Jesu li štetniji visoki ili niski okretaji motora? Štetni su slično, na posebne načine, i niski i visoki okretaji

Autor:

Treba izbjegavati i previsoke i preniske okretaje motora, posebice uz veliko opterećenje…

Kod visokih okretaja motora (velikih brzina vrtnje) znatno rastu inercijske sile te se povećava trenje i trošenje . Povećanjem toplinskog opterećenja i trenja dodatno se povećava lokalno zagrijavanje motora, što ubrzava trošenje i degradaciju vitalnih dijelova klipnog mehanizma motora (ležajevi, klipni prstenovi, cilindri, ventili, sjedišta ventila, bregasta vratila). To je posebice izraženo kod motora s prednabijanjem (turbo).

Kod niskih okretaja motora nastaju pojačane vibracije, posebice ako je pritom opterećenje motora povećano (primjerice vožnja na usponu u višem stupnju prijenosa, jer nastaje debalans između sila plinova i inercijskih sila (koje se inače uvelike poništavaju), u kliznim ležajima se otežava podmazivanje, a u ekstremnim slučajevima dolazi do pucanja uljnog filma i suhog trenja. Problem je i u hlađenju, jer motor generira veliku količinu topline, a rashladna tekućina cirkulira preniskom brzinom.

To podjednako vrijedi za atmosferske i turbo motore, a turiranje je štetnije za turbake. Dakle, treba voziti u srednjim brzinama vrtnje, benzinca od 2500 do 4000/min, a dizelaša od 2000 do 3300/min.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.