Ministar obrane Josip Buljević za Nacional je potvrdio da će pokušati promijeniti praksu koja se godinama provodila u Ministarstvu obrane kada su u pitanju obnova i tehničko održavanje vojne opreme
Ministar obrane Josip Buljević pokušat će promijeniti praksu koja se godinama provodila u Ministarstvu obrane kada je u pitanju obnova i tehničko održavanje vojne opreme, uključujući i zrakoplovstvo. Osim istrage moguće korupcije koja je prethodila aferi s remontom zrakoplova MIG-21, to je jedan od prvih konkretnih poteza koji bi trebali omogućiti da se takvi slučajevi u budućnosti izgbjegnu.
‘’Učinit ću sve što je u mojoj moći kako bih osigurao preduvjete da se za takve poslove u budućnosti natječu i hrvatske tvrtke. Poznato mi je s kojim se problemima postojeće tvrtke iz tog područja godinama susreću i vjerujem da se ta situacija može početi mijenjati. Bio bih osobno i politički neodgovoran kada ne bih napravio sve da se aktiviraju i pomognu hrvatski gospodarski subjekti’’, izjavio je za Nacional ministar obrane Josip Buljević.
BIVŠI PREDSJEDNIK I GLAVNI ZAPOVJEDNIK Oružanih snaga RH Ivo Josipović i bivši predsjednik vlade Zoran Milanović nekoliko puta upozoreni su da remont vojnih zrakoplova MIG-21 u Ukrajini treba izbjeći zbog netransparentnosti cijelog posla, ali i činjenice da u Hrvatskoj postoji dovoljno stručnjaka koji bi taj posao mogli obaviti bolje nego Ukrajinici. Otkrili su to za Nacional predstavnici tvrtke Zagrebački prometni zavod koja se bavi remontom i održavanjem civilnih i vojnih zrakoplova te trenutno posluje u Hrvatskoj i Sloveniji. Predstavnici ove tvrtke tvrde da je afera s remontom MIG-ova u Ukrajini samo posljednji primjer sustavnog degradiranja domaćih tvrtki i stručnjaka koje provodi Ministarstvo obrane, a traje još od 2000. godine kada je Vladimir Zagorec prvi put remont MIG-ova odlučio dodijeliti nekoj stranoj, u tom slučaju rumunjskoj tvrtki.
Direktor Zagrebačkog prometnog zavoda Boris Smrečki napominje da njegova tvrtka nije jedina koja bi u Hrvatskoj mogla raditi remont MIG-ova i da bivšeg predsjednika Josipovića i bivšeg premijera Milanovića nisu upozoravali zato da bi njihova tvrtka dobila posao. On napominje da je državna tvrtka Zrakoplovno tehnički centar u Velikoj Gorici sposobna obavljati remonte MIG-ova jer u toj tvrtki još uvijek postoje stručnjaci koji su taj posao obavljali u bivšoj Jugoslaviji i koji su svoje znanje prenijeli na nove generacije stručnjaka.
AFERA S REMONTOM MIG-ova u Ukrajini samo je posljednji primjer degradiranja domaćih tvrtki i stručnjaka koje provodi Ministarstvo obrane još od vremena kada je o tome odlučivao Vladimir Zagorec
“ZTC U VELIKOJ GORICI, u bivšoj Jugoslaviji poznatiji i kao Zmaj, bez problema može obavljati remonte MIG-ova. Bivša Jugoslavija imala je oko 500 zrakoplova tipa MIG, a njihov remont je gotovo u potpunosti obavljao Zmaj. Za današnje prilike u Hrvatskoj gotovo nevjerojatno zvuči da je devedeset posto od tih 500 zrakoplova uvijek bilo osposobljeno za let”, rekao je Smrečki i dodao da je posao koji su obavljali stručnjaci u Zmaju bio prepoznat i u Rusiji, gdje su smatrali da je Zmaj najbolja tvornica za remont MIG-ova u ovom dijelu Europe.
Iz Zmaja je nakon raspada Jugoslavije nastao Zrakoplovni tehnički centar koji je zadržao sve stručnjake, ali je u Hrvatskoj došlo do degradacije te tvrtke koja je sve rjeđe dobivala poslove na remontu vojnih zrakoplova. Danas u ZTC-u radi oko 500 ljudi koji uglavnom rade na remontu kanadera i Air Tractora te nekih helikoptera. Umirovljeni pukovnik Veljko Frlan dugi je niz godina radio u ZTC-u i kaže da je primjer remonta helikoptera AN 32 najbolji pokazatelj kako država šikanira domaće tvrtke poput ZTC-a.
“REMONT HELIKOPTERA AN 32 također je na natječaju dodijeljen jednoj ukrajinskoj tvrtki koja je kao kooperanta izabrala baš velikogorički ZTC. Dakle, helikopteri uopće neće napustiti hrvatsko tlo, nego su cijelo vrijeme u hangaru u Velikoj Gorici, a ukrajinska tvrtka će uzeti većinu novca, dok će ZTC-u ostati mrvice kao kooperantu. Ono što je u cijelom slučaju suludo je to da se ZTC uopće nije javio na natječaj, kao što se nije javio ni na natječaj za ove sporne MIG-ove. Mislim da bi netko u Ministarstvu obrane trebao odgovarati zbog takve politike jer ZTC ima sve potrebne certifikate i stručnjake te bez problema može napraviti posao puno bolje nego što to mogu napraviti Ukrajinci ili Rumunji”, rekao je za Nacional Frlan koji je dugi niz godina bio jedan od cijenjenijih stručnjaka u ZTC-u prije nego što je otpisan kao tehnološki višak.
