Iako u Hrvatsku danas stiže prvih šest novih borbenih zrakoplova Hrvatskog ratnog zrakoplovstva, hrvatski zračni prostor u sljedeća bi dva mjeseca trebali štititi borbeni zrakoplovi Italije i Mađarske.
Kako je objavio N1, kojem je ta informacija potvrđena iz Ministarstva obrane, nebo nad Hrvatskom u iduća bi dva mjeseca trebali štititi talijanski i mađarski zrakoplovi. To će biti organizirano u okviru Air Policinga, NATO-ovog aranžmana kojeg je potpisala i Hrvatska.
Angažman talijanskih i mađarskih aviona plaćaju Rim i Budimpešta
“Air Policing predstavlja demonstraciju zajedničke političke volje članica NATO-a u kojoj je ključna koordinacija i dogovori između susjednih država pri čemu nitko nikome ništa ne plaća”, objasnili su iz MORH-a.
I iz NATO-a su za N1 potvrdili da će trošak zaštite hrvatskog neba snositi oružane snage Italije i Mađarske.
“Veliku većinu troškova plaćaju države koje osiguravaju zračni nadzor. Tako će talijanske i mađarske snage platiti svoju misiju zračnog nadzora”, rekli su u NATO-u.
Podređeni zapovjedništvu u Španjolskoj
Iz MORH-a navode da su borbeni avioni koji sudjeluju u Air Policingu operativno podređeni nadležnom NATO zapovjedništvu i multinacionalnom operativnom središtu za zračne operacije (Combined Air Operations Centre – CAOC). Ono je nalazi u Torrejonu u Španjolskoj.
“CAOC svoje zadaće provodi u skladu sa zapovijedima i smjernicama Zapovjednika NATO-ove zrakoplovne komponente, smještene u Ramsteinu u Njemačkoj”, dodali su.
Iz MORH-a dodaju kako Air Policing kao mirnodopska zadaća nadzora i zaštite zračnog prostora članica NATO-a uključuje zračno motrenje i navođenje, zapovijedanje i nadzor u zraku te odgovarajuća sredstva protuzračne obrane, kao što su lovački avioni.
Lovački avioni
Lovački avion, kao oružana platforma, nositelj je izvršenja ove zadaće, pojasnili su iz MORH-a na pitanje kakvu će točno ulogu nad Hrvatskom imati mađarski i talijanski borbeni zrakoplovi.
Imat će, ističu, ulogu pripravnosti za presretanje 24 sata, što se najčešće odnosi na vizualnu identifikaciju cilja i njegovo praćenje u nacionalnom zračnom prostoru bez ugroze za teritorij Hrvatske.
Bilateralni sporazumi
Inače, MORH tvrdi da je do ovoga došlo kako hrvatski borbeni dvojac ne bi utjecao na radne procese i usporavao obuku pilota za Rafale.
Vojni analitičar: “Ponašamo se kao da smo nešto dobili od Francuske, a dali smo brdo novca”
“Zato će se ova zadaća privremeno obavljati iz zrakoplovnih baza susjednih savezničkih zemalja Italije i Mađarske potpisivanjem bilateralnog sporazuma (Technical Arrangement) do lipnja na razini oružanih snaga, a kako su radile i druge članice NATO-a u prijelaznom razdoblju.
Sklapanjem bilateralnog sporazuma sa susjednim NATO članicama za pripravnost i moguće angažiranje dežurnog borbenog dvojca, suštinski se ništa ne mijenja jer Hrvatska i dalje zadržava sposobnost nadzora zračnog prostora u okviru savezničkog integriranog sustava protuzračne i proturaketne obrane”, zaključili su u MORH-u, a prenosi N1.
Komentari