Trodnevni Festival klasične glazbe NOCTES Aquae Iasae održat će se četvrti put u jedinstvenom ambijentu arheološkog nalazišta u Varaždinskim Toplicama. Moćni glasovi opernih pjevača koji inače pjevaju na najpoznatijim svjetskim pozornicama, na Festivalu će se moći doživjeti posve drugačije i pružiti jedinstveno iskustvo.
Umjetnička direktorica Festivala, operna pjevačica Jelena Štefanić, prisjetila se početaka: “Prije četiri godine održalo se prvo izdanje Festivala. Bili smo jako sretni jer je stiglo 300 posjetitelja, no sljedeće godine taj se broj udvostručio. Zahvaljujući sjajnim reakcijama festival ove, kao i prošle godine traje tri dana, a želja organizatora, pa tako i moja, jest da prostor arheološkog lokaliteta u Varaždinskim Toplicama postane operna pozornica.“
Više o Festivalu Jelena Štefanić otkrila je u intervjuu Nacionalu.
NACIONAL: Ove godine četvrti put održava se Festival klasične glazbe NOCTES Aquae Iasae, o čemu se radi i kakav je ovogodišnji program?
Ovogodišnje četvrto izdanje, u trajanju od tri dana, donosi raznolik program. Od petka, 6. rujna, do nedjelje, 8. rujna, arheološko nalazište postat će glazbena pozornica. Prvoga dana dolazi nam, direktno iz Dresden Semperopere, naš svjetski tenor sa zagorskih brega Tomislav Mužek u pratnji sopranistice Suzane Češnjaj. Njihov koncert „Ljubav&zvijezde“ donosi kancone i hitove opernog i operetnog žanra. Drugoga dana nastupa orkestar Harlequin Art Collective s J.S. Bachom na repertoaru, dok završni koncert nosi naziv „Baritenorissimo“. Nastupa plejada pjevača, no kao što naziv i govori, u centru su nam muški glasovi tenori i baritoni dok su ženski glasovi u službi pjevanja dueta ili ansambla. Nastupaju Domagoj Dorotić, Jurica Kapun, Davor Nekjak, Roberto Cresca, Simon Lee, Marija Lešaja, Darija Gazdek, Martina Tomčić, Sofija Cingula, uz klavirsku pratnju dirigenta Corrada Valva.
Novina ove godine je kratki koncert za bebe i djecu koji će se održati u subotu, 7. rujna, u Atriju Starog grada s početkom u 10 sati. Zbilja sam uzbuđena oko toga svega, mirnije ću spavati nakon 8. rujna. Sad su završne pripreme i jurimo „sto na sat“.
NACIONAL: Vi ste umjetnička ravnateljica, ali i idejna začetnica. Zašto je bilo važno organizirati takav festival?
Cijela ova lijepa priča je krenula iz jednog naoko običnog koncerta i tako se automatski nekako produžilo. Ja već neko vrijeme, neovisno o ovom festivalu, radim svoje projekte. Nekako kad možete dati taj osobni pečat nečemu što stvarate, to je svojevrsna satisfakcija.
NACIONAL: Kakav je osjećaj danas, četiri godine kasnije, kad se Festival održava četvrti put i kad je postao trodnevni?
Svoju viziju i zajedničku riječ našla sam s TZ-om Varaždinskih Toplica i njegovom direktoricom Lanom Husnjak, sa Zavičajnim muzejom VT, Gradom Varaždinske Toplice i Varaždinskom županijom te smo polako krenuli u ostvarenje. Ove godine smo financijski potpomognuti i iz Ministarstva kulture i medija RH. Ovo nam je, ja ću reći – tek, četvrta godina. Učimo iz grešaka, ali polako rastemo. Želja nam je da arheološko nalazište u bližoj budućnosti bude scena za perjanicu scenskih izvedbenih umjetnosti, a to je opera.
NACIONAL: Arheološki lokalitet postao je dio kulturne ponude i tako povezao kulturu i turizam. Sigurno je program na otvorenom atraktivniji, ali koliko je logistički teže organizirati sve na otvorenom?
Posebnost je ove pozornice, no ujedno i kompleksnost, para koja se kondenzira iz termalnog izvora. Time nastaje fantastičan vizualan efekt za promatrača, no pjevaču ili glumcu ipak malo stvara problem, ali i to smo uspjeli nekako ublažiti.
Ovakvi mali festivali su od iznimne važnosti za hrvatsko glazbeno tržište. Mi, konkretno, imamo hiperprodukciju opernih pjevača, a posla i nema toliko. Benefit je i decentralizacija kulture. S godinama, neminovno, Festival će rasti pa tako i njegova prepoznatljivost. Možda ga s vremenom i produžimo na tjedan dana. Tko zna… Vrlo je teško početi praktički iz ničega. Sve puno ovisi, naravno, i o financijama. Trebamo još stasati za veće korake, ali želja i strast za stvaranjem postoje.
NACIONAL: Kakvi su planovi s Festivalom idućih godina?
Približiti prvenstveno operu i klasičnu glazbu svakom pojedincu, naročito mladima, bio je moj cilj i još sam ustrajna u tome. Želim im pokazati koliko je taj svijet zanimljiv, da opera nikad neće izaći iz mode i da je svevremenska i uvijek aktualna. Jednostavan je razlog, stvarali su je ljudi, a ljudi se nisu baš puno ni promijenili. Političke igre, zavist, strast, ljubav, ubojstva, intrige, prevare – o svemu tome i danas čitamo u žutom tisku.
Puni smo planova, sezona 2025. nam je praktički gotova, umjetnici su kontaktirani, a dalje… Idemo polaganim, ali sigurnim koracima, ne odustajemo, jer opera i klasika su „in“.
Komentari