Više od 50 godina nakon lansiranja “kraljice neba”, posljednji Boeing 747 je konačno isporučen. Zrakoplov, 747-8 Freighter, napustio je Boeingovu tvornicu u Everettu, Washington ovaj tjedan nakon što je predan američkoj teretnoj zračnoj kompaniji Atlas Air.
Isporuka označava kraj jedne ere za avijacije, a posljednji dani letenja najprepoznatljivijeg mlažnjaka na planetu jasno se približavaju.
Prema analitičkoj tvrtki za zrakoplovstvo Cirium krajem 2022., samo 44 putničke verzije kultnog aviona još uvijek su u službi. Međutim, više od 300 Boeing 747 teretnjaka i dalje je u uporabi.
Posljednji 747
“Ovaj monumentalni dan svjedočanstvo je generacijama zaposlenika Boeinga koji su oživjeli zrakoplov koji je ‘smanjio svijet’ i napravio revoluciju u putovanju i zračnom prijevozu tereta kao prvi širokotrupni avion”, napisao je Stan Deal, predsjednik i glavni izvršni direktor Boeing Commercial Airplanes u priopćenju. “Prikladno je isporučiti ovaj konačni 747-8 Freighter najvećem operateru 747, Atlas Airu, gdje će ‘Queen’ nastaviti inspirirati i osnaživati inovacije u zračnom prijevozu tereta.”
Prvi Boeing 747 obavio je svoj prvi let 9. veljače 1969., godinu dana prije ulaska u službu rado sjećane zrakoplovne tvrtke Pan American World Airways. Brzo je postao omiljen kod putnika. Ujedno je i leteća Bijela kuća kao Air Force One, a također je i poprište mnogih holivudskih avantura u zraku. Međutim, u godinama nakon toga, mnoge su zrakoplovne tvrtke odlučile zamijeniti svoje putničke 747-ice većim, naprednijim i učinkovitijim dvomotornim zrakoplovima. Godine 2020. British Airways objavio je da povlači svoju flotu Boeinga 747 četiri godine prije roka.
“Malo je vjerojatno da će naša veličanstvena ‘kraljica neba’ ikada više obavljati komercijalne usluge za British Airways zbog pada putovanja uzrokovanog globalnom pandemijom Covid-19”, rekao je britanski nacionalni prijevoznik.
Najnovija verzija zrakoplova je 747-8 Intercontinental, s novim krilima, motorima i tehnologijama nezamislivim dizajnerima i pilotima originalnog 747.
Prvi širokotrupni aviona
747 je započeo eru dvoprolaznog širokotrupnog putničkog aviona. Ali da je bilo do osnivača Pan Am-a, Juana Trippea, slavni mlažnjak bi možda bio dvokatna verzija Boeinga 707 s jednim prolazom.
Trippe je potaknuo dizajnere aviona da osmisle dvokatni avion, oblik koji je Boeingov inženjer Joe Sutter, poznat kao “otac 747”, nazvao “puranom”.
Bila je potrebna inicijativa izvršnog direktora Boeinga na sastanku u sali za sastanke Pan Am da se Trippe predomisli. Dimenzije prostorije bile su potpuno iste kao širina i visina predloženog širokotrupnog 747, i Pan Am je bio impresioniran.
Unutrašnjost 747 razvijena je u suradnji s tvrtkom Teague iz Seattlea, Boeingovim dugogodišnjim partnerom za dizajn kabine.
Bio je to prvi avion koji je imao gotovo okomite bočne stijenke i visok strop, dajući putnicima osjećaj prostora i otvorenosti.
Umjesto duge, tanke cijevi, kabina je bila podijeljena na “sobe”, s kuhinjama i zahodima postavljenim kao pregradama.
To je oblik koji definira putovanja na duge relacije gotovo pola stoljeća.
Veće zračne luke
Dimenzije 747 bile su ogromne u usporedbi s 707 i Douglas DC-8 koji su bili oslonac međunarodne flote zračnih prijevoznika 1960-ih.
Sa stotinama putnika koji dolaze i odlaze na svakom jumbo jetu, zračne luke su se morale brzo prilagoditi, s proširenim salonima za ukrcaj, šalterima za prijavu i terminalima.
