U listopadu i studenome u Londonu i Frankfurtu odigrat će se pet utakmica regularnog dijela NFl lige. Sve ulaznice rasprodane su u sat vremena što pokazuje europsku popularnost američkog nogometa
Nije nikakva tajna da je američki nogomet odavno postao popularan izvan granica SAD-a, a tome u prilog ide i činjenica da se njegove utakmice redovito odigravaju u Europi još od 2007. godine. Ideja igranja utakmica NFL-a (skraćenica za National Football League) začeta je 2005. u svrhu promicanja popularnosti sporta što je, pokazalo se vrlo brzo, postiglo veliki uspjeh. Tako će se ove sezone na stadionima Wembley i Tottenham Hotspur u Engleskoj, odnosno na stadionu Eintracht Frankfurt u Njemačkoj odigrati sveukupno pet susreta nadolazeće NFL sezone. Ekipa Jacksonville Jaguars postat će prvom NFL momčadi u povijesti koja će odigrati čak dvije utakmice na europskom tlu, obje u Engleskoj. Jaguarsi s time nemaju problema, jer osim što će do druge utakmice prebroditi umor od promjene vremenske zone također će ojačati poziciju svog brenda u Londonu što je, uostalom, i glavni razlog postojanja ovog sporta. Svih pet utakmica igrat će se u razdoblju od 1. listopada do 13. studenoga s početkom u 15:30 tako da će znatiželjni Europljani utakmice moći gledati bez dugog bdjenja kasno u noć, što je obično slučaj kad se igraju najatraktivnije utakmice u američkoj vremenskoj zoni. Uz Jacksonville Jaguarse ekipe koje će svoje utakmice igrati u Londonu i Frankfurtu su Buffalo Billsi, Atlanta Falconsi, Baltimore Ravensi, Tennessee Titansi, Miami Dolphinsi, Indianapolis Coltsi, New England Patriotsi te branitelji prošlogodišnjeg naslova Kansas City Chiefsi.
Na stadionu Wembley 1. listopada odigrat će se prva utakmica i to između Jaguarsa i Falconsa, nakon čega se NFL seli na stadion nogometnog kluba Tottenham Hotspur. Taj je stadion poseban po tome što je on prvi izvan SAD-a koji je izgrađen s namjerom da se na njemu, pored nogometnih utakmica, igraju utakmice američkog nogometa. Tottenham je s NFL-om 2019. godine potpisao desetogodišnji ugovor kojim se obvezao da će svake sezone biti domaćinom minimalno dviju utakmica regularne sezone, odnosno da će biti domaćinom dvadeset i triju od sveukupno dvadeset i osam utakmica dogovorenih za igranje u Londonu. U tu svrhu stadion je izgradio posebne svlačionice za igrače, ligaške dužnosnike te navijačice, a također ima i posebne segmente unutar stadiona u kojima su smješteni pripadnici svih medija. Na stadionu postoje dva travnjaka – onaj na kojem igra nogometni klub Tottenham Hotspur te onaj na kojem igraju igrači američkog nogometa. Kad dođe red na NFL, travnjak Spursa se miče i stavlja se drugi posebno napravljen za potrebe NFL-a. Koliko je američki nogomet postao popularan samo na tom stadionu dovoljno govori podatak da je od 2019. kad se na njemu prvi put odigrala NFL utakmica, pa sve do 2022. kroz njega prodefiliralo više od 120 tisuća navijača, tako da je stadion na neki način postao i turistička atrakcija, a njegov ukupan prihod za lokalnu ekonomiju do danas iznosi oko 300 milijuna funti. Ove će sezone na njemu snage odmjeriti Billsi i Jaguarsi, odnosno Titansi i Ravensi.
U studenome prošle godine Tampa Bay Buccaneers i Seattle Seahawks odigrali su prvu NFL utakmicu u povijesti u Njemačkoj i to na stadionu u Münchenu. Prema potpisanom ugovoru NFL će u naredne četiri godine – dakle do 2025. – organizirati četiri utakmice regularne sezone u toj državi i to u Münchenu i Frankfurtu, gradovima domaćinima. Ove će sezone domaćin obiju utakmica biti Frankfurt, na čijem će stadionu snage odmjeriti aktualni prvaci Kansas City Chiefsi i Miami Dolphinsi te New England Patriotsi i Indianapolis Coltsi, što će ujedno biti i posljednja europska NFL utakmica za narednu sezonu. Njemačka nikako nije bila slučajan odabir za odigravanje NFL utakmica jer je tamošnje tržište prema najnovijim istraživanjima preteklo britansko u pogledu NFL-a. U jednom je intervjuu Brett Gosper, voditelj NFL-ovog ureda za Veliku Britaniju i Europu izjavio: “Pretplatnika na aplikaciju Game Pass u Njemačkoj je više, općenito kupaca NFL proizvoda u Njemačkoj je više, videoigara NFL Madden se prodaje više, a i televizijska prava su postala poprilično usporediva u odnosu na one iz Britanije”. Obje države – i Njemačka i Engleska – imaju 3,3 milijuna “gorljivih obožavatelja” – dakle onih koji su spremni potrošiti dodatan novac za kupovinu dresova, ulaznica, memorabilija i općenito drugih proizvoda povezanih s njihovim omiljenim klubovima, a ta brojka iz dana u dan raste, jer popularnost sporta raste.
