vremenima, a bogati Amerikanac razbacuje se novcem. Za to vrijeme boemi mu ukradu novčanik, a dama pristaje na njegovu bračnu ponudu kako bi vratila čast Francuskoj i pariškim umjetnicima.

“Drama upozorava publiku da kompromisi vladaju svijetom, a umjetnost i kultura postaju zavisni od centara novčane i ideološke moći kojima se moraju dodvoravati kako ne bi nestali. Kosor daje konkretnu kritiku društvenog stanja, predatorskog kapitalizma, ali bez namjere rješenja, zanima ga utjecaj političkog realizma na širu duhovnu dimenziju društvenih odnosa”, stoji nadalje u najavi.

U predstavi koju po Kosorovim tekstovima postavlja Magelli, istaknuti talijanski redatelj dobro poznat hrvatskoj publici, glume Livio Badurina, Lana Barić, Nikša Kušelj, Milan Pleština, Goran Grgić, Zijad Gračić, Dora Lipovčan, Ivan Colarić, Petra Svrtan, Iva Mihalić, Jelena Perčin, Ana Begić i Silvijo Mumelaš.

Magelli, zajedno sa Svenom Jonkeom, potpisuje i oblikovanje svjetla, dramaturginja je Željka Udovčić Pleština, skladatelj Arturo Annecchino, scenografi Numen i Ivana Jonke, a kostimograf Leo Kulaš.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa * (obavezno)