Svaki međunarodni zračni prijevoznik želio je imati prestiž letenja sa 747, što je značilo da su postojeća carinska i useljenička područja ubrzo bila preplavljena višestrukim, istodobnim dolascima velikog zrakoplova.
Oprema za zemaljsku podršku također je morala rasti. Tegljači zrakoplova postali su puno veći kako bi podnijeli nevjerojatnu težinu aviona. . Ugostiteljski kamioni bili su preinačeni kako bi dosegnuli vrata kabine daleko iznad rampe, a tankeri za punjenje gorivom sada su se morali rastezati kako bi dosegnuli donju stranu masivnih krila.
Sjajan teretni prijevoznik
747 je dizajniran u vrijeme kada je zrakoplovna industrija očekivala da će nadzvučni transport – skraćeno SST – biti zrakoplov budućnosti.
Prvi nadzvučni transportni zrakoplov na svijetu, sovjetski dizajnirani Tupoljev Tu-144, obavio je svoj prvi let 1968., a englesko-francuski Concorde poletio je dva mjeseca kasnije.
Stručnjaci su 1960-ih predviđali da će 747 imati kratak životni vijek kao putnički mlažnjak, da bi na kraju ustupio mjesto zrakoplovima koji putuju brzinom više puta većom od brzine zvuka. Stoga su dizajneri modela 747 pokušali pripremiti jumbo za budućnost projektirajući ga za prijevoz tereta. Glavna paluba 747 bila je široka oko 6 metara, za rukovanje s dva standardna teretna kontejnera. Kako bi se olakšao utovar, nos teretnog modela 747 otvorio se i okrenuo prema gore.
Novi veliki motor
Istovremeno nastaju novi zrakoplovi i novi motori. Dizajneri novih zrakoplova mogli bi nastojati potrošiti manje goriva, generirati više snage i iskoristiti prednosti lakših dizajna od razvojnih inženjera motora.
747 trebao je veliki skok u snazi motora i učinkovitosti kako bi podigao masivni avion u zrak i zaradio novac za zrakoplovne tvrtke. Pratt & Whitney je zauvijek promijenio oblik mlaznih motora sa svojim JT9D turboventilatorima za 747. Motor se razlikovao od ranijih po tome što je imao veliki ventilator na prednjoj strani. Ogromna količina zraka utiskuje se u motor, ali samo mali dio odlazi u jezgru motora gdje se komprimira, miješa s gorivom i pali kako bi pokrenuo turbinu. Unutarnja turbina vrti ogroman ventilator, gurajući mlaz prema naprijed.
S većinom protoka zraka usmjerenog oko — a ne kroz — jezgru motora, bio je to prvi “high-bypass” turboventilator mlaznog doba.
Dizajn čini motor tišim, snažnijim i s boljom učinkovitošću potrošnje goriva. I umjesto vriske ranijih generacija mlažnjaka, 747 je “zujao” kad je poljetao. 747 je možda bio prvi, ali sada svaki putnički mlažnjak pokreće nevjerojatno pouzdan i sofisticiran turboventilatorski motor s visokom premosnicom.
Pravi preokret?
747 je ušao u službu ranih 1970-ih, u vrijeme velikih društvenih promjena. Potaknuo je eksponencijalni rast zračnog prometa, turizma i povezanosti među ljudima diljem svijeta. U svojoj prvoj godini, potpuno napunjeni 747 prepolovio je troškove letenja putnika. Letenje je odmah postalo dostupnije. No, možda bi nagrada za najveću promjenu u zračnom prometu trebala otići starijem bratu 747, 707. Taj pionir s mlaznim pogonom koji je lagano leteo bio je kvantni skok u odnosu na “klipne letjelice” koje su mu prethodile. Povezao je kontinente u samo nekoliko sati i pokazao svijetu snagu putovanja mlaznim avionom. Brien Wygle, kopilot na prvom letu 747 i bivši potpredsjednik letačkih operacija Boeinga, svakako misli tako. “Što je kraće vrijeme leta, što je veća visina, to je bolji tlak – mnoge stvari koje smo iznijeli s 707 bile su revolucionarne”, rekao je za CNN Travel. “747 je nastavio u istom smjeru, ali ne možete zanemariti ono što je 707 učinio.”
“Ali 747 je bio izvanredan avion i ja sam ga volio.”
Komentari