JAKOV URBANKE: ‘Sustav FairVotes mogao bi se koristiti i za velike političke izbore’

Autor:

11.10.2024., Zagreb - Jakov Urbanke, direktor IT kompanije HSM. 
Photo Sasa ZinajaNFoto

Saša Zinaja/NFOTO

Najnovije poslovno spajanje dviju informatičkih tvrtki odigralo se nakon što je HSM preuzeo tvrtku IDE3 koja je razvila poslovno rješenje FairVotes, a direktor HSM-a za B&B otkriva kakvi su im daljnji planovi i gdje sve izvoze svoje usluge

Jedna od vodećih hrvatskih IT kompanija HSM preuzela je uglednu hrvatsku IT tvrtku IDE3. Ta je vijest naišla na vrlo pozitivne komentare i reakcije, ne samo unutar hrvatskog IT sektora. O razvoju HSM-a, tvrtke s 30-godišnjim iskustvom u sektoru informatičke tehnologije, o dosezima i daljnjim planovima, a posebno o tome što će HSM-u donijeti povezivanje s tvrtkom IDE3, za B&B govori direktor HSM-a Jakov Urbanke. “Nakon što je HSM u implementaciji platforme Salesforce ostvario suradnju s nekima od najvećih kompanija na domaćem i inozemnom tržištu, od kojih su najzvučnija imena domaći NEXE Grupa, MB Frigo, Zagrebačka škola ekonomije i managementa i Styria Media Grupa, a u inozemstvu švedska kompanija FOREO, čekaju nas doista veliki izazovi”, istaknuo je Jakov Urbanke. Prvenstveno na području pružanja CRM usluga, odnosno razvoja primjene digitalnih alata za upravljanje u odnosu na klijente, sve u skladu s kraticom u nazivu tvrtke HSM (Human sense moves), u kojoj je ljudski osjećaj pokretač tehnologije i biznisa.

B&B: S kojim je ciljevima i namjerama HSM preuzeo IT tvrtku IDE3? Što će donijeti to spajanje snaga?

HSM je obiteljska kompanija iz Zagreba koju su osnovali moji roditelji Blaženka i Aladar. Od 2018. godine vodimo je brat Juraj i ja. Od tada je Juraj preuzeo mjesto direktora tvrtke. Vrlo brzo uveo je neke značajne inovacije pa HMS u svojem poslovanju fokus sve više stavlja na implementiranje rješenja i konzultacijskih usluga vezanih uz globalnu CRM digitalnu platformu Salesforce. To nam je omogućilo da rastemo dvoznamenkastim stopama već šest godina u nizu. Prije dvije godine ja sam posao direktor tvrtke, a Juraj je i dalje član Uprave. Čim sam preuzeo vođenje HSM-a, osobno sam počeo intenzivno raditi na prilikama za akviziciju. Cilj nam je bio naći kompaniju koja će nam biti kompatibilna, kako po tehnologijama za koje je specijalizirana, tako i po vrijednostima. Kada pričam o vrijednostima, mislim na predanost i strast prema poslu, ali i neke manje opipljive stvari, poput iskrene želje da se ostvari pozitivni pomak u društvu. Isključivo smo razmatrali stabilne i financijski uspješne kompanije kod kojih smo prepoznali dodatni potencijal za daljnji zajednički rast.

B&B: Kako je došlo do susreta i suradnje s tvrtkom IDE3?

Priča o tome kako smo se upoznali je doista zanimljiva. Kada na nekom projektu aktivno radiš, tada se prilike otvaraju i na mjestima na kojima to možda ne očekuješ. Naime, Ivan Hendija, osnivač i direktor IDE3 i ja smo u jednom momentu bili dio programa usavršavanja poduzetnika Udruge Sentor u kojem smo imali istog mentora, Antu Mandića, osnivača jedne od najvećih hrvatskih IT kompanija, IN2. On je brzo uvidio da na neke izazove koje je imao IDE3, mi u HSM-u imamo odgovor, ali i suprotno. I tu je krenula naša priča.

Spajanje snaga bit će korisno i nama, ali i našim klijentima kojima ćemo sada moći nuditi još kvalitetnije usluge, zahtjevnije projekte koji će često biti i inovacija na tržištima na kojima radimo. U kratkim crtama, planiramo iskoristiti najbolje iz oba svijeta. Iskoristit ćemo svježinu i inovativnost novih kolega iz IDE3. Ali i HSM-ova višedesetljetna iskustva u razvoju tržišta koja smo dokazali kada smo globalna rješenja od kompanija Adobe, Salesforce i Google doveli na domaće i regionalno tržište.

‘Putem FairVotesa može se glasati s mobitela ili računala. Slična rješenja u nekim zemljama koriste se za izbore’

B&B: Po čemu je na hrvatskom i europskom tržištu poznat HSM, a po čemu IDE3?

