KAKO JEFTINO LETJETI ‘Popusti za domaće putnike i dinamičan sustav cijena povećali bi domaći avio promet’

Autor:

24.06.2023., Kastel Stafilic - Guzva u Zracnoj luci Split. Prvog ljetnog Vikenda kroz zracnu luku Split proslo je 45 000 putnika te 220 aviona. Photo: Zvonimir Barisin/PIXSELL

Zvonimir Barisin/PIXSELL

Hrvatske zračne luke bilježe rekordan broj putnika na međunarodnim letovima, s udjelom niskotarifnih operatera od 30 do čak 50 posto. B&B je istražio zašto putnici iz Hrvatske i dalje plaćaju najskuplje karte do Dubrovnika ili Splita

Turisti iz Njemačke, Velike Britanije i ostalih europskih zemalja mogu u Split, Dubrovnik, Zadar, Pulu, Zagreb ili Osijek doći avionom po cijeni osnovne karte koja se kreće već od 15 eura u jednom pravcu, i to zahvaljujući niskobudžetnim avioprijevoznicima poput Ryanaira. Riječ je, naravno, o najjeftinijoj varijanti koja ne uključuje osiguranje i dodatnu prtljagu, a i broj karata po toj cijeni je ograničen, međutim, čak i kad lete po skupljoj tarifi, dolazak avionom u Hrvatsku svakako im se isplati. To je jedan od razloga što gotovo sve zračne luke u Hrvatskoj bilježe značajan rast prometa, a Business&Banking je istražio odakle dolazi najveći broj putnika, ali i što bi se moglo napraviti kako bi domaći putnici iz Hrvatske također do, primjerice, Dubrovnika mogli letjeti za 15 do 20 eura u jednom pravcu, a ne za 100-tinjak eura u jednom pravcu, koliko okvirno sada moraju plaćati.

U nekim varijantama jeftinije je otići do nekog odredišta – primjerice, u Njemačkoj – i otamo odletjeti jeftino do Dubrovnika, nego letjeti iz Zagreba.

To je jedan od izazova s kojim s susreće i domaća zrakoplovna kompanija Croatia Airlines, ali i hrvatske zračne luke.

Zračna luka Franjo Tuđman u Zagrebu pod vodstvom predsjednika Uprave Huseyina Bahadira Bedira prošle godine imala je 3,7 milijuna putnika te i ove godine obara rekorde, ali domaći promet iznosi tek 11 posto. FOTO: Luka Batelic/PIXSELL

Zračna luka Franjo Tuđman u Zagrebu pod vodstvom predsjednika Uprave Huseyina Bahadira Bedira nastavlja redati uspjehe pa je u 2023. godini ostvarila oko 3,7 milijuna putnika, to jest 45.726 operacija polijetanja i slijetanja, s time da je ove godine već do sada ostvaren značajan rast i broja putnika i broja letova. Zagreb je trenutno povezan sa 66 destinacija, a u redovnom prometu leti 20 zrakoplovnih kompanija. Na pitanje koliko na te rezultate utječu povoljne cijene karata pojedinih operatera koji su otvorili letove prema Zagrebu, iz zagrebačke Zračne luke kažu:

“Cijene karata određuju aviokompanije, a zbog složenih i različitih algoritama koje svaka aviokompanija koristi, prosječne cijene karata su povjerljive informacije prijevoznika. Unatoč tome, možemo reći da konkurencija smanjuje cijene gotovo na svim slobodnim tržištima. Niskotarifni prijevoznici (low cost airlines) čine 1/3 udjela prometa u ukupnom prometu zračne luke u Zagrebu”.

‘Niskotarifni prijevoznici (low cost airlines) čine 1/3 udjela u ukupnom prometu zračne luke u Zagrebu’

Top 10 destinacija u prva četiri mjeseca 2024. iz Zagreba bile su Frankfurt, Amsterdam, Istanbul, Dubrovnik, München, Split, Pariz CDG, London Stansted, Beč i Doha, a najveće povećanje u odnosu na 2023. godinu zabilježili su iz destinacija Doha, München i Amsterdam. Iz zagrebačke Zračne luke nisu htjeli komentirati politiku cijena karata, ali su istaknuli da je Međunarodna zračna luka Zagreb u 2023. godini zabilježila 11 posto prometa putnika na domaćim i 89 posto na međunarodnim rutama.

Zračna luka Ruđer Bošković u Dubrovniku iz godine u godinu također obara rekorde. Prošle godine imali su više od 2,4 milijuna putnika, a 2022. više od 2,1 milijun. Već u prvih pet mjeseci ove godine ostvarili su više od 660 tisuća putnika. „U periodu od početka lipnja do kraja listopada očekujemo još oko 2,4 milijuna putnika, što bi značilo da ćemo završiti godinu s rekordnim rezultatom koji predstavlja rast oko 30 posto u odnosu na 2023. na razini godine“, poručili su iz Zračne luke Dubrovnik.

