Dražen Jović, predsjednik Sindikata ZET-a, za Zagrebnews govori o rješavanju velikog duga tvrtke i krivim predodžbama koje građani imaju o radu i radnicima ZET-a
U ZET-u trenutno vlada opći nemir. Mediji i političari licitiraju brojkama dugova, a dogovor o subvencijama se iščekuje. Predsjednik Sindikata ZET-a Dražen Jović zalaže se za stavljanje prošlosti na stranu i usredotočenje na rješavanje trenutnih problema.
ZgNews: Prošle godine se spominjao dug od pola milijarde kuna, a sada je dug ZET-a, prema riječima gradonačelnika, blizu milijardu kuna. Kako će se dug odraziti na cijenu karata?
ZET nije dominantno tvrtka koja ide na profit jer karta ne bi bila 4 kune. Ono što mene smeta kao radnika ZET-a je kada ljudi govore o tvrtki kao gubitašu. Zvuči ružno, ispada kao da su tamo nekakvi uhljebi i neradnici. Subvencija je drugi naziv za naplaćivanje usluge koja je već pružena nekome. Grad je odlučio da je karta 4 kune. Vi imate u ZET-u 1880 vozača i 2000 ostalih radnika. Neovisno o cijeni karata, ljudi rade za plaću koja se pokriva preko tih subvencija. 500 milijuna kuna duga je cijena za isporučenu uslugu. Mi se samo moramo dogovoriti u kojem omjeru će biti te subvencije i koja će biti cijena karte, sve to ovisi o vlasniku, Gradu Zagrebu.
ZgNews: Hoće li Grad moći subvencionirati taj dug?
Ako gledamo cijenu naftnih derivata i drugih faktora, za očekivati je da se ili povećaju cijene karata ili se povećaju subvencije, ali o tome odlučuje gradonačelnik Tomašević i gradska vlast.
ZgNews: Radnici ZET-a mogu zapravo samo čekati odluke Grada?
To je ono najžalosnije u cijeloj priči. Znamo slušati da radnici ZET-a imaju velike plaće i da ne rade, skupe su karte… Međutim, meni je žao što nemamo poučnih emisija o takvim stvarima. Plaća vozača je oko 6-7 tisuća kuna, a čistačicama oko 4 i pol tisuća. Radnik dođe na posao na radno mjesto koje je plaćeno za posao koji on radi. Sve ostale odluke o zapošljavanju, cijeni, službenim vozilima, vozilima ZET-a, sve je to u domeni vlasnika.
ZgNews: S kojim se onda problemima trenutno susreću radnici, pa i sam ZET?
Strahovito fizičko pomanjkanje radne snage. Uz to, prosječna dob naših radnika je preko 50 godina. Nije isto radi li neki posao čovjek od 25 ili 60 godina. To se prvenstveno odnosi na poslove održavanja i servisiranje. Idući je javna nabava – kašnjenja. Treći problem je veliki broj privatnih tvrtki koje rade određen dio poslova. Kada bi se ti poslovi dali radnicima ZET-a, Grad bi uštedio veliku količinu sredstava. Očekujemo od gradonačelnika tu famoznu reviziju ugovora o radu. Zašto tramvaje ne bi čistili ili što je još važnije zašto naša vozila ne bi servisirali i održavali radnici ZET-a umjesto proizvođača ili nekog trećeg?
ZgNews: Upravo na tragu manjka radne snage, naspram ovih 3880 radnika, koliki su stvarni potrebni kapaciteti ZET-a?
Nama je trenutno, prema planu poslovanja koji još nije služben, potrebno preko 600 radnika. To se odnosi na čistačice, bravare, električne radnike, autolimare. Sve su to izvršni poslovi, nema tu nekakvih uhljeba. S administrativne strane broj radnika je više-manje stalan i ništa se previše ne mijenja, ali točan broj, odnosno manjak ili višak radnika se može vidjeti samo završetkom reorganizacije i sistematizacije radnih mjesta sukladno odredbama kolektivnog ugovora. Mi svi uvijek zaboravljamo kako ljudi neprestano odlaze u mirovinu. Svake godine imamo prirodni odljev radnika. Ako smo zaposlili 50 vozača, to ne znači da postoji preveliki broj vozača, netko zbog zdravstvenih razloga ode, dok drugi izgubi vozačku dozvolu.
ZgNews: Ljudi se i sve češće žale na zastarjela vozila, loše stanje pruga i lošu organizaciju…
Neovisno o politici i neovisno o gradonačelniku, Grad Zagreb donosi nekakvu stratešku odluku. Za veći broj linija je potreban veći broj radnika. Vozni park nam je sve stariji, a pruge su nam takve kakve jesu – trebalo bi drastično ulagati u njih. Sve se to nadovezuje na javnu nabavu i nedostatak radnika. Prije su nam jednom vozilu radila 3 električara i 3 bravara, sada radi 1 bravar i 1 električar. 50 vozila čiste 2 čistačice… Zbog toga očekujemo donošenje strateških odluka gradonačelnika, odnosno vlasnika ZET-a, a to je Grad Zagreb. Želimo održavati tramvaje i revidirati ugovore. Želimo da sve rade radnici ZET-a. Da sve bude kvalitetnije, bolje i povoljnije.
ZgNews: Gdje je onda taj „strateški plan“?
Sindikati ga traže i to se može pročitati po medijima. Mi se nadamo da je to početničko nesnalaženje nove vlasti. Mi i dalje nemamo jasnu strategiju – što znači restrukturiranje javnih poduzeća? To može biti jako širok pojam. Je li to otpuštanje radnika, spajanje poduzeća, prodavanje poduzeća? Mi imamo tu riječ i lovimo se za nju. Mi ne znamo što je strateški plan. Upravo je to sve više i više predmet spora između sindikata i vlasnika. Recite nam jasno koji su kratkoročni i dugoročni planovi razvoja. Zašto ZET ne bi imao liniju do Dubrovnika? Zašto ZET ne bi pružao svoje usluge u slučaju strategije i izvan Grada Zagreba i „zagrebačkog prstena“? Zašto se Zagrebačke ceste ne bi prijavljivale na natječaje Zagrebačke županije? Začahurili smo se i čekamo nešto, bez jasne strategije.
ZgNews: Ima li nade za ZET?
Naš posao nije da imamo nadu. Naš posao je zajednički, kao i interesi. U našem interesu je pružiti kvalitetnu uslugu. Gradu je u interesu da ZET uredno funkcionira, da su građani zadovoljni. Očekujem od gradonačelnika da napravi ključne stvari. Mi moramo zaštititi radnike i građane jer oni nisu krivi za loše financijske odluke. Jednostavno želim poslati pozitivnu poruku. Svi imamo zajedničke ciljeve, radnik, Grad Zagreb i građani. Želimo najbolje usluge za najjeftiniju cijenu i dobru plaću. Ponekad se baca kost između nas. Nitko ne priziva poskupljenja. Ružno je to, ali je naša svakodnevica postala riječ uhljeb. Kada bi došla neka analiza Zagrebačkog holdinga koji broji oko 12.000 radnika, ne bi bilo ni 5% viška ljudi, ali višak ne znači da ti ljudi nisu upotrebljivi. Mi često pod paradigmom uhljeba mislimo na svih 12.000 radnika, ali to nije točno i pravedno. Vozači, električari, čistačice su ljudi koji drže cijeli sustav.
Komentari