‘Butković je uvjeren da iza pritiska splitskog HDZ-a na njega stoji sam Plenković, koji mu želi skinuti glavu’

Autor:

Premijer Andrej Plenković i sam je svjestan očajne prometne situacije u Splitu i okolici, odnosno, posljedica koje to ima za rejting HDZ-a, ali je tome i sam pridonio svojim istupima na zatvorenim stranačkim skupovima kada je taj dio države proglasio ‘dinarskom Hrvatskom’ /Foto: Goran Kovacic/PIXSELL

Nacional otkriva kako se prozivke splitskih HDZ-ovaca protiv ministra Olega Butkovića, zbog kaskanja splitskih projekata, sada prelamaju na odnose u Vladi, ali mogu utjecati i na rejting HDZ-a jer upravo je Plenković taj dio države proglasio ‘dinarskom Hrvatskom’

U gotovo otvorenom i javnom obračunu koji traje između ministra mora, prometa i infrastrukture Olega Butkovića s jedne i cijelog niza istaknutih članova HDZ-a iz Dalmacije s druge strane, potaknutom skandaloznim višegodišnjim izostankom državnih investicija u izrazito zapuštenu prometnu infrastrukturu Splita i njegove šire okolice, predsjednik stranke Andrej Plenković dao je za pravo „pobunjenim“ Dalmatincima. Više Nacionalovih izvora iz HDZ-a otkrilo je da je Plenković potpuno svjestan problema koji postoje u tom dijelu države, ali i političkih posljedica koje bi za stranku mogle nastupiti na skorim lokalnim izborima upravo zbog postupanja ministra prometa, koji je suprotno odlukama Vlade još iz 2018. godine potpuno zapostavio realizaciju strateških projekata na ovom području – dok je istovremeno stotine milijuna eura preusmjerio u kapitalne projekte u Rijeci i okolici, dakle, u svojoj izbornoj jedinici. Ti izvori navode i kako posebno skandaloznim doživljavaju ulaganje čak 85 milijuna eura u obilaznicu Butkovićeva rodnog Novog Vinodolskog, mjesta s oko pet tisuća stanovnika, dok istovremeno Split kao jedini veliki grad u državi i dalje nema svoju obilaznicu niti će je dobiti prije 2030. godine, a splitska putnička luka, kao jedna od najvećih na Mediteranu, nema primjeren pristup i ovisi o jednoj uskoj državnoj prometnici u strogom centru grada.

‘Splitski HDZ-ovci – dakle, Blaženko Boban i ekipa – prešućuju i stavljaju pod tepih svoje vlastite propuste pa nastoje sve pokriti prozivajući Butkovića da je sve napravio u Rijeci, a nije za Split’/ Foto: PIXSELL

„Plenković je već poprilično iritiran Butkovićevim ponašanjem i vrlo je svjestan očajne prometne situacije u Splitu i okolici, odnosno, posljedica koje to ima za rejting HDZ-a. Istina, tome je i sam pridonio svojim istupima na zatvorenim stranačkim skupovima na kojima je taj dio države proglasio ‘dinarskom Hrvatskom’, u kojoj se izbori valjda dobivaju inercijom, dok je Rijeku i okolicu označio kao ‘gostujući teren’ gdje se glasovi kupuju državnim investicijama“, objašnjava jedan od sugovornika iz vladajuće stranke. Ipak, dodaje da je, kako smatra, odgovornost prije svega Butkovićeva – on diktira tempo realizacije svih prometnih projekata na državnoj razini, usmjerava prioritete, koristi svoj utjecaj kako bi neke od njih ubrzao. „Došlo je do toga da na ove probleme Plenkovića upozorava čak i njegova vlastita rodbina iz Makarske, kojoj je njegova vlada prije punih šest godina obećala izgraditi jedno križanje na južnom prilazu gradu – što do danas nije realizirano. Nije li to sramota? A da ne govorimo o Splitu, gradu koji je tijekom cijele godine doslovno začepljen s okolnim gradovima poput Solina, Kaštela, Trogira i Podstrane, pa i Sinja. HDZ je već izgubio vlast u Splitu, Makarskoj, Trogiru i Sinju, a uz ovakvo ponašanje ne bi bilo iznenađenje da prvi put u povijesti izgubi i na razini Splitsko-dalmatinske županije. Pa već se i mediji i veliki dio javnosti doslovno sprdaju s Butkovićem i njegovom obilaznicom Novog Vinodolskog, dok dva najprometnija križanja u državi – Stobreč i Solin – desetljećima ne uspijevaju doći na red“, objašnjava jedan sugovornik blizak dalmatinskom HDZ-u.

