Jana Radić, pomoćnica pročelnice za ljudska prava, civilno društvo i nacionalne manjine, govori za Zagreb News o novootvorenom Centru dobrodošlice za strance u centru Zagreba
Grad Zagreb je prvi u Hrvatskoj započeo provođenje konkretnih integracijskih politika za migrante. Dok se Vlada i dalje nije oglasila s konkretnim načinom ublažavanja promjena prouzrokovanih rastućim priljevom stranih radnika i radnica, Centar dobrodošlice za strance „One Stop Shop“ u Petrinjskoj ulici 31 radi punom parom. Vrata su mu otvorena od kraja rujna, unutrašnjost popunjena slikama kurdskog-sirijskog umjetnika i migranta Jana Jafoa, a cilj tog centra je da svi migrantski radnici i radnice imaju mjesto gdje mogu dobiti sve za njih relevantne informacije na jeziku koji razumiju.
„Grad Zagreb je donio svoj drugi akcijski plan za integraciju 2023. koji traje do kraja ove godine. Ovaj centar je jedna od mjera tog plana. On je centar za informiranje tražitelja međunarodne zaštite poput izbjeglica iz Ukrajine i stranih radnika iz Nepala i Filipina. Oni mogu saznati sve o svojim pravima i kako ih iskoristiti, ali i općenito o uslugama koje im nudi Grad Zagreb. Primjerice, ovaj centar nudi pomoć kod osiguravanja primarne zdravstvene zaštite i pomoć kod učenja hrvatskog jezika putem satova koji se organiziraju“, rekla je za Zagreb News Jana Radić, pomoćnica pročelnice Sektora za ljudska prava, civilno društvo i nacionalne manjine.
Centar nudi brojne usluge, poput pravne klinike koju organizira u suradnji sa studentima i studenticama prava. Djelatnice tog centra kažu da vrlo često sa svojom pomoći izlaze i izvan zadataka za koje su zadužene, ali one će se uvijek potruditi da pomognu strancima. Centar je za sada otvoren ponedjeljkom, srijedom i petkom od 8 do 16 sati i utorkom i četvrtkom od 10 do 18 sati. Termini pravnih klinika i tečajeva jezika variraju i redovno se objavljuju na mrežnim stranicama centra integracija.zagreb.hr.
Uvođenje integracijskih politika je suočeno s brojnim kritikama, primjerice da taj centar ima malo korisnika, no Jana Radić naglašava kako se njihova korisnička baza širi. Jezične barijere jedan su od glavnih problema koji otežava njegovo širenje i naglašava kako je važno širiti informaciju o tom centru, pogotovo onima kojima može pomoći.
„Integracija je bitna za osobe koje dolaze u Hrvatsku i Zagreb kako bi mogli nastaviti normalno živjeti u drugom okruženju, ali je i podjednako bitna za sve nas u Hrvatskoj i Zagrebu jer nas kvalitetna integracija pravovremeno uči različitosti i prihvaćanju različitih kultura. Od ovakvog centra dobrodošlice za strance možemo imati samo benefite. S novim akcijskim planom koji ćemo donijeti krajem godine ne planiramo se zaustaviti samo na ovom centru, osobito zbog toga što je sve više stranaca“, objasnila je.
Djelatnice tvrde kako su korisnici za sada zadovoljni uslugama. „Nitko nije izašao iz našeg centra, a da nije dobio sve odgovore koje je tražio“, tvrdi jedna djelatnica. Najveći problemi nastaju, tvrde djelatnice, zbog sve većeg priljeva ljudi. Trenutno je u Zagrebu zaposleno oko 20.000 stranih radnika. Oko 7000 je iz susjednih zemalja, a ostatak dolazi iz zemalja Globalnog juga.
Od 2021. godine Zagreb provodi integracijske politike u sklopu programa EU Eurocities koji umrežava gradove diljem Europe i potiče ih na suradnju u pojedinim sektorima političkog djelovanja. Projekt i svi njegovi gradovi kao primjeri dobre prakse bili su inspiracija za novootvoreni centar u Zagrebu, a on je sada primjer drugim gradovima u projektu za provođenje njihovih integracijskih politika. Uvođenje centra ne bi bilo moguće bez pomoći i suradnje UNHCR-a.
„Gradonačelnik Tomislav Tomašević i predstavnica UNHCR-a Hrvatska Anna Rich potpisali su sporazum o suradnji i napravili veliki doprinos njegovu radu. Tako je naša radnica Ajman došla iz Crvenog križa i pomaže nam u prevođenju jer zna arapski. UNHCR nam je tako zaista pomogao“, rekla je Jana Radić.
Komentari