NMMU predstavlja knjigu ‘Nine Views 20+’, o umjetniku Daworu Preisu
U povodu obilježavanja triju desetljeća postava skulpture Ivana Kožarića „Prizemljeno sunce” u Bogovićevoj ulici u Zagrebu i dvaju desetljeća postava prostorno-specifične instalacije „Nine Views“ Dawora Preisa, Nacionalni muzej moderne umjetnosti objavio je knjigu naslovljenu „Nine Views 20+“, koju će u suradnji s Kulturno informativnim centrom predstaviti 18. rujna u 19 sati u Kinu KIC, u Preradovićevoj 5, u Zagrebu. Umjetnik Davor Preis (Dawor Preis / Daworp Earthman) rođen je 1966. u Zagrebu. Diplomirao je na Tekstilno-tehnološkom fakultetu u Zagrebu, smjer Oblikovanje. Član je HDLU-a te živi i radi u Zagrebu.
Uz Branka Franceschija, ravnatelja Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti, o projektu će govoriti muzejski savjetnik NMMU-a Željko Marciuš te povjesničari umjetnosti Vanja Babić i Saša Pavković, koji projekt prate od njegova prvog postava.
Naime, Dawor Preis iskoristio je poziciju jedinstvene Kožarićeve skulpture u Bogovićevoj ulici da u Zagrebu postavi cijeli Sunčev sustav u adekvatno umanjenom mjerilu i udaljenosti planeta. Za razliku od vandalizma upornog šaranja, koji od postavljanja degradira Kožarićevu skulpturu, Preis se na nju referirao inventivno, neinvazivno i trajno. U organizaciji Galerije Josip Račić – Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti umjetnik je izveo urbanu intervenciju kojom je širom grada rasporedio devet planeta Sunčeva sustava. Tada je na fasadu Galerije Josip Račić postavljen Suncu najbliži planet Merkur.
Pozicije ostalih planeta namjerno nisu bile medijski oglašene, već je Zagrepčanima bilo prepušteno da ih sami otkrivaju i tako postupno osvještavaju cjelokupni projekt, poput arheološkog lova na blago ili otkrivanja rebusa. Tu se otkrila i edukativna dimenzija cijele instalacije, koja je svima približila pojam o udaljenosti planeta.
U početku je projekt bio popraćen katalogom s devet tekstova povjesničara umjetnosti i kritičara suvremene umjetnosti – Vanje Babića, Željka Marciuša, Borivoja Popovčaka, Olge Majcen, Leile Topić, Martine Matić-Munivrana, Saše Pavkovića, Ivice Dleska i moje malenkosti, koji su objavljeni i u novoj publikaciji. U međuvremenu, projekt je zahvaljujući mrežnim stranicama koje je strukturirao i dizajnirao Dawor Preis postao globalna senzacija, razvio je intenzivan online forum te je spontano postao jednom od neočekivano izvornih zagrebačkih turističkih atrakcija. Malo se umjetničkih djela recentnih autora može pohvaliti time da turisti sve ove godine tragaju za njima po nepoznatim ulicama i predjelima Zagreba ne bi li pronašli jednu od postavljenih planeta. Štoviše, s vremenom su i neki mlađi domaći i strani umjetnici „citirali“ ili se u ideji oslanjali u svojim radovima na Preisov izvrstan koncept, kojemu se i danas, nakon dvadeset godina, divimo koliko je dobro osmišljen i u kojoj mjeri još uvijek emanira „dobre vibracije“.
„Sunčevim sustavom ostvarenim metodom simbolizacije i apsorpcije Davor Preis dostigao je dio galaksije, stvorivši jednu egzaktnu, a prirodnu čaroliju satkanu istim onim sredstvima kojima je imaginacijski i imaginarno sâm sazdan. To ne treba egzaktno elaborirati jer u protivnom, poput filmske, ambijentalno-skulpturalna prirodna čarolija nestaje“ (Željko Marciuš).
Uz fotografsku i arhivsku dokumentaciju projekta i njegove online inačice, knjiga donosi i novo teorijsko viđenje projekta kao i njegove implikacije na širu kulturno-civilizacijsku razinu središnje zagrebačke pješačke zone i odnosa društva prema javnim spomenicima. Nove tekstove potpisuju Branko Franceschi, ravnatelj Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti, koji je ujedno i urednik publikacije, te povjesničari umjetnosti Željko Marciuš, muzejski savjetnik NMMU-a, i Vanja Babić, voditelj Galerije MH.
Knjigu je grafički oblikovala Ana Zubić, a realizirana je zahvaljujući potpori Ministarstva kulture i medija Republike Hrvatske i Grada Zagreba.
I danas bez oscilacija vrijedi ono što je kolega Vanja Babić napisao o instalaciji Nine Views, da neprijeporno predstavlja jedinstveni tip umjetničke intervencije. „Riječ je – uzme li se u obzir cjelokupna površina njezina rasprostiranja – o najvećoj instalaciji trajnoga karaktera u Hrvatskoj, a vjerojatno i šire. Ona posve isključuje opciju cjelovita sagledavanja odjednom; takvo nešto iziskivat će sukcesivan i dugotrajan obilazak svih njezinih devet – odnosno, s Prizemljenim Suncem deset – komponenti. Promatranje jednoga planeta nužno će, dakle, implicirati svijest o postojanju onih preostalih. I Sunca također. U protivnom, konkretan planet gubi smisao te postaje nedefiniranim znakom“, smatra Vanja Babić.
„Davor Preis je Sunčev sustav i njegovo organičko kružno kretanje trajno ugradio u ortogonalni, slabo funkcionalni raster zagrebačkog mikrokozmosa kao podsjetnik na naše stelarno porijeklo, potencijale i odgovornosti. Njegov je projekt zahvaljujući mudrom korištenju Interneta doživio planetarnu slavu i razvio se u spontanu atrakciju i predmet obilaska, kakve nije ostvario niti jedan ciljani i izdašno financiran ‘turistički proizvod’. Važnije od toga, Preisova instalacija koja u posveti našem kozmičkom domu i jednom u njemu poniklom umjetniku spaja sve kapacitete, strategije i tendencije suvremene stvaralačke paradigme, budi nadu da svjetlost u nama još uvijek nije ugasla“, zapisao je nadahnuto Branko Franceschi u obljetničkoj publikaciji „Nine Views“.
Komentari