‘Plenković je u Splitu reagirao kako i inače reagira kada želi ostaviti dojam da svoje najbliže suradnike pljuska kao malu djecu. To su u HDZ-u svi već naučili – i to će prolaziti sve dok jednom ne prođe’

Nacional je u prošlom broju detaljno pisao o brojnim zamjerkama na račun Olega Butkovića, pa i neobično kreativnom rješenju koje je pronašao kako bi se izgradila obilaznica njegova rodnog Novog Vinodolskog, u koju se ulaže najmanje 85 milijuna eura nacionalnih sredstava i koja bi u promet trebala biti puštena na proljeće 2026. godine. Tu se, naime, radi o vrlo malenom segmentu buduće autoceste između Križišća i Žute Lokve, otprilike na polovici njene buduće trase, koji je suprotno prometnoj i poslovnoj logici proglašen „prvom fazom“ i izabran kao prioritet za gradnju upravo kako bi Butkovićev grad dobio obilaznicu. „Od čvora Selce do čvora Novi Vinodolski ići će spomenuta obilaznica, brza cesta duljine 9,8 kilometara, od čega će se 6,5 kilometara napraviti po trasi A7 dok se preostalih 3,3 kilometra odnosi na spojne ceste do Jadranske magistrale (D8). Sama obilaznica trebala bi rasteretiti gužve u Novom Vinodolskom“, objavili su iz Hrvatskih autocesta (HAC) kao nositelja investicije. Radovi na samom terenu su se zahuktali, probijen je jedan tunel i dovršava se jedan vijadukt, što je HDZ-u stvorilo posebne probleme na drugom kraju države, u Dalmaciji. „Treba biti iskren i reći da Butković posve bezobrazno zaobilazi Split gotovo cijelo jedno desetljeće. Pa promet u Novom Vinodolskom nije ni na razini trećine prometa na križanjima na prilazima Splitu, koje je i sam proglasio ‘apsolutnim nacionalnim prioritetom’ i u koje dosad nije uložen doslovno nijedan euro. Takva situacija naprosto više nije obranjiva u javnosti i stvorila nam je politički problem jer su manje od godinu dana uoči lokalnih izbora građani vrlo svjesni da su za nevjerojatne gužve krivi Hrvatske ceste i Ministarstvo prometa, dakle, Vlada, dakle, HDZ. Kako uopće možemo ozbiljno razmišljati o pobjedi na lokalnim izborima ako naša vlastita vlada de facto sabotira gradnju infrastrukture u drugom najvećem gradu u državi?“ rekao je za Nacional sugovornik vrlo blizak splitskom HDZ-u. Na taj problem, otkrio je, Butković i Plenković bili su kontinuirano upozoravani tijekom proteklih mjeseci, no dolaskom ljeta i stvaranjem prometnih gužvi eskaliralo je i nezadovoljstvo Splićana – ali i stanovnika okolnih gradova poput Solina, Kaštela, Podstrane i Klisa, koji se smatraju čvrstim uporištem HDZ-a.

Ministar Oleg Butković našao se na meti prozivki da je požurio realizirati sve značajne projekte u Rijeci i okolici, no upravo je premijer Plenković želio politički profitirati od tih projekata/ Foto: PIXSELL

S druge strane, nije realiziran – dapače, uglavnom nije ni započet – doslovno nijedan od projekata koji su na sjednici Plenkovićeve vlade u Splitu 2018. godine proglašeni „strateškim državnim projektima“. Na planiranoj brzoj cesti od Splita do Omiša otvoren je tek jedan, desetljećima poludovršen i zapravo nevažan segment od tri kilometra u zaleđu Omiša, dok se na ostatku trase još uvijek ne radi ništa premda se ondje nalazi križanje Stobreč na kojemu su Hrvatske ceste izmjerile najveći prosječni dnevni promet u Hrvatskoj. Drugo najopterećenije križanje u državi također se nalazi na ovom području, u Solinu, gdje je sam Butković uoči izvanrednih lokalnih izbora u Splitu prije dvije godine organizirao ceremoniju „uvođenja izvođača u posao“ izgradnje dvaju vijadukata – dok stvarni radovi nisu započeli ni do danas.