HSM je većini hrvatskih i regionalnih kompanija poznat kao integrator rješenja Salesforce CRM, odnosno njihove prilagodbe potrebama domaćih tvrtki, budući da smo u prethodnom periodu značajno ulagali u razvoj tržišta za to rješenje. Riječ je o vodećem rješenju za upravljanje odnosima s klijentima kojeg koriste mnogi prodajni i marketinški timovi, kao i timovi za korisničku podršku mnogih uspješnih kompanija na tome području. Trenutno je po volumenu najznačajniji posao u okviru HSM-a distribucija softverskih rješenja u kojima nam je glavni dobavljač kompanija Adobe. Adobe je apsolutni lider u kreativnoj industriji. Kompanija Adobe je široj populaciji poznata preko rješenja Photoshop. Čak se i udomaćila riječ “fotošopirati” kao izvedenica naziva tog proizvoda. Već smo više od dva desetljeća vodeći partner za to rješenje u Hrvatskoj i regiji, gdje smo i dodatno prisutni sa svojim uredom u Beogradu. Prije deset godina smo napravili prve veće iskorake, konkretno na tržišta Grčke i Ukrajine. Zadnjih godina smo proširili aktivnosti i na više od deset novih zemalja. Najznačajnije novo tržište nam je Poljska, gdje danas već zauzimamo više od dvadeset posto tržišta. Prisutni smo i na tržištu baltičkih zemalja i ostalih zemalja istočne Europe. Kao nova tržišta otvaraju nam se Nizozemska i Njemačka. Za neka tržišta zapošljavamo i lokalne zaposlenike, a ozbiljno razmatramo i otvaranje fizičkog ureda u još nekoj od vodećih zemalja istočne Europe do kraja iduće godine.

B&B: Po čemu je na našem i europskom IT tržištu poznat IDE3? Do sada su radili na razvoju rješenja FairVotes.

IDE3, iako je dvostruko “mlađi” od HSM-a, vrlo se dobro etablirao kao pouzdan partner u dva područja. To su održavanje i arhitektura IT sustava, s naglaskom na područje IT sigurnosti, kao i razvoj poslovnih rješenja “po mjeri”. Dodatno, IDE3 je već razvio nekoliko vlastitih rješenja poput rješenja FairVotes za elektroničko glasovanje, kao i neka nova rješenja koja tek planiramo zajedno ponuditi na svim tržištima na kojima smo prisutni. Vlastita rješenja poput FairVotesa bila su nam zanimljiva jer imaju mogućnost skaliranja i plasiranja tih proizvoda na inozemna tržišta. Zajednički rad na razvoju sustava za elektroničko glasovanje sigurno ima svoju lijepu budućnost, posebno s obzirom na vrlo širok spektar mogućih primjena. Danas, kombinacijom naših zajedničkih iskustava, možemo ponuditi i vrlo specifična rješenja i aplikacije. Najveći prostor za razvoj vidimo u razvoju vlastitih CRM rješenja i izradi specifičnih poslovnih aplikacija, primjerice za potrebe HR-a i praćenja procesa u području ljudskih potencijala.

‘Najznačajnije novo tržište nam je Poljska, gdje već zauzimamo više od 20 posto tržišta. Otvara nam se i tržište Nizozemske…’

B&B: U čemu je vrijednost ovog povezivanja domaćih IT kompanija? Zašto je to važno općenito, a zašto je to važno za IT sektor i informatičku djelatnost?

Univerzalne koristi u svim djelatnostima su da pregovaračka pozicija kompanije uvelike ovisi o snazi kompanije. Sa šezdeset djelatnika i godišnjim prometom od više od dvadeset milijuna eura, bit ćemo relevantniji dobavljačima, ali i kupcima koji veće povjerenje ipak imaju prema većim kompanijama.

Poduzetnici u IT sektoru, kao i informatičkoj djelatnosti, imaju i specifičnosti. Naročito vezanih uz djelatnike, jer je ovdje konkurencija za radnu snagu globalna. Aktivni razvoj djelatnika je aktivnost koja zahtijeva značajne investicije koje su većini manjih domaćih IT kompanija izvan dosega. Slično vrijedi i kod svih drugih razvojnih funkcija poput marketinga, odnosa s javnošću ili etabliranja kompanije kao poželjnog poslodavca.

B&B: Što će biti pozitivni financijski, a što poslovni učinci ove sinergije na tržištu IT usluga?

Najviše se radujem tome što nam se ovim povezivanjem pridružuje niz vrijednih i lojalnih kolega koji će svojim znanjem i iskustvom oplemeniti HSM. Nemam dvojbe da će se to osjetiti i u poslovnim rezultatima. Iako je od povezivanja prošlo tek nekoliko dana, već počinjemo zajednički pregovarati za prve projekte koje je omogućilo ovo povezivanje.

B&B: Što IDE3 još unosi u ovo povezivanje s HSM-om?

Pored navedenog, vrijedna nam je bila i Udruga Kompići koju je pokrenuo Ivan Hendija iz IDE3, koju nastavljamo podupirati zajedničkim snagama. Konkretno, Udruga Kompići zaprima računalnu opremu – računala, monitore i vezanu opremu – koju poduzeća odbacuju već nakon nekoliko godina korištenja. Takvu opremu servisiraju te je dopremaju osobama iz ranjivih skupina kojima digitalizacija inače ne bi bila dostupna. Najčešće su korisnici osobe mlađe ili starije životne dobi slabijeg imovinskog stanja.

