Ministar obrane Mario Banožić u srijedu je održao sastanak s članovima Zrakoplovno tehničkog centra (ZTC), tvrtke koja je zadužena za servis protupožarnih zrakoplova, ali ove godine nije uspjela popraviti kanadere na vrijeme, prenosi N1.
Prekršeno obećanje: Zrakoplovno-tehnički centar nije uspio isporučiti tri aviona za požare HRZ-u
“Lakše bi bilo raditi u kapacitetu kakav je bio prijašnjih godina (5 kanadera i 5 air tractora). Plan za protupožarnu sezonu donosi se u kolovozu. S obzirom na ugovor sa ZTC-om i izvještaje i sastanke, vidjeli smo da će se rokovi pomaknuti i da ćemo do 30. srpnja imati puni sastav. Dinamika se iz tjedna u tjedan pomiče. Mi kao Ministarstvo moramo izraziti nezadovoljstvo jer smo osigurali sva sredstva, oslonili smo se na jedinu tvrtku u Hrvatskoj koja to može raditi”, kazao je Banožić.
“Na radnom sastanku u Zemuniku razgovarali smo o stanju materijalnih resursa”, rekao je ministar i zahvalio pilotima na angažmanu u protupožarnoj sezoni. “Već je nekoliko požara zahtijevalo snažan angažman, jučer su požare gasili četiri kanadera, tako pokazujemo apsolutnu spremnost”, dodao je.
Vatrogascima i svima koji sudjeluju u protupožarnoj zaštiti poželio je što manje angažmana i da 15. 8. bude novi dinamički plan te da ovih problema neće biti iduće godine.
Direktor ZTC-a Zdravko Klanac govorio je o zrakoplovima na popravku: “Trenutno u 3. hangaru imamo dva zrakoplova. Na jednome se rade probe sustava, nadamo se početkom sljedećeg tjedna da ćemo moći zvati posadu HRZ-a. Drugi ostaje cijelo ljeto, na njega ne računamo. U drugom hangaru imamo air tractor. Kasnit će jer smo imali izuzetno problematične radove. Imali smo varenje strukture na četiri mjesta, to je zahtjevan posao, trpi velike pritiske jer je dvosjed. Onaj čiji se popravak otegnuo predali smo idući tjedan. Jučer je došao iz Zadra air tractor koji je imao slijetanje na plovke. Krenut ćemo s radovima, ali mislim da će morati ostati preko ljeta.”
Istaknuo je da se smatra odgovornim: “Na čelu sam ZTC-a i odgovoran sam za sve dobre i loše stvari. Moja savjest je mirna, što se mene tiče i velikog broja ljudi, napravili smo sve da se radovi naprave. Imamo 27 mehaničara, njih 6 je na godišnjem, dvoje se vraća idući ponedjeljak. Dva radnika na bolovanju koji rade vani – to sam čuo iz medija. Za jednog od njih smo od inspekcije HZZO-a tražili provjeru bolovanja. Čuo sam da netko od vas ima snimke. Za mene je ta snimka za izvanredan otkaz. Čuo sam da se radi o mehaničaru koji je sam sebe fotografirao u Austriji i slao kolegama. Nisam istražni organ.”
Na pitanje kad su postali svjesni da neće sve moći obaviti rekao je: “Ugovor smo sklopili u siječnju, veljači. MORH nam je glavni poslovni partner i ako smo ih obmanuli, nismo to napravili namjerno i zlonamjerno.”
Istaknuo je da je razmišljao o ostavci, no da ministar nije tražio njegovu ostavku. “Osobno sam napravio sve što sam mogao. Ovdje su predsatavnici CERP-a, moj mandat je uvijek na raspolaganju. Nisam predao ostavku jer bi to značilo bijeg od problema”, dodao je.
Na pitanje jesu li se pripremili odgovorio je kako su “imali tešku godinu”. “1. srpnja smo sve obrazložili. Ove godine su bila četiri petogodišnja pregleda koji iziskuju dvostruko više vremena od običnih godišnjih. Morali smo odraditi opsežne biltene, provjere svih veza tijela i krila letjelice – to znači kompletno skidanje vijaka. To je izuzetno zahtjevno i jedni smo od rijetkih u Europi koji smo napravili taj pregled. S obzirom na to da je trebalo puno vremena, od proizvođača smo isposlovali da se drugom metodom riječi taj problem, bez vađenja vijaka. Nitko na svijetu ne može jamčiti ovakvu vrstu radova na letjelicama. Ne proizvodimo cipele. Radimo na zrakoplovima starima 20 godina, svako testiranje kod mene osobno budi strah jer ne znam što ćemo novo otkriti. Ne smijemo dozvoliti da avion iz ZTC-a izađe neispravan.”
Na pitanje da se upravo to nedavno dogodilo i da su djelatnici HRZ-a sami popravili kvar, rekao je: “Naša ekipa je otišla i popravila kvar.”
O popravljanju privatnih automobila u ZTC-u rekao je da je on dozvolio uvoz vozila van radnog vremena: “To je politika firme, pomažemo djelatnicima. To nije utjecalo na rad na zrakoplovima.”
Na pitanje koga smatra odgovornim zbog situacije Mario Banožić je rekao: “MORH je učinilo sve, ugovore, sredstva da dođe do željenog broja materijalnih resursa. Imao sam nekoliko sastanaka s raznim ifnromacijama, svaki put su uvjeravali da će do određenog datuma biti gotovo. Danas smo iskomunicirali nove rokove, mogu samo vjerovati tome. Možemo tražiti određenu penalizaciju ZTC-a ili jamstva, to jedino možemo učiniti. CERP će dalje tražiti određene sankcije. Neću tražiti ostavku jer na to nemam pravo. Sad nam trebaju avioni, a ne ostavke. Nakon protupožarne sezone možemo tražiti ubrzanje procesa i garancije. Nije mi u interesu pokretati garancije da se sutra kaže da se zrakoplov ne može isporučiti jer je MORH ovršio račune ZTC-a.”
Na pitanje treba li nam kornatska tragedija da netko preuzme odgovornost, ministar je rekao: “Tražiti odgovornost u tragediji ne može biti upiranje prsta. Ja mogu tražiti da sukladno osiguranome da se isporuči potrebno. Osim ZTC-a u Hrvatskoj nemamo nikoga.”
Koliko je ZTC od MORH-a dobio novaca? “Za održavanje HRZ ima oko 105 mililjuna kuna, od toga 30 se odnosi na ugovor sa ZTC-om, tu negdje računamo”, rekao je Banožić.
Nakon njega na pitanja je odgovarala iz direktorica iz CERP-a Jadranka Čengija Šarić: “CERP je zatražio izvješće nadzornog odbora koji obavlja nadzor poslovanja društva. Tražili smo i izvješće uprave. Nadležno tijelo CERP-a će onda donijeti odluku. Tražili smo dostavu izvješća bez odlaganja.”
Banožić je potom rekao: “Ne bih dovodio u pitanje potencijalnu štetu zbog ovog stanja. Zanima me materijalni resurs. Potrebna nam je sigurnost, ne mogu ulaziti u probleme rada ZTC-a.”
Klanac je rekao da je predstavnik radnika bio suzdržan pri njegovom ponovnom izboru mandata kao direktora uprave.
Michael Križanec, zapovjednik Hrvatskog zrakoplovstva i protuzračne obrane, rekao je: “Radit ćemo s onime što imamo, a hoće li biti dovoljno ili ne, ne mogu znati. Što se tiče pilota, imamo ih dovoljno. Nije podatak za javnost koliko ih imamo.”
Komentari