Frlan kaže da se država već godinama maćehinski odnosi prema ZTC-u i iz njega tjera najbolje ljude. On i Davorko Barušić su nakon otkaza u ZTC-u došli u Zagrebački prometni zavod, gdje su se ponovno uvjerili u katastrofalni odnos države prema hrvatskim tvrtkama koje su osposobljene baviti se remontom vojnih zrakoplova. Afera s MIG-ovima samo je potvrda lošeg stanja u Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu i loših odluka koje su vodeći ljudi u ovom ministarstvu donosili posljednjih dvadesetak godina. Tvrtke poput Zagrebačkog prometnog zavoda već dugi niz godina pokušavaju od Ministarstva obrane dobiti potrebne certifikate da bi se mogli javiti na natječaje za remont vojnih zrakoplova, ali Ministarstvo obrane već godinama uporno odbija odobriti te certifikate te na različite načine pokušava otežati poslovanje tim tvrtkama.
“Mi smo nakon dugog niza godina prošle godine uspjeli potpisati sporazum s osječkom Zračnom lukom da napravimo moderni hangar u kojem ćemo moći raditi remont zrakoplova. Do sada smo pokušavali postići dogovor u Zagrebu, Puli i Zadru, ali uvijek je država stopirala te dogovore, iako su postojali prazni hangari u koje smo bili spremni uložiti novac za preuređenje”, rekao je direktor ZPZ-a Smrečko i dodao da usprkos dugogodišnjim molbama još uvijek nisu uspjeli dobiti certifikat za remont vojnih zrakoplova, iako posjeduju certifikate za remont civilnih zrakolpova.
TVRTKE POPUT ZPZ-a dugi niz godina pokušavaju od MORH-a dobiti potrebne certifikate da bi se mogli javiti na natječaje za remont vojnih zrakoplova, ali MORH to već godinama uporno odbija učiniti
PREDSTAVNICI ZPZ-A TVRDE da Ministarstvo obrane još uvijek nije usvojilo sve NATO standarde, iako je Hrvatska članica te organizacije od 2009. To se prije svega odnosi na spomenute certifikate, ali i na kontrolu ispravnosti zrakoplova. Prema NATO standardima kontrolu ispravnosti zrakoplova trebalo bi provoditi neovisno tijelo koje ne bi smjelo imati nikakve veze s Ministarstvom obrane. I dok u hrvatskom civilnom zrakoplovstvu takva praksa već odavno postoji i neovisni stručnjaci provjeravaju ispravnost zrakoplova i određuju koji zrakoplov može letjeti, a koji ne, u hrvatskom vojnom zrakoplovstvu takva praksa ne postoji i ljudi iz Ministarstva obrane i dalje sami kontroliraju zrakoplove i određuju njihovu ispravnost.
SVI NAVEDENI PRIMJERI GOVORE o sustavnom propadanju Hrvatskog ratnog zrakoplovstva kojem već godinama svjedoči i Davorko Barušić, nekada tehnički direktor u Zrakoplovno tehničkom centru u Velikoj Gorici. On je za Nacional potvrdio da su problemi s remontom MIG-ova počeli nakon što je prije smjene vlasti 2000. Vladimir Zagorec proveo natječaj kojim je posao remonta dodijeljen rumunjskoj tvrtki Aerostar.
“Kao zaposlenik ZTC-a bio sam u kontroli tog remonta i mogu reći da je ZTC bio godinama ispred te rumunjske tvrtke te me šokirao način na koji su Rumunji radili taj remont. Zanimljivo je da se ta ista tvrtka sada žali da je natječaj namješten i da su oni trebali dobiti posao ispred Ukrajinaca. Odgovorno tvrdim da ni Rumunji ni Ukrajinci ne rade taj posao bolje od hrvatskih tvrtki”, rekao je Barušić i naglasio da je baš kontrola remonta zrakoplova u Ukrajini bila jedan od najvećih propusta u ovom posljednjem poslu, na koji su posebno upozorili predsjednika Josipovića i premijera Milanovića. “Stručno osoblje od samog početka pa do kraja mora pratiti svaku fazu remonta i bilježiti svaki komad opreme koji je promijenjen i popravljen. Zato je u normalnom remontu nemoguća zamjena neke komponente bez znanja predstavnika Hrvatskog ratnog zrakoplovstva. Ako se poštuje procedura, vrlo je lako otkriti što se događalo tijekom cijelog remonta i tko je napravio određene propuste. U ovom posljednjem slučaju ta se procedura očito nije poštovala jer bi za posao takva opsega u Ukrajini trebalo cijelo vrijeme biti najmanje pet osoba u kontroli, a po meni dostupnim informacijama, bilo ih je puno manje”, rekao je za Nacional Barušić i zaključio kako se nakon ove afere nada da će se politika Ministarstva obrane promijeniti i da će hrvatske tvrtke napokon dobiti uvjete da ravnopravno sudjeluju u natječajima za remonte vojnih zrakoplova, a da bi se strane tvrtke u tim poslovima eventualno mogle uključiti kao kooperanti.
Komentari