‘Najviše se radujem tome što nam se ovim povezivanjem pridružuje niz vrijednih i lojalnih kolega koji će svojim znanjem i iskustvom oplemeniti HSM’, kaže Jakov Urbanke. FOTO: Saša Zinaja/NFOTO

B&B: Što je sustav FairVotes? Što on donosi i što može donijeti u perspektivi? Kako ste zamislili njegov daljnji razvoj?

Sustav FairVotes u potpunosti su razvili inženjeri tvrtke IDE3 u Hrvatskoj. Koristi se za elektroničko glasovanje u kojem se digitaliziraju svi skupštinski i izborni procesi. Najveće prednosti ovog rješenja su transparentnost, sigurnost, brzina donošenja odluka i jednostavnost korištenja, budući da se može glasati s bilo kojeg uređaja s pristupom internetu, poput mobitela ili računala. Korisnici rješenja FairVotes su primjerice A1, Telemach, Liječnička komora Slovenije, Hrvatska udruga poslodavaca, ali i deseci drugih klijenata u regiji, Europi i svijetu. Lakoćom se održavaju izbori s više desetaka tisuća glasača.

Potencijal je jasno i bitno veći jer nema ograničenja da bi se FairVotes mogao koristiti i za zaista velike izbore. Slična rješenja u nekim zemljama u kojima je digitalizacija uzela više maha koriste se i za lokalne, državne i predsjedničke izbore. Predvodnik tog trenda u Europi je Estonija koja je sredinom ove godine najavila glasanje putem mobitela, a već dulje vrijeme omogućava i glasanje putem računala. Nema razloga zašto to ne bi bilo moguće i kod nas.

B&B: HSM je veliki izvoznik. Što sve HSM izvozi, na koja tržišta i u kojem obimu?

Tako je, HSM je već i prije ove akvizicije bio jedan od tridesetak najvećih izvoznika u IT segment. Važno je spomenuti i da smo u 2023. ostvarili više od 75 posto prometa izvan Hrvatske. Na inozemna tržišta izvozimo gotova softverska rješenja, ali u sve većem obimu i napredne usluge. Većina novih projekata povezanih uz Salesforce CRM vezana je uz zapadna tržišta poput Švicarske i Švedske, dok smo se u dijelu distribucije softvera etablirali kao najveći nezavisni distributer softvera Adobe u istočnoj Europi, a sve aktivniji smo i na područjima Njemačke i Nizozemske.

‘Ivan Hendija, osnivač i direktor IDE3 i ja smo u jednom momentu imali istog mentora, Antu Mandića, osnivača tvrtke IN2’

B&B: Što HSM ima reći kad su u pitanju najbolje prakse u upravljanju ljudskim potencijalima?

Zadovoljstvo naših kolega i njihov razvoj su nam iznimno bitni. Dokaz je činjenica kako je prva osoba koja se Juraju i meni priključila u Upravi HSM-a Jelena Jelinić Cvirn koja je upravo zadužena za aktivni rad s ljudskim potencijalima. Od početka je u nama prisutna jedna misao vodilja. To je da HSM bude sredina koja njeguje različitost i u kojoj su jedini načini napredovanja sposobnosti, predanost i kontinuirani razvoj te u kojoj se doprinosi svakog zaposlenika vrednuju na odgovarajući način. S kolegama u HSM-u komuniciramo transparentno, a povratnu informaciju cijenimo i uvažavamo. Priznanja da smo na dobrom putu su certifikati i nagrade. Poput vrlo značajnog certifikata MAMFORCE koji potvrđuje da smo sredina koja potiče razvoj kulture i jednakosti koja podržava zdravi balans obiteljskog i poslovnog života. Istaknuo bih i nagradu Luppa Top Workplace, koja je drugu godinu zaredom potvrda naših ulaganja u stvaranje ugodnog i poticajnog radnog okruženja te visoke razine zadovoljstva zaposlenika radom i suživotom u HSM-u.

B&B: Kakve su vam daljnje ambicije i kakve izazove ili prilike očekujete?

Ističemo da nam je povezivanje s IDE3 prva akvizicija, ali radujemo se i budućim takvim iskustvima. S obzirom na kontinuirani rast, ugled, tradiciju i povijest uspješnog poslovanja HSM-a, potpuno neočekivano najveći izazov nam je trenutno pronaći banku koja bi nam bila strateški partner u pravom smislu te riječi. Banku koja će prepoznati značaj za domaće tržište, ali i poslovni potencijal ove priče. Dakle, nadamo se partneru koji će HSM na odgovarajući način pratiti u daljnjim akvizicijama. Ali i u tome sam optimist.

Priliku vidim i u daljnjim povezivanjima s kompatibilnim domaćim kompanijama. Zahvaljujući medijima, poput Nacionalova priloga Business&Bankinga, koji prenosi ovu našu priču, siguran sam da će prilika biti samo više. Interes medija kao i iznimno pozitivna razmišljanja o ovoj inicijativi od kolega, kupaca i partnera potvrđuju da smo na dobrom tragu.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.