Tottenham je s NFL-om 2019. godine potpisao desetogodišnji ugovor, svake sezone bit će domaćin minimalno dviju utakmica regularne sezone
Kada pričamo o “običnim obožavateljima”, dakle o onima koji isključivo prate sport radi zabave, preko malih ekrana, Njemačka je u tu prednosti u odnosu na Englesku – ona ih ima oko 17 milijuna. Na marketinškoj konferenciji organiziranoj u Düsseldorfu, Gosper je izjavio da je Njemačka u posljednjih godinu dana pretekla Englesku u pogledu veličine NFL tržišta, a sve je to logično dovelo i do početka organizacije utakmica regularne sezone američkog nogometa najprije u Münchenu, a ove godine i Frankfurtu. Izvršni potpredsjednik NFL-a za klupsko poslovanje i organizaciju ligaških događaja Peter O’Reilly istaknuo je da su klubovi koji imaju prava marketinga na međunarodnom području, točnije u Njemačkoj, jedva dočekali priliku da zaigraju na “svom” terenu. Ta prava omogućuju klubovima kao što su Buccaneers, Chiefs, Falcons, Patriots i Carolina Panthers da na neki način “odgoje” svoje obožavatelje, organiziraju razne događaje na kojima će se pojaviti igrači osobno, dogovore razna sponzorstva te potpišu komercijalne ugovore u Njemačkoj, što sve u konačnici dovodi do onog najvažnijeg: dodatne zarade za klub.
Pored Engleske i Njemačke još se u jednoj državi odigravaju utakmice regularne NFL sezone. Riječ je o Meksiku, točnije o stadionu Azteca u Mexico Cityju gdje NFL momčadi odmjeravaju snage još od 2016. Ove se sezone, nažalost, niti jedna utakmica neće odigrati na tom stadionu zbog toga što se on renovira za potrebe nadolazećeg Svjetskog prvenstva 2026. godine čiji su domaćini SAD, Kanada i Meksiko. No NFL teško da će osjetiti taj gubitak, jer su za dogovorene utakmice u Europi sve ulaznice već odavno rasprodane premda se susreti odigravaju tek duboko u drugoj polovici godine. Ulaznice su se za utakmice u Engleskoj i Njemačkoj prodavale preko prodajnog servisa Ticketmaster, gdje bi se kupac najprije trebao prijaviti nakon čega je dobio korisničko ime i lozinku. Nekoliko dana prije nego što bi započela prodaja ulaznica, prijavljeni kupac dobio bi obavijest na adresu svoje elektroničke pošte o tome kojeg dana i u koliko točno sati kreće prodaja. Svi koji su se ranije prijavili u sustav Ticketmaster sa svojim bi se korisničkim računom i lozinkom na dan početka prodaje prijavili na stranicu te čekali da se otvori virtualna blagajna.
NFL je prodao prava na Game Pass DAZN-u, streaming platformi koja za 131 euro u Hrvatskoj prodaje sezonsku pretplatu na utakmice NFL-a
Bez obzira je li se kupac prijavio toga dana u pet ujutro ili pet minuta prije početka prodaje, svi su poput neke lutrije dobili nasumičan redni broj te informacije o tome koliko ljudi se nalazi ispred njih koji će dobiti priliku kupiti ulaznicu i koliko će vremenski čekati u redu na kupnju. Kad je konačno došao red na kupnju, tek u tom trenutku kupac bi saznao je li ostalo još nekih ulaznica u prodaji ili ne. Ulaznice za utakmicu između Patriotsa i Coltsa koja se igra u Frankfurtu rasprodana je unutar 30 minuta. Na društvenim mrežama su vrlo brzo nakon početka prodaje osvanule poprilično zanimljive, donekle i zabavne objave ljudi koji su snimili ekran na kojem je stajala informacija koliko ljudi čeka u redu za kupnju ulaznice prije njih. Taj je broj u jednom trenutku prešao cifru od 3 milijuna ljudi. Ako se za usporedbu uzme broj ljudi koji je stajao u virtualnom redu na kupnju ulaznica uz činjenicu da je svaki navijač mogao kupiti maksimalno četiri ulaznice te ukupan kapacitet stadiona u Frankfurtu koji iznosi 48 tisuća gledatelja, dolazi se do zaključka da je 1,6 posto kupaca u konačnici uspjelo doći do ulaznica. Cijene ulaznica za stadion Tottenham Hotspur kretale su se od 80 pa sve do 270 eura, ovisno o tome na kojem dijelu stadiona navijač želi sjediti. Slična je stvar i sa stadionom u Frankfurtu, gdje su se cijene u slobodnoj prodaji kretale od 75 do 225 eura.
Zbog sve jednostavnije dostupnosti njegova praćenja, američki je nogomet sve popularniji u Europi. Prošlih je sezona NFL liga imala razvijenu aplikaciju NFL Game Pass, putem čije je sezonske pretplate svaki obožavatelj mogao pratiti sve utakmice svog omiljenog kluba uživo. Ta je pretplata iznosila 140 dolara, a ove je godine NFL prodao prava na pretplatu DAZN-u, poznatoj sportskoj streaming platformi koja za 131 euro u Hrvatskoj prodaje sezonsku pretplatu na utakmice američkog nogometa. Sve što je potrebno jest izraditi korisnički račun te, naravno, uplatiti traženi iznos za NFL Game Pass pa se utakmice mogu pratiti putem dostupnih uređaja – mobitela, laptopa, tableta ili televizora. Dakle, identičan princip kao kad se koriste usluge filmskih streaming servisa poput Netflixa, HBO-a ili Disneyja, s razlikom u tome što se ovdje radi o godišnjoj, a ne mjesečnoj pretplati. Nesumnjivo je da ovakva jednostavna dostupnost gledanja utakmica u samo par “klikova” pridonosi popularnosti sporta čiji će se SuperBowl – finale sezone – jednoga dana, sigurni smo, odigrati na europskom tlu.
Komentari