KOMPETENCIJE ODRASLIH Hrvati su prosječno pismeni, no lošiji u rješavanju problema

Autor:

10.12.2024., Zagreb - Ministar znanosti, obrazovanja i mladih Radovan Fuchs sudjelovao je na predstavljanju nacionalnih rezultata istrazivanja PIAAC u organizaciji Ministarstva znanosti, obrazovaja i mladih i Agencije za strukovno obrazovanje i obrazovanje odraslih. Photo: Zeljko Hladika/PIXSELL

Zeljko Hladika/PIXSELL

Hrvatski građani prosječno su pismeni, no postižu lošije rezultate u domeni rješavanja problema, pokazuju rezultati Programa za međunarodnu procjenu kompetencija odraslih (PIAAC), predstavljeni u utorak u Ministarstvu znanosti, obrazovanja i mladih.

Ukupno je 4316 stanovnika Hrvatske sudjelovalo u “Istraživanju vještina u odrasloj dobi u Hrvatskoj” koje je provela tvrtka IPSOS.

Prema rezultatima razine postignuća u čitalačkoj pismenosti, kao i u matematičkoj pismenosti za sve zemlje sudionice istraživanja, Hrvatska je prva ispod prosjeka OECD-a, organizacije koja okuplja najrazvijenije zemlje svijeta.

Najlošije rezultate Hrvatska je postigla u domeni prilagodljivosti u rješavanju problema, koji se odnosio na digitalno rješavanje nekoga problema organizacije vremena, rekla je novinarima voditeljica istraživanja za Hrvatsku Nena Rončević nakon predstavljanja rezultata PIAAC-a u zgradi Ministarstva.

U tome je aspektu Hrvatska na tablici je 25. od 31 zemlje, iznad Izraela, a ispod Južne Koreje.

Iako je Hrvatska prema rezultatima u domenama čitalačke i matematičke pismenosti te rješavanju problema ispred nekih većih zemalja, ipak je daleko ispod Finske, Švedske ili Japana.

Ministar znanosti, obrazovanja i mladih Radovan Fuchs kazao je da ćemo “uvijek biti daleko od nekih koji su tradicionalno cijelo vrijeme izvanredni”.

“Moji su me unuci varali da bi im dala više novca”, Indijka u 92. godini naučila čitati i pisati

Fuchs je naglasio da je rezultatima istraživanja zadovoljan, te da to istraživanje Ministarstvu i obrazovnom sustavu, uz testiranja poput Nacionalnih ispita i Državne mature, daje egzaktne podatke na temelju kojih “može brusiti sustav obrazovanja od dječjih vrtića do obrazovanja odrasle”.

Rezultati pokazuju dobre poteze u reformiranju obrazovnoga sustava

Što se tiče reforme strukovnoga obrazovanja, koja podrazumijeva povećanje broja sati matematike i hrvatskoga jezika nauštrb broja sati stranih jezika, što je javnost u javnome savjetovanju kritizirala, Fuchs je kazao da će “komentara uvijek biti”, kao i da rezultati istraživanja PIAAC potvrđuju dobre poteze u reformiranju obrazovnoga sustava.

“Rezultati potvrđuju ono što smo htjeli postići podizanjem broja sati matematike i jezika u školama te reformiranjem strukovnoga obrazovanja u provođenje nastave u modularnom obliku”, kazao je Fuchs.

PRIRODNI GENIJI Konji su puno pametniji nego što se mislilo

Istraživanje je pokazalo da u Hrvatskoj ne postoji značajna razlika u matematičkoj pismenosti ni u domeni prilagodljivosti u rješavanju problema između pripadnika muškoga i ženskoga spola, no žene su u Hrvatskoj postigle daleko bolje rezultate u čitalačkoj pismenosti.

Zabilježena je negativna povezanost visokog postignuća u matematičkoj i čitalačkoj pismenosti s volontiranjem. Također, nema razlike između sudionika s visokim i niskim postignućima u sve tri domene i u prijavljivanju visokih razina političke učinkovitosti te u snažnijem društvenom povjerenju.

Program za međunarodnu procjenu kompetencija odraslih (PIAAC) najveća je procjena velikog opsega u području razumijevanja razvoja vještina odraslih na međunarodnoj razini, a Hrvatska je, uz još trideset zemalja i gospodarstava, uključena u drugi ciklus ovoga OECD-ova istraživanja.

Predstavljanje rezultata istraživanja provodi se u sklopu ESF projekta Daljnji razvoj sustava osiguravanja kvalitete u obrazovanju odraslih i podizanje svijesti o važnosti cjeloživotnog učenja.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.

Boba Lazarevic

prije 1 mjesec

Zašto je jedan Aškenazi na čelu hrvatskog ministarstva prosvjete? Pitam za prijatelja.