KAKO DO DUBROVNIKA? Hrvatska dovršava autocestu do krajnjeg juga zaobilazeći BiH, u Sarajevu nezadovoljni

Autor:

Pelješki most

Zvonimir Barisin/PIXSELL

Vijest o nastavku gradnje autoceste iz smjera Splita prema Dubrovniku izazvala je u Hrvatskoj početkom ove godine izuzetno javno odobravanje, ali i otvorila neka pitanja na koja nije ponuđen odgovor.

Naime, istaknuto je da će Hrvatska uglavnom samostalno financirati tu prometnicu, kao i da ona predstavlja dio međunarodnog autocestovnog Jadransko-jonskog koridora.

Drugim riječima, trebala bi se nadovezati onom koja će se dalje graditi kroz Crnu Goru prema Albaniji i dalje prema Grčkoj. No, razmjernu zbunjenost može izazvati činjenica da se godinama najavljivalo kako će se dionica u smjeru Dubrovnika graditi u stvari kroz Bosnu i Hercegovinu, tik uz njezinu jugoistočnu granicu s Hrvatskom, piše Deutsche Welle (DW).

‘EU zacrtala trasu Jadransko-jonskog koridora uz more’

Pitanje trase autoceste A1 od Ploča do Dubrovnika već je godinama jedna od tema u hrvatskom javnom i medijskom prostoru. O tome je početkom prošle godine pisao i Euractiv, kako u hrvatskom izdanju, tako i u izdanju na engleskom jeziku.

Je li Hrvatska jednostrano odlučila o gradnji na svom teritoriju? Je li BiH zainteresirana za tu infrastrukturu? A ako će onda ta prometnica biti dio Jadransko-jonskog koridora, gdje je onda mjesto Pelješkome mostu te njemu pristupnim cestama na istoimenom poluotoku?

Sve su to prometnice dvotračnog profila, a ne četverotračnog, kao što je primjer s autocestama. Također, nije posve jasno gdje se planira spoj sa Crnom Gorom na kraju te dionice koridora kroz Hrvatsku, ako se zna da crnogorske vlasti nisu namjeravale graditi autocestu tako blizu moru, nego znatno sjevernije. To, pak, znači s druge strane masiva planine Orjen iznad Herceg Novog gdje zapravo Crna Gora graniči s Bosnom i Hercegovinom.

Sugovornik DW-a iz Ministarstva komunikacija i prometa BiH želi ostati anoniman jer njegova vlada još uvijek ne iskazuje službeno stajalište o koracima poduzetim s hrvatske strane.

Mi svakako ostajemo prisutni s konekcijom Neum 1 i 2 na budućem Jadransko-jonskom koridoru“, rekao je on, “kao i s koridorom 5c čija se trasa spušta kroz BiH od sjevera na Ploče. Europska unija, međutim, novom je verzijom Uredbe Europskog parlamenta i Europskog vijeća o smjernicama EU za razvoj transeuropske prometne mreže, zacrtala Jadransko-jonski koridor uz more“.

Ne znamo kako bi u tom slučaju izgledao nastavak koridora prema Crnoj Gori, ali bit ćemo spremni surađivati prema tome kako se projekt bude dalje usmjeravao. I to na tragu svega onog što smo i prije imali u vidu. Naravno, i RH i EU imaju pravo odlučivati o gradnji na svom teritoriju, a mi ćemo se očitovati ako se tu ispostavi zajednički interes. Pritom je Hrvatska u prednosti kao članica Unije, a ni sredstva iz EU fondova za ove svrhe ne mogu se koristiti ako se ne radi o trasi ucrtanoj u navedenoj uredbi. Pošto uredba sad izgleda kao što izgleda, na nama je da čekamo konačni oblik koridora, priželjkujući eventualni kompromis“, riječi su ovog dužnosnika iz Sarajeva.

Sarajevo želi da dio Jadransko-jonske autoceste prolazi preko teritorija BiH

“Jasno, smatramo da bi trasa kroz BiH bila znatno jeftinija, ali već sam rekao da nam je jasno RH ima prednost“, dodajući kako nije nikakva posebna tajna da se u kontaktima i drugim aktivnostima oko planiranja gradnje prometnica između te dvije susjedne zemlje nerijetko znalo bilježiti otpor s hrvatske strane.

BOLJI SPOJ S HRVATSKOM BiH u rujnu dobiva novih 11 kilometara autoceste s ogromnim mostom preko Neretve

Dobar primjer su bili mostovi preko rijeke Save, s čijom se gradnjom otezalo godinama, ali i spomenuti Pelješki most. Njega je EU platila, tj. najveći dio njegove cijene, prvenstveno zato što se Hrvatska nije uspijevala dogovoriti s BiH oko gradnje i pograničnog režima u Neumu i Pločama.

‘Autocesta je potrebna ponajprije domaćem stanovništvu’

No, da Pelješki most zacijelo neće biti dio autoceste, nego tek njemu paralelna prometnica, mišljenja je Marko Ševrović, profesor na Prometnom fakultetu u Zagrebu.

“Prema onom što sam shvatio iz medija, sada će se graditi dionica od mosta prema Dubrovniku, a naknadno ćemo vidjeti kako će izgledati njezin spoj u smjeru Ploča. Posrijedi je fazna izgradnja i pitanje je kako će izgledati konačni oblik koridora. Tom dijelu Hrvatske u svakom slučaju nedostaje alternativa Jadranskoj magistrali, a za ovu trasu je dobro što ne ide predaleko od mora, kako bi što više koristila lokalnom stanovništvu“, rekao je ovaj stručnjak za cestovni promet.

“Ne moramo razmišljati kao da Dubrovniku nedostaje neka količina turista koji bi tamo došli automobilom, naprotiv. Ali, autocesta je potrebna domaćima. Pritom su općenito problem u Hrvatskoj prerijetki čvorovi pa bi i za taj dio autoceste bilo bolje da je projektirano bar njih pet, umjesto tri. Znate, nama je prosjek jedan čvor na gotovo 20 kilometara autoceste, a u Njemačkoj je to četiri-pet kilometara“, rekao je Ševrović za DW.

‘Trasa koridora još nije konačno definirana, treba razmišljati i o gradnji željeznice’

Njegovo je mišljenje kako je daljnja sudbina Jadransko-jonskog koridora očito ostaje neizvjesna. S jedne strane, to stoji u vezi s postupkom pristupanja Crne Gore EU, a s druge je bitan i aktualni razvoj poveznice srednje Europe s njezinim jugoistokom preko Bugarske i Rumunjske.

Tomislav Josip Mlinarić, nekadašnji dekan FPZ-a, mišljenja je da pritom ne treba zanemariti važnost paralelnog projektiranja željezničkog koridora uz cestovni Jadransko-jonski koridor.

“Sve je to političko pitanje, u vezi sa statusom Crne Gore koji spominjete, a otuda potječe i neizvjesnost, makar zasad. Bolje bi izgledalo i dogovaranje s BiH kad bi ta zemlja bila bliže članstvu. No, vjerujem da će njezinim približavanjem i biti tako, nadam se uskoro. Jadransko-jonski koridor ipak još nije konačno definiran“, rekao je Mlinarić.

Po svemu sudeći, ova ukupna priča daleko je od gotove, premda Hrvatska svejedno ide prema trenutku dovršetka gradnje autocesta na svom teritoriju, piše DW.

NOVI PROPISI Kinezi se povlače s europskih natječaja. Teško da bi gradili Pelješki most, da je tada uredba bila na snazi

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.