I nakon 16 godina koliko snima serijal “Najbolje vožnje motorom” za Travel Channel, jedan od najpoznatijih motociklista na svijetu Henry Cole kaže da radi posao iz snova. Hrvatska je 135. zemlja kroz koju se vozi na svom oldtimer motoru, a u sklopu nove sezone koja se snima na Balkanu i koja će biti emitirana u studenom, Cole planira proći kroz Bosnu i Hercegovinu i Srbiju te će svoj put završiti u glavnom gradu Bugarske, u Sofiji.
[quote_box_center]
-
‘Vožnja motorom dobra je za zdravlje jer naučite veoma cijeniti život. Treba uživati u sadašnjem trenutku, ali mnogi to shvate prekasno. Sretan sam jer sam to shvatio na vrijeme’
[/quote_box_center]
Poslije posjeta Rovinju, zbog kišnog vremena, Cole i njegova ekipa su u petak odlučili ostati u Puli i družiti se s kolegom motociklistom i jednim od najboljih hrvatskih kuhara Davidom Skokom, u njegovoj konobi Batelina. Cole kaže da ne kuha jer nikad nije morao, ali tvrdi da uživa u umijeću vrhunskih majstora poput Skoke.
“NISAM BAŠ ZDRAV I NE HRANIM SE ZDRAVO. Jedem ono što mi daju. No vožnja motorom je veoma dobra za zdravlje iz jednog drugog razloga, a to je da veoma cijenite život”, rekao je ovaj motociklist. Priliku za promociju hrvatskog turizma nije propustio ni ministar turizma Darko Lorencin. Nakon što su njih trojica zajedno pripremili filet od škarpine u umaku od šafrana, s domaćom palentom pomiješanom s heljdom, Cole se povjerio Nacionalovim čitateljima.
Iako je bio pomalo tužan jer je kiša omela njihove planove za snimanje na rtu Kamenjak i po medulinskom arhipelagu, Cole se vrlo emotivno prisjetio svog prijašnjeg boravka u ovoj regiji.
“Prije 20 godina bio sam snimatelj u Bosni i Hercegovini i raduje me što ću opet posjetiti mjesta na kojima sam bio tijekom rata, da bih vidio jesu li se i kako promijenila u odnosu na ta ružna vremena”, rekao je Cole.
OVAJ MOTOCIKLIST SVOJU KARIJERU ZAPOČEO je kao ratni snimatelj u Sarajevu. Nakon toga je bio snimatelj na turnejama nekih od najvećih rock bendova današnjice, poput Guns N’ Rosesa, AC/DC-a, Skid Rowa i Aerosmitha. Kada je prestao ići na turneje, počeo je režirati filmove. Tada je pomislio da bi mogao raditi nešto s motorima jer ih je oduvijek obožavao. “S vremenom sam dokazao TV kućama da bi emisija s motorima mogla funkcionirati i do danas to radim, već punih 16 godina”, objasnio je Cole.
Ispričao je da je dva dana ranije bio u Sloveniji i da mu se jako svidjela. Primijetio je da je Slovenija veoma nalik Njemačkoj. Šumovita je i brdovita, ali čim je ušao u Hrvatsku kaže da mu se promijenio osjećaj. Kazao je da je Hrvatska, nakon stotinu kilometara koje je odvozio, postala veoma slična Italiji. Nevjerojatno mu je da se na tako maloj udaljenosti razlikuju teren i pejzaži. Hrvatska mu pruža zadivljujući osjećaj, kao da se nalazi, primjerice, u Toskani. Ističe da se vozio u mnogim zemljama diljem svijeta i da prihvaća i uživa u svakoj zemlji kakva jest. ‘’Svaka ima svoj razlog zbog kojeg se želim voziti u njoj, a motociklisti moraju znati da je Hrvatska veoma lijepa, da ima odlične ceste i da je sigurna za odgovornu vožnju motorom’’, kazao je Cole.
PRISJETIO SE I SVOJE, kako kaže, najizazovnije zemlje za vožnju motorom. “Najizazovnija zemlja u kojoj smo snimali i u kojoj sam se vozio na motoru bila je Rusija. Kad sam napustio Sankt Petersburg više nije bilo cesta, što je veoma izazovno kada se vozite na motoru, ali to je dio igre i ustvari je prava pustolovina”, rekao je Cole.
Napomenuo je da nikad nije imao problema na cesti. Kaže da je svaki motorist dio globalne zajednice motorista. Svaka osoba koja vozi motor i koju je upoznao na cesti fantastično se ponašala prema njemu. Radio je i snimao čak i s američkim motorističkim klubovima kao što su Hell’s Angelsi i Gang Bangersi, koji su reperski bajkeri i nosili su i oružje, dok se u Rusiji upoznao s članovima motorističkog kluba Crni medvjedi. Recept za sigurnu vožnju kroz bilo koju zemlju na svijetu je, navodi Cole, da se poštuju njeni ljudi, a najbolje oružje je osmijeh na licu.
“Ne smijete imati negativan i superioran stav. To je za gubitnike i slavne osobe. Ja sam bajker i mogu puno pričati, ali uvijek sam skroman i pokazujem svoju čovječnost i poniznost. Onako kako se ponašate prema drugima i oni će se ponašati prema vama. Zahvalan sam što mogu biti u nekoj drugoj zemlji i upoznavati ljude. Za mene je to ostvarenje sna”, istaknuo je Cole.
