B&B otkriva vrhunske primjere kompanija koje su različitim pristupima stavile zaposlenike u prvi plan, usred pandemije unaprijedile modele rada kojima se potiču razvoj, rast i inoviranje te tako postigle bolje poslovne rezultate
Osim što je unijela tektonske promjene u sve segmente života, pandemija koja traje već dvije godine dovela je i do velikih promjena u odnosu poslodavac-zaposlenik, ali i u načinu rada u raznim poduzećima koja su se u nastalim uvjetima morala prilagoditi novim izazovima. B&B istražuje kako se kroz radne uvjete i motivacijom radnika, fleksibilnim odnosom prema radnom vremenu i dodatnim pogodnostima za zaposlenike postižu bolji poslovni rezultati. Osim što postoje tvrtke koje razmišljaju o uvođenju četverodnevnog radnog tjedna, mnoge su tvrtke u Hrvatskoj još i prije pandemije uvele neke posve nove pogodnosti za zaposlenike, kao što su sobe za odmor, sobe za igru, takozvane chill zone, teretane, vrtići za djecu zaposlenika i slično. Tako se želi smanjiti stres na radnome mjestu, proizvesti osjećaj zadovoljstva, potaknuti bolje raspoloženje, a time i bolje poslovne rezultate. Tome treba dodati sve češće mogućnosti dodatne edukacije zaposlenika, a neke tvrtke i uređivanjem poslovnih prostora pokušavaju stvoriti što ugodnije poslovno okruženje i izvući najbolje od svojih zaposlenika.
BAT je za 2022., petu godinu zaredom, dobio priznanje Global Top Employer za najboljeg globalnog poslodavca, koju dodjeljuje Top Employers Institute, neovisna organizacija koja proučava radne uvjete najvećih globalnih poslodavaca. BAT je jedna od tek 11 globalnih tvrtki koje su dobile certifikat Global Top Employer u 2022. Certifikat se dodjeljuje na temelju praksi koje poslodavci provode u šest kategorija upravljanja ljudskim resursima, kao i u sklopu 20 različitih tema kao što su, primjerice, strategija ljudskih resursa, raznolikost i inkluzija, radno okruženje, privlačenje talenata, učenje i dobrobit.
Sanja Šijanec, Senior HR Business Partner za Hrvatsku, Sloveniju i BiH, kaže:
„Uz uobičajene pogodnosti BAT-ovih zaposlenika, za vrijeme krize uvedeni su novi oblici podrške, a fokus je stavljan na dobrobit i osjećaj sigurnosti zaposlenika. Tako je zaposlenicima osigurano zdravstveno i dopunsko osiguranje, pun iznos plaće za one koji su morali biti u samoizolaciji, a provedeno je i niz ciljanih edukacija te smo osigurali anonimnu psihološku pomoć za zaposlenike 24/7, što zaista daje iznimnu dodanu vrijednost našim kolegicama i kolegama. Mi smo još prije pandemije uveli mogućnost rada od kuće tako da smo u trenutku krize mogli zaista puno lakše osigurati onim radnim mjestima, naravno, koji to načinom posla mogu odraditi, da ostanu doma. Imali smo već spremne procese, politike i naravno tehnološku spremnost. Tako ćemo nastaviti i nakon, nadamo se, uskoro završene pandemije. Također smo proveli već i nekoliko ispitivanja zaposlenika oko njihovih preferencija, što ćemo i nastaviti te implementirati u način rada.“
Kako kaže Sanja Šijanec, BAT nudi izazove za pojedince vrlo različitih interesa, a kontinuirani razvoj karijera, posebno u području razvoja novih kategorija proizvoda s potencijalom smanjenja rizika, otvara mogućnost brojnih modernih treninga i edukacija te novih radnih pozicija. Smatra da za hrvatski odjel moraju postojati strategija i svi procesi uspravljanja ljudskim resursima koji se odvijaju „u pozadini“, a kako bi „sve ono što je bitno našim kolegicama i kolegama bilo besprijekorno“:
„Imamo sreće da su u BAT-u ti procesi na iznimno visokoj razni, da se konstantno prilagođavaju i unaprjeđuju vremenu i promjenama oko nas i da prije svega u centru svega uvijek imaju – zaposlenika. Stavljamo veliki naglasak na transparentnost, želimo da svaki zaposlenik u svakom trenutku bude svjestan rezultata kompanije i svoje uloge u postignutim rezultatima, ali i ključnih izazova koji nas čekaju. Tako svi dijelimo istu viziju, isto razumijevanje te istu strast za postizanjem uspjeha. Pozitivnu radnu atmosferu postižemo kulturom otvorene i dvosmjerne komunikacije u kompaniji. Zaposlenici su ključan element za transformaciju kompanije. Održavanje kulture u kojoj se zaposlenike potiče na razvoj, rast i inoviranje u raznolikom i inkluzivnom okruženju, oduvijek je bilo važno za BAT i ima bitnu ulogu u ubrzavanju transformacije poslovanja.“