‘U Zračnoj luci Split već duži niz godina niskotroškovni prijevoznici imaju približno jednak udjel, otprilike 55 posto, u ukupnom prometu putnika’. FOTO: Zvonimir Barisin/PIXSELL

I Zračna luka Split imala je prošle godine više od 3,3 milijuna putnika, što je skoro pola milijuna više nego 2022. kad ih je bilo oko 2,9 milijuna. U 2024. očekuju ukupni godišnji promet od 3,5 milijuna putnika. Pritom je udio Ryanaira s 1,5 posto udjela 2022. i 1,9 posto 2023. godine, lani skočio na 5,5 posto udjela u njihovu ukupnom prometu.

Općenito gledajući, najveći broj putnika u Split dolazi iz Njemačke (21,8 posto), zatim iz Velike Britanije (17,4 posto) te iz Francuske (10 posto), slijedi Nizozemska s 5,4 posto, dok je Hrvatska na petom mjestu s 5,4 posto, a slijede Italija, Švedska, Poljska, Norveška i Austrija. Pritom ističu: “U Zračnoj luci Split već duži niz godina niskotroškovni prijevoznici imaju približno jednak udjel, otprilike 55 posto, u ukupnom prometu putnika, što znači da su za rast prometa podjednako zaslužni mrežni, charter i niskotroškovni prijevoznici.”

Ryanair je uveo revoluciju i na hrvatsko aviotržište pa domaći putnici u inozemstvo mogu letjeti već po cijeni od 15 eura, ali će do Splita ili Dubrovnika platiti barem 100 eura. FOTO: O.G.H./Nacional

U Zračnoj luci Split standardno, bez velikih odstupanja, operira pedesetak prijevoznika na približno 85 destinacija. Od novih destinacija ove godine Croatia Airlines je uvela liniju za Istanbul, a islandski Play Airlines liniju za Reykjavik. No kad je riječ o domaćim putnicima, iz Uprave Zračne luke Split ističu:

“Prošle godine je u Zračnoj luci Split zabilježeno 167 tisuće domaćih putnika što je približno pet posto ukupnog prometa. Manje cijene karata na domaćim letovima bi, dakako, povećale broj domaćih putnika i imali bismo bolju popunjenost kabine zrakoplova.”

‘Manje cijene karata na domaćim letovima povećale bi, dakako, broj domaćih putnika i omogućile bolju popunjenost kabine’

Zračna luka Osijek također bilježi rast broja putnika. Samo u prvih pet mjeseci ove godine imali su 9700 putnika i 856 operacija zrakoplova, što je dvostruko više nego 2022. godine. “Osim redovnih PSO linija prema Zagrebu, Puli i Rijeci, očekujemo nastavak operacija linije Osijek-München. Linija London-Osijek nastavit će s radom do kraja ljetne sezone, kao i linije Osijek-Dubrovnik, Osijek-Split i Osijek-Zadar koje operiraju od početka travnja do kraja listopada”, kaže Kruno Perić iz Zračne luke Osijek. Na povećanje broja letova svakako su utjecale jeftine karte: “Povoljne cijene karata sigurno pozitivno utječu na broj putnika i operacija. Cijene karata ovise o popunjenosti kabine na pojedinačnom letu. Croatia Airlines na domaćim linijama prodaje karte po cijenama koje kreću od 45 eura po smjeru naviše. Karte za München prodaju se od 80 eura, Ryanair prodaje karte na liniji za London već od 12,99 eura. Trade Air prodaje karte od 45 eura.”

Prema njihovim podacima, Ryanair je ostvario čak 29 posto od ukupnog broja putnika i time je pretekao Croatia Airlines koji drži 25 posto od ukupnog broja putnika, dok je rekorder Trade Air s 34 posto od ukupnog broja putnika. Međutim, Ryanair leti samo u ljetnoj sezoni.

Iz osječke zračne luke za London se s Ryanairom može letjeti za već od 12,99 eura, a na domaćim letovima s Croatia Airlinesom po cijeni od 45 eura naviše. FOTO: Zračna luka Osijek

 

“Ryanair od 2. lipnja 2023. godine leti za Osijek iz Londona (Stansted). U prvih pet mjeseci 2024. godine Ryanair ostvaruje 29 posto udjela u ukupnom broju putnika na Zračnoj luci Osijek, što je impresivno s obzirom na to da Ryanair leti samo u ljetnoj sezoni (od početka travnja do kraja listopada). U 2023. godini, od lipnja do listopada, Ryanair je prevezao 13.260 putnika, što čini više od 36 posto udjela u ukupnom broju putnika u Zračnoj luci Osijek te godine. Važno je napomenuti da Ryanair nije operirao na Zračnoj luci Osijek u 2022. godini. Pregovori s Ryanairom, kao i s drugim prijevoznicima, su konstantni. Nastavit ćemo s naporima povećanja broja linija iz Osijeka te na promociji destinacije u suradnji s Hrvatskom turističkom zajednicom, Turističkom zajednicom Grada Osijeka i Turističkom zajednicom Osječko-baranjske županije”, poručuju s osječkog aerodroma. Međutim, broju međunarodnih putnika trenutno značajno pridonose i linije koje održava Croatia Airlines, poput linije München-Osijek, dok linije Split-Osijek i Dubrovnik-Osijek pružaju važnu povezanost s obalnim gradovima tijekom ljetne sezone.

