KAZALIŠTE KOMEDIJA Održana premijera ‘Zapetljanih interesa’

Autor:

Ines i Saša Novković

U subotu je u kazalištu Komedija održana posljednja premijera u tekućoj kazališnoj sezoni – komedija „Zapetljani interesi“, nastala prema djelu španjolskog nobelovca Jacintoa Benaventea y Martineza. U prijevodu Nikoline Židek na Komedijinu pozornicu postavio ju je redatelj Aleksandar Švabić.

Premijerna publika dugim je aplauzom nagradila glumački ansambl koji čine Bernard Tomić, Ivan Magud, Roko Sikavica, Fabijan Pavao Medvešek, Ervin Baučić, Ognjen Milovanović, Ana Magud, Dubravka Ostojić, Ružica Maurus, Nina Kaić Madić i Dajana Čuljak.

Čestitke su zaslužili i dobili i članovi autorskog tima redatelja Aleksandra Švabića: asistent redatelja i autor scenskog pokreta Damir Klemenić, dramaturginja Nina Bajsić, scenograf Matija Blašković, kostimografkinja Mirjana Zagorec, oblikovatelj svjetla Martin Šatović te skladatelj Matija Antolić.

FOTO: Ines i Saša Novković

Podsjetimo, predstavom “Zapetljani interesi” kazalište Komedija pred publiku donosi najizvođeniji komad španjolskog nobelovca Jacintoa Benaventea, u režiji Aleksandra Švabića. Oslanjajući se na tradiciju commedie dell’arte koja u vrijeme objave komada (1907.) doživljava neku vrstu ponovnog procvata zahvaljujući modernistima koji u potrazi za novim kreativnim konceptima odbacuju idealizam i visoku umjetnost, Benavente poseže za dobro poznatom formulom ove komediografske tradicije; jeftinim alatima progovara o važnim temama. U duhu commedie dell’arte, preko arhetipskih likova vođenih površnim, niskim motivima, ukazuje na nepromijenjivost ljudske prirode i svevremenu problematiku društva koje počiva na materijalnim vrijednostima.

Iako komad smješta u zamišljeni grad na početku 17. stoljeća, nazivajući likove “marionetama od kartona i krpa, grubih niti, vidljivih pri slabom svjetlu čak i onim najkratkovidnijima”, upozoravajući gledatelja da se radi o lakrdiji sulude radnje koja nema veze sa stvarnošću, evidentno je da inspiraciju crpi iz svakodnevice koju možemo nazvati i vlastitom. Dinamični zaplet ove komedije tako proizlazi iz bezobzirne težnje likova za usponom na društvenoj ljestvici, ali i virtuoznosti pomoću koje protagonist Krispin uspijeva pronaći saveznika u svakome tko mu se nađe na putu. Zalutavši u spomenuti grad, Krispin će sa svojim dobrodušnim i naivnim partnerom Leandrom odlučiti stati na kraj njihovom dosadašnjem životu lutalica, osmislivši plan kojim će Leandra oženiti za kćer najimućnijeg građana, gospodina Pulčinele. Na tom putu pomažu mu likovi različitih društvenih slojeva koje, nanjušivši njihove slabe točke, bez puno muke okreće na svoju stranu.

Pohlepa, profiterstvo, karijerizam i koristoljublje dio su ljudske prirode koje autor komada vješto ismijava, podsjećajući na nepromijenjivost društvenih obrazaca i čovjekovih ideala. Predstava Zapetljani interesi, međutim, s publikom današnjeg vremena može rezonirati intenzivnije no ikada, upravo zato što tematizira svijet izvrnutih značenja i vrijednosti u kojem svjedočimo dominaciji slike nad stvarnošću, iluzije nad istinom. Svijet u kojem će se zapetljati interesi ovih likova svijet je laži i pretvaranja koji, pokazat će se, može raspetljati samo istina, i to ona na kojoj inzistiramo čak i kad od nje nemamo nikakve koristi.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.