Treći projekt otprije šest godina, nazvan „Novi ulaz u Split“, podrazumijeva gradnju tunela kroz Kozjak i prometnice koja bi se njegovim padinama spuštala do obale, a zatim i mosta koji bi se preko kaštelanskog zaljeva protezao do obala Splita. Taj projekt formalno je započeo probijanjem tunela, no tek bi trebala započeti gradnja ceste koja se ne spušta prema Splitu – nego Kaštelima, rodnom gradu utjecajnog HDZ-ovca Ante Sanadera, koji je, po svim informacijama, lobirao da upravo on postane prioritet. „Dakle, gradi se ‘Novi ulaz u Kaštela’ dok originalni projekt ceste prema Splitu još uvijek nema ni određenu trasu“, ljutit je jedan od sugovornika iz samog HDZ-a.

Četvrti projekt proglašen „strateškim“ jest izgradnja preostalih osam kilometara željezničke pruge kako bi tako bile spojene splitska trajektna (pet milijuna putnika godišnje) i zračna luka (tri i pol milijuna putnika), no do dana današnjeg ni za to nije određena trasa jer sve blokiraju HDZ-ove strukture koje su na vlasti u Kaštelima i Splitsko-dalmatinskoj županiji. Od Hrvatskih cesta očekivali su se u prethodnom periodu i najavljena izgradnja novog izlaza iz izuzetno zagušene splitske trajektne luke te rekonstrukcija ili proširenje triju važnih državnih cesta na području grada – Solinske ulice, Poljičke ceste i Zagorskog puta. Ni na jednoj od njih radovi nisu ni blizu početka. „Niti će, što je za HDZ izuzetno nezgodno, započeti do idućih lokalnih izbora. Tako ne možemo računati na ozbiljan rezultat“, rekao je za Nacional prošloga tjedna jedan od sugovornika iz te stranke.

Prije desetak dana, kada je i splitski gradonačelnik Ivica Puljak javno prozvao Vladu da „zapostavlja Split“, premijer i ministar prometa puna dva dana proveli su u tom gradu pokušavajući predstaviti da to nije točno. Tada se pred kamerama zbio znakovit događaj.

„Rekao sam Butkoviću da ćemo ovaj mandat baš posvetiti Splitsko-dalmatinskoj županiji jer treba riješiti nekoliko prometnih čepova“, rekao je Plenković u jednom od svojih nastupa pred medijima. Sam Oleg Butković u tom trenutku bio je iza njegovih leđa, a kada su novinari primijetili da bi Splićani umjesto ministra turizma sasvim sigurno bolje prihvatili kada bi iz njihovog grada dolazio ministar prometa i infrastrukture – jer bi, poput aktualnog, vidljivo usmjeravao investicije u svoj rodni kraj – Plenković je odgovorio neobično iskrenom opaskom. „Da se rotiraju Glavina i Butković? Nije to loše, čuo sam vas“, rekao je Plenković novinarima. Oleg Butković u tom trenutku doslovno se izgubio iz vidokruga.

Reakcija samog Butkovića na „pritisak iz Splita“, a potom i na pisanje Nacionala o toj temi, bila je izrazito burna: njegovi najbliži suradnici tvrde kako je potpuno uvjeren da iza svega zapravo stoji Plenković i da „priča ide od gore“. Čak je, tvrde ovi sugovornici Nacionala, nekima od njih povjerio da mu „Plenković jedva čeka skinuti glavu“.

To što Grad Kaštela i Splitsko-dalmatinska županija još nisu odredili trasu na preostalih osam kilometara pruge iznad Kaštela, pripisuje se utjecaju Ante Sanadera koji zapravo blokira taj projekt/ Foto: PIXSELL

„Tom prilikom u Splitu Andrej Plenković je reagirao kako i inače reagira, jer želi ostaviti dojam da svoje najbliže suradnike on pljuska kao malu djecu. Plenković nije korektan, ali to su u HDZ-u svi već naučili – i to će prolaziti sve dok jednom ne prođe. Oleg Butković je ministar već osam i pol godina i neki bi možda htjeli da ga se makne pa da se ubace na njegovo mjesto. Ne bi čudilo da i Plenković jedva čeka da mu skine glavu. Mislim da je toga i Butković svjestan samo što on nikome nije radio spačke, već je gledao da pomogne ljudima u okviru svojih mogućnosti. Da je mogao sve napraviti, nije, da je mogao sve izgraditi, nije, ali iza njega ipak stoje neki rezultati i to nitko ne može osporiti“, smatra ovaj sugovornik vrlo blizak ministru prometa. Za prometne probleme u Splitu i okolici, po istom sugovorniku, Butković krivi ni manje ni više nego stranačke kolege s tog područja.