Da je ugodno radno okruženje jedna od važnih stavki u životu zaposlenika, pokazuje primjer agencije Alert, marketinške tvrtke osnovane 2004. koja se nedavno uselila u nove prostore. Lana Bedeković Rosandić, Managing Partner Alerta, kaže: „Agencija Alert je komunikacijski partner nekima od najvećih globalnih i lokalnih tvrtki kao što su Philip Morris, Hewlett Packard, Philips, Worldline, Revolut, Sandoz, Čakovečki mlinovi, Vindija, Badel… Sredinom prošle godine uselili smo se u nove prostore, u ured koji ne izgleda tako, a koji nam, prije svega, omogućava rad u prostoru u kojem smo još kreativniji, koji inspirira, u kojem volimo boraviti i mi, ali i naši partneri i klijenti, te da budemo još produktivniji u vremenu kada je sve bitnije biti brži, bolji i fleksibilniji i kada je komunikacija među timovima i članovima tima krucijalna za ostvarivanje izvrsnosti kojoj u svemu težimo. Dugo smo tražili prostor u kojem ćemo sve to moći – super je da smo na kraju ostali i na istoj adresi na kojoj smo bili godinama prije, samo smo kat ispod, ali sada u vlastitom prostoru. Još uvijek ga opremamo detaljima, skulpturama, ilustracijama i radovima poznatih, ali i još neafirmiranih mladih umjetnika tako da ovaj prostor vidim kao kontinuirani work in progress. Za uređenje smo angažirali talentirani dvojac Deana Franića i Sašu Šekoranju odnosno Studio Franić Šekoranja.“
Za Lanu Bedeković Rosandić već je sam rad u agenciji velika povlastica jer je tako, kaže, na izvoru svih trendova i informacija te rade s najboljima u svojim područjima. Pojašnjava da iako svi misle da rade puno evenata, to nije točno:
„Mi smo ustvari digitalna agencija, evente radimo samo kada to ima smisla u ukupnoj strategiji naših klijenata i biramo što ćemo raditi, odnosno, važno nam je surađivati s klijentima koji imaju sličnu viziju, estetiku, ali i odnos prema poslu. Vjerujemo u prednosti koje donose dugoročni partnerski odnosi i uvijek klijentima savjetujemo da ne šaraju nego nađu komunikacijskog partnera s kojim će graditi i voditi svoje brendove. Naša je filozofija da se posao mora odraditi na najvišem profesionalnom nivou i da su rokovi svetinja, a zaposlenici u organizaciji svog vremena imaju apsolutnu slobodu. Za uspješnu tvrtku važna je i kontinuirana edukacija zaposlenika. Pokušavam identificirati talente i potencijale svakog zaposlenika te im predlagati edukacije. Naši zaposlenici znaju da ćemo ih, ako iskažu potrebu za dodatnom edukacijom, podržati i podržavamo ih – bilo da se radi o edukaciji jedan na jedan ili o nekom drugom obliku edukacije, npr. odlasku na konferenciju.“
U Alertu su, kaže Lana Bedeković Rosandić, isprobali rad od kuće i djelomičan rad od kuće. No zajednički su odlučili da su bolji kad su svi zajedno tako da već od prvog lockdowna rade iz ureda, naravno, uz neke preinake, npr. u rasporedu sjedenja ili broju ljudi u sobama.
Zadovoljstvo zaposlenika i razvijanje kvalitetnog odnosa zaposlenik-poslodavac iznimno su važni za uspjeh tvrtke. Neke tvrtke imaju posebne odjele koji se bave upravo time, razvijanjem boljih i kvalitetnijih odnosa među zaposlenicima i između poslodavca i zaposlenika. Atlantic Grupa je tvrtka koja ima poseban odjel koji se bavi „employer brandingom“, u Hrvatskoj novim pojmom koji je pojasnila Mojca Domiter, izvršna direktorica odjela Ljudski potencijali i kultura: „Brendom poslodavca u Atlanticu upravljamo još od 2014. Većina aktivnosti iz ove domene bavi se zapravo internim radom na tome da se oblikuju ponuda i okruženje koje rezonira s potrebama zaposlenika. Ponudu i okruženje koje smo oblikovali koristimo u predstavljanju kompanije prema vani kako bi potencijalne nove kolege dobile ideju kakav je Atlantic Grupa poslodavac, kroz kampanje za zapošljavanje, LinkedIn i ostale medije. No dolaskom pandemije fokus se vratio interno, na brigu za ‘atlantikovce’ i komunikaciju s njima, kako bismo ostali povezani i osjećali se sigurno. Ne postoji uspješna strategija kojoj u temelju nisu ljudi. Izvrsna organizacija i ljudi koji je čine preduvjet su rasta i ostvarivanja strateških ciljeva. No izvrsnost se ne događa sama od sebe, već je potrebno uložiti puno rada, ustrajnosti, vremena i usredotočenosti, kao i entuzijazma i empatije. Strategija Ljudskih potencijala i kulture, stoga, uz vrijednosti, definira ključne ciljeve i smjernice za razvoj ljudi i kulturu u Atlanticu.“
Ta strategija u Atlantic Grupi ima tri glavne smjernice koje funkcija Ljudskih potencijala i kulture trenutačno primjenjuje: jednostavnost organizacijskog ustroja i procesa s korisnikom u središtu, odabir i promoviranje autentičnih lidera koji inzistiraju na osobnoj odgovornosti te građenje odnosa sa zaposlenicima kao pojedincima kojima se pružaju prilike za rast i razvoj. Ključna načela provedbe strategije ljudskih potencijala su jednostavnost, utjecaj i humanost.