Dodaje da ga politika nikad nije zanimala. Kao motociklist, sve političke komentare i slične stvari ostavlja drugima. Zanima ga isključivo to da upoznaje ljude i krajolike. Kaže da u našem društvu već postoji puno ljudi s velikim egom, poput nekih sportaša, koji mogu i žele govoriti o politici. Za njega kao i za svakog običnog čovjeka na svijetu važne su druge stvari. Takvi ljudi žele imati posao koji vole, ženu ili muža te da zarade nešto novca kako bi podigli djecu na zdrave noge. Tvrdi da je motociklist, za razliku od vozača u autu, uvijek u dodiru s okolinom. Vozač u autu je promatrač, dok motociklist postaje dio prirode i okoline koja ga okružuje. Poštuje prirodu i druge ljude na cesti.
“Kada ste na motoru poštujete svoje potrebe, a ne svoje želje. Kada ste u autu možete jesti slatkiše, slušati muziku, pojačati grijanje ako vam je hladno, ali kada ste na motoru osjećate drugu dimenziju putovanja. Ako pada kiša i vi ste mokri”, objasnio je Cole.
Uspoređujući život i motociklizam shvatio je da su jednaki jer je poenta u putovanju, a ne u dolasku na cilj. Kaže da u motociklizmu dolazak na cilj znači kraj putovanja, a u životu to znači ste došli u ‘’drvenu kutiju’’.
Poručuje da treba uživati u sadašnjem trenutku, ali da nažalost mnogi to shvate prekasno. Za sebe tvrdi da je sretan čovjek jer je to shvatio na vrijeme. Cole je od 19. do 24. godine svog života bio ovisnik o heroinu. Nakon što je bio dosegnuo dno, iz ovisnosti se izvukao uz pomoć bliskih osoba. Već 27 godina ne pije ni alkohol jer nije htio jednu ovisnost zamijeniti s drugom. Međutim, strastveni je pušač, ali se ne želi ostaviti pušenja.
“ZNATE, IMAM 51 GODINU i već se nalazim na pogrešnoj strani 40-ih pa sam kroz život nešto naučio. Tema za razgovor o problemu droge je obrazovanje. Djeca koju se educira od malih nogu nikad neće posegnuti za drogom. Novac treba uložiti u obrazovanje o lošim posljedicama korištenja droge i alkohola. Problem ne trebamo pomesti pod tepih, o njemu se treba otvoreno govoriti”, istaknuo je Cole.
Također je naglasio da bivše ovisnike ne treba stigmatizirati i tjerati ih na rub društva, jer mogu biti veoma korisni kad upozoravaju na opasnosti od droge. Primjerice, objasnio je da je on postao radoholičar i da mu vožnja motorom pruža veću sreću nego što je to bio slučaj s drogom. Morao je odrasti i shvatiti da ima ovisničku osobnost te da se s njom mora boriti.
Prisjetio se i čovjeka iz Kalifornije kojemu su motori spasili život: 75-godišnjaka Grega je upoznao kada više nije htio živjeti jer je njegova žena umrla tri mjeseca ranije. Greg mu je ispričao da ga je njegov prijatelj nagovarao da počne voziti motor kako bi ponovno pronašao strast i hobi. Greg je to odbijao i govorio mu da je to glupo. Ipak je na kraju pristao i motori su mu promijenili život. Sad se vozi diljem SAD-a i vožnja mu je dala razlog za život. Opet je osjetio strast za životom, a to je bit motociklizma.
Cole kaže da nije imao mnogo nesreća u vožnji motorom. Onu koju pamti je iz poznate utrke Land Speeds Bonneville Salt Flats Wendover u Uti. Iako je za tu utrku trenirao dvije godine, pao je i slomio rame. Smatra da je važno da motociklisti dožive takve nesreće jer padovi s motora pokazuju vozaču koja su mu ograničenja.
ZA RAZLIKU OD MNOGIH DRUGIH MOTOCIKLISTA, Cole većinu svojih emisija snima na svom motoru Steve McQueen Metisse Desert Racers. Riječ je o posebnom motoru iz 1968. i iako je napravljen za utrke po pustinji, Cole ga je prilagodio za vožnju po cestama.
Odabrao ga je za snimanje emisije jer je to njegov motor, smatra da je on najljepša stvar na svijetu i da je njegov prijatelj. Vozio ga je u Južnoafričkoj Republici i kada su ušli u pustinju Kalahari, motor je otkazao poslušnost.
“Govorili su mi da ne bih trebao voziti motor po Južnoj Africi i da je to veoma opasno. Možda i jest, ali moje iskustvo je pokazalo baš suprotno i to putovanje mi je jedno od najboljih doživljaja u životu”, istaknuo je Cole.
Tvrdi da je samo on odgovoran za taj kvar jer motor nije pripremio za takve uvjete. Na pitanje zašto nije odabrao motor slavnih proizvođača kao što su Harley Davidson ili BMW, odgovorio je da je vožnja Metissea najbolji izazov. Kaže da je za takav motor potrebna stalna briga jer zahtijeva da neprestano provjeravate da li nešto curi i jesu li otpali neki dijelovi, a svaki pravi bajker voli zamastiti ruke u motornom ulju.
PRIJE ODLASKA U BIH, Cole će se provesti preko Cresa, gdje će snimati rijetke bjeloglave supove, posjetit će Plomin na Krku, a potom Rab. Svratit će i na otok Pag jer je čuo da je njegov pejzaž nadrealno lijep i da njegovi stanovnici proizvode fenomenalan sir. Od mjesta na obali navratit će u Split i Dubrovnik.
Od vožnje hrvatskom obalom očekuje prekrasne ceste, predivne zalaske sunca i pejzaže, a jasno mu je da će to sve i dobiti.
“Sigurno ću se još vratiti u Hrvatsku jer želim još jednom sve to proći bez kamera i rasporeda snimanja. Volio bih dovesti i svoju obitelj, suprugu i sinove Thoma i Charlieja, posebice na obalu jer bi im se jako svidjela”, zaključio je Cole.
Komentari