„Splitski HDZ-ovci – dakle, Blaženko Boban i ekipa – prešućuju i stavljaju pod tepih svoje vlastite propuste jer su u velikom problemu pa sada nastoje sve pokriti time kako je, kao, Butković sve napravio u Rijeci, a nije za Split. Pa za to što u Splitu kasne projekti nije kriv Butković – krivi su oni sami jer se ne mogu ni oko čega dogovoriti, stalno se svađaju. U konačnici, velik dio najavljenih projekata na tom području je pokrenut, a to što neki od njih kasne – pa zar u Rijeci ne kasne? Uostalom, svi ti projekti nisu započeli u Butkovićevo vrijeme, nego čak i ranije. Zbilja su pretjerali s prozivkama“, tvrdi ovaj sugovornik blizak Butkoviću.

‘Umjesto da se uhvati posla i pokuša sanirati ogromnu političku štetu koju nam je nanio time što je pretjerao s ‘lokalpatriotskim’ pristupom državnim projektima, Butković želi na nas prebaciti krivicu’

Nacional je tijekom proteklog vikenda razgovarao s više viđenih HDZ-ovaca iz Dalmacije koji su izrazito konsternirani takvim stavovima ministra prometa. „Umjesto da se uhvati posla i barem pokuša sanirati ogromnu političku štetu koju nam je nanio time što je zbilja pretjerao s ‘lokalpatriotskim’ pristupom državnim projektima i bezobraznim zanemarivanjem Splita i okolice, on sada pokušava prebaciti krivnju na nas?! Pa kakve uopće veze ima nekakav splitski HDZ-ovac s planiranjem, projektiranjem i izvedbom državnih infrastrukturnih projekata?! Ne samo da nema, nego na njih ne mogu utjecati ni institucije poput Grada Splita ili Splitsko-dalmatinske županije. Sve je u Butkovićevim rukama“, objašnjava i čudi se ovaj sugovornik Nacionala. Djelomičnu krivnju priznaje tek za kašnjenje u izgradnji željezničke pruge između splitske trajektne luke i aerodroma, koja je po originalnim planovima trebala biti dovršena do 2025. godine. No Grad Kaštela i Splitsko-dalmatinska županija još uvijek nisu odredili njenu trasu na preostalih osam kilometara, što se pripisuje utjecaju Ante Sanadera koji zapravo blokira taj projekt. „Ali za sve ostale prometne projekte odgovorni su Ministarstvo prometa, Hrvatske ceste i Hrvatske autoceste. Vrlo dobro se zna da onim projektima koji uživaju političku podršku, čudesno nestaju sve prepreke oko raznih studija, dozvola i financiranja, dok se kod ostalih – a u ovom slučaju riječ je o svim projektima na splitskom području – prepreke konstantno pojavljuju. To je postalo neizdrživo i politički, ali i u svakodnevnom životu građana“, objašnjava jedan od sugovornika bliskih splitskom HDZ-u.

Rebalans državnog proračuna zbog zahtjeva ministra financija Marka Primorca da se pronađu uštede od 1,5 milijardi eura, tek slijedi, a sve strane pomno će pratiti kako će izgledati planovi Butkovićeva ministarstva. On se već ranije izjasnio da se „započeti projekti neće zaustavljati, ali će se onima planiranima za iduće godine dinamika realizacije morati prilagoditi“. Cinici će reći – obilaznica njegova Novog Vinodolskog ide svojim tijekom, Split uvijek može (još malo) pričekati.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.

Condor Ito

prije 4 mjeseca

Hebe se Butkoviću. On svako jutro pomuze svoju kravicu. Sad se Butavi krsti, pita, otkud kravi jajca?