Julije Knifer, Sanja Iveković i Mladen Stilinović hrvatski su umjetnici uvršteni u novi postav znamenitog njujorškog muzeja moderne umjetnosti MoMa.
Jutarnji list javlja da je MoMA proteklog vikenda predstavila novi postav u 20 od ukupno 60 galerija. “Julije Knifer dobio je zapaženo mjesto u galeriji “Touching the Void” (Dodirujući prazninu) koja predstavlja djela nekih od najznamenitijih predstavnika minimalizma, dok su Sanja Iveković i Mladen Stilinović zastupljeni u segmentu nazvanom “After the Wall” (Nakon zida)”.
Radovi spomenutih umjetnika dio su MoMA-ina fundusa i već su ranije izlagani u ovom muzeju kroz tematske izložbe.
Novi postav zauzima trećinu galerijskog prostora, i prva je faza ambicioznog plana čuvenog muzeja da redovito rotira svoju kolekciju, a počeo je prošle godine kada je MoMA svečano otvorila svoju obnovljenu i proširenu zgradu.
“Česta kritika postava bila je da je umjetnost izvan Zapadne Europe i Sjeverne Amerike isključena, kao i radovi ženskih umjetnica te umjetnika afričko-američkog porijekla“, rekla je za Jutarnji list Ana Janevski, kustosica Odjela za medije u MoMa-i. “Cilj je novog postava da se proširi dominantan kanon, da se uključe narativi i moderniteti iz ostalih dijelova svijeta, npr. iz Južne Amerike, Istočne Europe, Azije, te da se zbirka proširi po pitanju spola i rase. Puno se radilo na kreiranju novih poveznica između radova iz moderne i suvremene umjetnosti”.
Kronološki postav je zadržan, kako je pojasnila, ali je odlučeno da se izostavi podjela galerija po umjetničkim pravcima, npr. kubizam, futurizam itd., već su galerije dobile naslove na osnovu idejnih poveznica.
“Ovi se preokreti nisu dogodili preko noći, već posljednjih pet godina se muzej sprema na takav poduhvat. Tim povodom imala sam priliku organizirati izložbu ‘Scenes from a New Heritage’ koja je obuhvaćala međunarodne radove iz MoMA-ine zbirke, nastalih u proteklih trideset godina. Izložba je dobila naslov po istoimenom radu Davida Maljkovića, a bio je prikazan i rad Mladena Stilinovića ‘Eksploatacija mrtvih 1984.-1990.’, te mnogi radovi koji preispituju hegemonijsko viđenje povijesti, umjetnosti, roda, rase i klase“.
Spomenuti Stilinovićev rad je sad ponovno izložen u novom postavu u galeriji “After the wall”.
Kniferov Meandar broj 5 izložen je na 4. katu, u jednoj od 23 galerije koje pokrivaju vremenski raspon od 1940-ih do 1970-ih, uz djela umjetnika poput Roberta Morrisa, Daniela Burena, Agnes Martin i Roberta Rymana. “U svakom slučaju veliko priznanje za Knifera i definitivna potvrda da spada u sami svjetski vrh minimal arta”, ocjenjuje Jutarnji list.
Jedan dio postava donosi radove uglavnom iz 80-ih i 90-ih godina kroz četiri tematske galerije. U jednoj od njih, “After the wall”, zastupljeni su Sanja Iveković i Mladen Stilinović. Upravo je rad Sanje Iveković “Personal Cuts” (osobni rezovi) “highlight” ovog segmenta izložbe, a njezina izjava: “Sve što radimo ima politički naboj, a podjela između politike i estetike potpuno je pogrešna”, uvrštena je u obrazloženje koncepcije postava galerije u kojem se nastoji odgovoriti na pitanje “kako se umjetnici suočavaju s velikim političkim promjenama”.
Komentari