Iz Zračne luke Osijek predlažu da bi se cijene karata za domaće destinacije mogle poboljšati uz nekoliko mjera poput promotivnih akcija i popusta za domaće putnike, posebno tijekom izvansezonskih razdoblja, te uvođenjem dinamičnijeg sustava cijena u određenim periodima. “Niže cijene karata zasigurno bi dovele do većeg broja domaćih putnika, što bi dodatno doprinijelo razvoju domaćeg turizma i povećanju prometa na domaćim linijama”, poručuju.

Zračna luka Ruđer Bošković u Dubrovniku iz godine u godinu također obara rekorde, a lani je imala više od 2,4 milijuna putnika. FOTO: Zračna luka Dubrovnik

Business&Banking uputio je niz pitanja i Croatia Airlinesu u kontekstu njihove strategije za tržišnu borbu s niskotarifnim operaterima.

Planira li Croatia Airlines, uslijed povećane prisutnosti low cost kompanija na tržištu, revidirati svoju politiku cijena, posebno kad je u pitanju domaći promet, budući da strani putnici do Dubrovnika ili Splita mogu doći za 15-ak do 30 eura, a domaći za najmanje 100 eura?

“Prvenstveno je potrebno naglasiti bitnu razliku koju putnici ne znaju jer je međunarodni zračni promet oslobođen obračuna PDV-a, dok cijena karte za putnike u domaćem prometu uključuje 25 posto PDV-a, koji se, osim na cijenu prijevoza, obračunava i na pristojbe zračnih luka. Stoga nije realno uspoređivati promotivne cijene niskobudžetnih prijevoznika na međunarodnim linijama s cijenama za letove unutar Hrvatske. Najjeftinija povratna karta za odraslog putnika, koja uključuje i ručnu prtljagu, na relaciji Zagreb-Dubrovnik-Zagreb košta 106,96 eura, od te cijene 26 eura po smjeru zadržava Croatia Airlines, 32,48 eura su prihodi zračnih luka Dubrovnik i Zagreb, 21,12 eura odnosi se na PDV što je prihod države, dok je 1,36 eura prihoda naknada Agencije za civilno zrakoplovstvo.

‘Domaći promet Croatia Airlinesa dostići će u ovoj godini brojke iz 2019., ali oporavak nije ujednačen’

Dakle, manje od pola navedene cijene ostaje u Croatia Airlinesu koji na svim domaćim letovima nudi cjenovnu politiku sukladnu kvaliteti usluge mrežnog (legacy) prijevoznika, što je uvjetovano troškovnim elementima usluge, tržišnom potražnjom, dostupnim kapacitetima i drugim čimbenicima koji utječu na zračni prijevoz. Putnicima su za sve linije u domaćem redovitom prometu na raspolaganju karte u pet cjenovnih razreda – FlyEasy, FlyOpti i FlyFlexi za putovanja u ekonomskom razredu te FlyBWise i FlyBizz za putovanja u poslovnom razredu. Cijena karata ovisi o trenutnoj raspoloživosti sjedala, dok korisnik sam u skladu sa svojim potrebama i uvjetima putovanja bira cjenovni razred u trenutku rezervacije i kupnje karte”, ističe Davor Janušić, glasnogovornik Croatia Airlinesa.

Na pitanje kolika je popunjenost letova na relacijama ZG-Dubrovnik, ZG-Split i drugim domaćim destinacijama te je li broj putnika rastao ove godine, kažu:

“Na navedenim linijama Croatia Airlines, osim izravnog leta, nudi putnicima i povezanost preko Zagreba s glavnim europskim čvorištima te s partnerima sa cijelim svijetom. Taj dio hrvatske prometne infrastrukture koristi značajan broj naših putnika, jer im te pogodnosti omogućuju da u optimalnom vremenu stignu do željenih odredišta u cijelom svijetu. Sve navedeno je važan segment modela PSO (Public Service Obligation) tj. obveze javnog prijevoza koju je Croatia Airlines na temelju provedenog javnog natječaja u Europskoj uniji ugovorio s Ministarstvom mora, prometa i infrastrukture. Domaći promet Croatia Airlinesa dostići će u ovoj godini brojke iz 2019., ali treba napomenuti da oporavak nije ujednačen. Naime, neke su rute već lani premašile 2019., dok je na pojedinim rutama oporavak polaganiji.”

UVJETI PRENOŠENJA ČLANAKA: Svi članci objavljeni u izdanjima Nacional News Corporationa njegovo su vlasništvo. Nacional News Corporation dopušta ograničeno i povremeno prenošenje članaka iz svojih izdanja u drugim medijima. Drugi mediji smiju prenijeti informacije iz pojedinih članaka isključivo kao kratku vijest od najviše deset redaka (300 znakova) uz obavezno navođenje izvora. Nacional News Corporation tužit će prekršitelje pred sudom u Zagrebu.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.