Josip Ninić, predsjednik Uprave KONČAR – Električnih vozila, najavljuje da će ta zagrebačka tvrtka do 2025. ZET-u isporučiti 20 niskopodnih tramvaja proizvedenih u skladu sa svjetskim trendovima
Zagrebom će uskoro voziti novi KONČAREVI tramvaji. Tijekom iduće godine KONČAR će isporučiti 20 novih niskopodnih tramvaja koji će nositi oznaku TMK 2400. To će biti prvi novi tramvaji koji će voziti zagrebačkim prugama još od 2010. godine kada su iz iste tvornice isporučeni posljednji niskopodni tramvaji za Zagreb. Predsjednik Uprave KONČAR – Električnih vozila Josip Ninić kaže da se radi o modernim tramvajima rađenim po aktualnim standardima. „Ovo je nova generacija tramvaja nastala daljnjim razvojem iz tehničke osnove koju smo usvojili ranije. Prilagođen je novom vremenu i opremljen nekim funkcijama koje ranije nisu postojale. Ovi su tramvaji nešto drugačiji, prilagođeni trendovima u industrijskom dizajnu poput oštrijih linija i prilagođene kombinacije boja.“
Novi tramvaji, kao i ostali u zagrebačkoj floti, bit će nove plave boje, a prihvatit će 115 putnika te će imati 27 sjedećih mjesta. Putnici će u njima moći puniti svoje uređaje preko USB utičnica, a Ninić je objasnio koje će sve još karakteristike imati. „U tehničkom smislu, riječ je o tramvajima koji su dugački 20,7 metara i koje kolokvijalno zovemo kratkim tramvajima. Oni su prikladni za linije koje nisu opterećene velikim brojem putnika. Imaju dobra dinamička svojstva te su potpuno niskopodni. Riječ je o ravnom podu bez ikakvih stepenica i kosina duž putničkog prostora, što je jako važno jer putnicima osigurava visoki komfor, ali i sigurnost. Kod pokretanja tramvaja ili naglog kočenja, stepenice ili rampe bi mogle predstavljati opasnost, a ovdje toga nema. Niskopodni tramvaji omogućavaju lakšu i bržu izmjenu putnika i prilagođeni su osobama s teškoćama u kretanju. Uz to, opremljeni su videonadzorom, klimatizacijskim sustavom, sustavom informiranja putnika te su dobro osvijetljeni zbog puno stakala i ispunjavaju suvremene norme koje su primjenjive na tračnička vozila.“
Zanimljivost je što će novi tramvaji imati spremnik energije koji će se puniti i energijom nastalom prilikom kočenja. Ninić napominje da će zbog toga biti energetski učinkovitiji. „Tramvaji mogu postići brzinu od 70 kilometara na sat, no u gradu se tramvaji miješaju s ostalim prometom tako da je prosječna brzina puno niža od maksimalne. Vožnja tramvaja bit će omogućena i u trenucima kada u mreži, tj. kontaktnoj žici nestane napajanja. Imat će spremnik energije te će moći voziti bez energije iz kontaktnog voda. Napojna mreža sastoji se od više segmenata i njih napajaju njihove elektrovučne podstanice. Na prelasku između segmenata može se dogoditi da određeni tramvaj ostane bez napajanja. Sa spremnikom energije omogućavamo da tramvaj može samostalno nastaviti voziti do idućeg segmenta. Tako će se izbjeći određeni prometni problemi. Najveći se dio energije troši tijekom ubrzavanja. Novi tramvaj će dio energije za ubrzavanje koristiti iz spremnika i time će udar na napojnu mrežu biti smanjen, što predstavlja veću energetsku učinkovitost.“
Rok isporuke tramvaja je lipanj 2025. godine. Ninić je rekao u kojoj su trenutno etapi. „U proizvodnji imamo prva tri tramvaja koji su u napredovaloj fazi izgradnje. Moguće je da tramvaji budu isporučeni i ranije, a svakako ćemo poštovati ugovorene rokove. Ugovorna dinamika je da isporučujemo po četiri tramvaja, stoga bi prva četiri stigla u lipnju iduće godine, a do kraja te godine svih 20 .“
Ninić napominje kako će novi zagrebački tramvaji biti pravi hrvatski proizvod čiji se dijelovi većinom proizvode u Hrvatskoj. Kaže da uvoze samo one specijalizirane dijelove koje proizvodi mali broj poduzeća na svijetu. „Niskopodni tramvaj je rezultat razvoja unutar Grupe KONČAR. Radi se o pravom hrvatskom proizvodu koji je rezultat našeg znanja, iskustva i rada naših ljudi. Svi ključni podsustavi koji se u tramvaj ugrađuju su djelo našeg razvoja i proizvode se ili unutar KONČARA, ili u hrvatskim poduzećima. U KONČARU se proizvodi čelična konstrukcija, okretno postolje, oprema za glavni elektromotorni pogon kao i njegov pretvarač i vučni motori te sustav komunikacija i upravljanja na razini cijelog tramvaja. Kompletan hardver i softver je vlastiti proizvod ove visokotehnološke kompanije. Interijer i eksterijer, za koje u velikoj mjeri koristimo aluminij i druge materijale koji ispunjavaju standarde o negorivosti, proizvode se u Hrvatskoj za nas. Čelo tramvaja, koje je napravljeno kao poliesterska ljuska po našem dizajnu, proizvodi se u hrvatskom poduzeću koje proizvodi i brodove. Od prodajne cijene tramvaja, 75 posto novca ostaje u Hrvatskoj.“
Ninić ističe kako je zadovoljan suradnjom s Gradom i ZET-om te ističe važnost podrške proizvođača u cjeloživotnom održavanju vozila. „Mi smo sa ZET-om, po uzoru na druge svjetske proizvođače i operatere , definirali model prema kojem tramvaje održavamo zajedno. Dio aktivnosti održavanja za koje je ZET kadrovski i infrastrukturno opremljen obavljaju djelatnici ZET-a. Sve ostalo je naša odgovornost. Mi jamčimo ZET-u raspoloživost cijele flote tramvaja na ugovorenoj razini, a za eventualno nižu plaćamo penale. Sve rezervne i potrošne dijelove osiguravamo kroz ugovor. Činjenica da je sjedište KONČARA u Zagrebu predstavlja ogromnu stratešku prednost za ZET, koju su oni prepoznali te je zajednička suradnja više nego dobra. Naši zaposlenici zajedno sa ZET-ovim svakodnevno rade na održavanju zagrebačkih tramvaja.“
U floti ZET-a već voze 142 KONČAREVA niskopodna tramvaja koja su isporučena od 2005. do 2010. godine. Ninić kaže da se mora razmišljati i o njihovom investicijskom održavanju s obzirom na to da su mnogi od njih na polovici svoga vijeka trajanja. „Među njima ima tramvaja koji voze preko 18 godina. Njihov projektirani životni vijek je 35 godina tako da je na njima potrebno planirati investicijski popravak kojim bi se dotrajali dijelovi zamijenili. To se u pravilu radi na pola životnog vijeka pa treba razmišljati u tom smjeru. Svaki od tih tramvaja je prešao preko milijun kilometara i s time smo upoznali i gradonačelnika prilikom nedavnog posjeta našoj tvornici. Krajem ove godine očekujemo ispitivanja prvih novih tramvaja na prugama u Zagrebu te će ih u tom razdoblju javnost moći vidjeti u gradu.“
Komentari