Trideset i jednu godinu nakon što je divljački srušen, veličanstveni spomenik u Kamenskoj na obroncima Papuka – spomenik antifašističkoj pobjedi naroda Slavonije – ponovno je bljesnuo svojom ljepotom. Monumentalno djelo velikog Vojina Bakića obnovljeno je virtualno. Njegova je digitalna rekonstrukcija na dvadeset metara visokom ekranu na originalnoj lokaciji djelovala spektakularno.
Spomenik koji je bio više od spomenika, modernistička srebrna ljepotica razlistale forme, važila je za pravo umjetničko remek-djelo kojim se Hrvatska mogla ponositi. U trenutku nastajanja, 1968., bila je najveća, trideset metara visoka, apstraktna skulptura u Europi. Kritičari je smatraju „najznačajnijim kiparskim djelom hrvatske umjetnosti cijelog 20. stoljeća“. Povjesničar umjetnosti Tonko Maroević tvrdi da je svojim značenjem nadmašila narudžbu i ideologiju. „To je bio spomenik ljepoti“, pisao je.
Srušili su ga pripadnici Hrvatske vojske 1992. Zašto, ne zna se. Možda zato što je naslijeđen iz bivše države. Ili zato što je podignut u čast partizanskim pobjedama. Tisuće je antifašističkih spomenika tih godina uništeno u Hrvatskoj. Ili zato što mu je autor hrvatski umjetnik srpske nacionalnosti. Kojemu su četiri brata ustaše likvidirale u Jadovnom. Nasrtaji dinamitom na Bakićevo djelo trajali su pet dana, fascinantni je monument pao iz devetog pokušaja. Ispočetka se tvrdilo da ga je srušio vjetar ili četnici. Ali počinitelji su se svojim barbarstvom sami pohvalili. Za kulturocid, međutim, nitko nije odgovarao. Neki su štoviše napredovali sve do generalske časti.
Spomenik je u digitalnom obliku prošle subote nanovo oživjelo Srpsko narodno vijeće. Hvala im! Ali njegova je potpuna obnova u naravi dug hrvatske države. Dug prema vlastitoj političkoj i umjetničkoj baštini.
Komentari