Mojca Domiter kaže da se sve navedeno prevodi u niz inicijativa te se usklađuju procesi i programi da streme tim ciljevima:
„Zajednički nazivnik i uspjeh na koji smo najponosniji jest zadovoljstvo i angažiranost atlantikovaca, koje iz godine u godinu kontinuirano raste, a ove je doseglo iznadprosječnih 85 posto. Takvi rezultati svrstali su nas i u TOP 3 Najboljih poslodavaca u Hrvatskoj prema nezavisnom istraživanju zadovoljstva zaposlenika koje provodi portal MojPosao.“
U toj tvrtki educiraju zaposlenike da kontinuirani razvoj nije pitanje izbora, već nužnost u današnjem okruženju koje se stalno mijenja i zahtijeva od svih nas stalno stjecanje novih kompetencija i usavršavanja kako bismo bili uspješni u tome što radimo. Kroz razne programe zaposlenicima se nudi veliki broj razvojnih prilika, ali njeguje se pristup da je svaki zaposlenik odgovoran za vlastiti rast i razvoj i da je na njemu da odluči što će od tih prilika iskoristiti.
Kako ističe Mojca Domiter, u svim su tvrtkama brojni ljudi različitih profila i svatko je priča za sebe, ali neke su stvari univerzalne – potreba da pripadamo, da nas se poštuje i da se osjećamo sigurno i dobro:
„U oblikovanju onoga što kao kompanija nudimo, ne vodimo se toliko time da pokrijemo različite profile ljudi koliko time da pokrijemo različite aspekte koji čine integriranog pojedinca. Zadovoljan čovjek je onaj koji je zadovoljan svojim cjelokupnim životom, ne samo onime što se događa u osam sati radnog vremena. Mi nastojimo biti tu za svoje ljude i njihove najbliže u svakom trenutku života kada trebaju našu podršku ili inspiraciju kako učiniti nešto novo ili bolje za sebe. Tu smo jedni za druge. Budući da živimo u dinamičnom razdoblju i promjene se događaju na dnevnoj razini, ponekad se i ciljevi trebaju mijenjati, tako da zaposlenici imaju mogućnost revizije ciljeva kroz cijelu godinu. Takva fleksibilnost važna je i za zaposlenike i za kompaniju. Također, promoviramo davanje povratne informacije tijekom cijele godine, a ne jednom godišnje na godišnjoj evaluaciji. Tako gradimo transparentnu komunikaciju i dugoročno povjerenje između zaposlenika i menadžera, što pridonosi boljim rezultatima zaposlenika, a samim time i Atlantica. Važno nam je da se zaposlenik osjeća dobro, i to u svim onim aspektima koji su njoj ili njemu važni.“
Posebno je važan odnos zaposlenik-poslodavac za koji je, kao i za svaki drugi odnos koji se ostvaruje u životu, potreban aktivan angažman obiju strana. Mojca Domiter naglašava kako je važno da je zaposlenik svjestan toga da treba preuzeti odgovornost za svoj profesionalni život i karijeru; da zna što želi, da to otvoreno komunicira i ono imperativno, da proaktivno traži prilike koje zadovoljavaju njegovu osobnu viziju karijere i posla. Svatko može, po vlastitom ukusu, odabrati one prilike kojima želi začiniti svoju karijeru i život. No preduvjet je da imate otvorene oči i uši te istražujete, osluškujete, isprobavate.
Opisala je i kako se tvrtka snašla s obzirom na uvjete u pandemiji:
„Atlantikovci su se vrlo dobro snašli u izvanrednim okolnostima rada. Mnogo je truda uloženo u upravljanje povratkom u ured i prilagođavanjem uredskog rada promjenjivim okolnostima epidemije. Istodobno smo gledali u budućnost rada od kuće te smo pripremili modele i politike za dugoročni hibridni rad koji zaposlenicima omogućavaju da odaberu model s kojim se dugoročno osjećaju najugodnije – svoj posao mogu obavljati na radnom mjestu (fixer), mogu ga obavljati od kuće na daljinu (remoter) ili mogu ‘miješati’ oba oblika rada (mixer).“
Komentari