U Galeriji Kranjčar u petak u 19 sati otvara se izložba Yael Toren ‘Deadlines’ koja ostaje otvorena do 20. svibnja.
“Ti svjetovi smrti koje Mbembe razumijeva kao učinak nekropolitike i nekromoći, u aktualnom algoritamskom kapitalizmu u kojemu je na djelu algoritamska guvernmentalnost, postoje kao konstantni referent u radovima koje Yael Toren realizira tijekom zadnjeg desetljeća. U svojim umjetničkim istraživanja ona redovito operacionalizira ono što Flusser naziva tehničkim slikama, bilo da se radi o 3D animacijama, 3D printovima plastičkih objekata, digitalnim fotografijama ili vizualizacijama generiranim programima umjetne inteligencije. Međutim, te slike u njezinim radovima nisu u funkciji “magijskog oslobođenja njihovih primatelja od nužnosti pojmovnog mišljenja”. One čine upravo nešto suprotno budući da ih Yael Toren gotovo redovito postavlja u odnos s ručno izrađenim predmetima naglašene materičnosti. U njezinom radu tehnička slika postoji kao katalizator dijalektičke slike koju Walter Benjamin definira kao “pojavljivanje svjetlosne kugle koja se kreće čitavim horizontom prošlosti.” Za Benjamina, “artikulirati prošlost historijski znači prepoznati one elemente prošlosti koji se susreću u konstelaciji pojedinog trenutka. Historijska spoznaja je moguća jedino unutar historijskog trenutka. Ali, spoznaja unutar historijskog trenutka uvijek je spoznaja trenutka. Iscrtavajući se zajedno u trenutku, u dijalektičkoj slici, prošlost postaje dio nenamjernog pamćenja čovječanstva.”
Spoznaja trenutka u umjetničkim istraživanjima Yael Toren evidentno je spoznaja sadašnjeg trenutka obilježenog Četvrtom industrijskom revolucijom, užasavajućom razinom ratne destrukcije i posljedičnim joj, takozvanim migrantskim krizama u kojima su prognanici i izbjeglice izloženi krajnjoj dehumanizaciji, trenutkom u kojemu kapital koncentriran oko neuroznanosti, informatičkih tehnologija, biogenetičkihkodova i algoritama redefinira sam pojam ljudskoga. Zato njezini radovi tom pojmu pristupaju artikulacijom interspacijalnosti i višestruke temporalnosti, iscrtavajućitransverzale koje sadašnjost postavljaju u odnos s prošlošću, a ljudsko s ne-ljudskim. Učinak tih radova redovito se manifestira kroz dinamiku digitalnog i onoga što izmiče binarnom kodu”, navodi Leonida Kovač u katalogu izložbe.
Yael Toren je izraelska umjetnica koja djeluje na područjukompjuterizirane video umjetnosti i 3D animacije, a svoje radove također izvodi kao keramičke 3D printove, ili od (vlasto)ručno izrađenog papira. Glavno područje njezinog interesa su slike ljudi i sudbina ljudi u 21. stoljeću, konkretno,emigracija i situacije izbjeglištva u razdoblju antropocena. U njezinim se radovima događa sučeljavanje arheologije i kompjuterskih tehnologija, vremenskih ciklusa i povijesti, rođenja i istrebljenja, s trajnom prijetnjom demontaže ljudskog tijela.
Nakon završenog studija na Bezalel Academy of Art u Jeruzalemu, Yael Toren studirala je scenski dizajn na Odsjeku za kazališne umjetnosti Sveučilišta u Tel Avivu. Za svoj magistarski projekt na Sveučilištu u Haifi nagrađena je prvom nagradom. 2013. sudjelovala je na Art Israel Internet Biennal koji je kustoski artikulirala prof. Siona Shimshi, a njezin video rad Pietà nagrađen je na biennalima ljudskih prava na Malti i u Odesi.
Autorica je brojnih animacija i video radova među kojima ovdje spominjemo animaciju za kompoziciju Amosa Elkane Gefunden nastalu prema Goetheovim stihovima, izvedenu na festivalu Hazira u Jeruzalemu (2012.); video za Mozartovu operu Otmica iz saraja koju je za Kiel Opera House 2008. režirala Deddi Baron; interaktivni video (u suradnji s umjetničkim tehnologom Yairom Reshefom) za Beethovenovkoncert (2007) kojim je dirigirao Yaron Gottfried. Njezina suradnja s kompozitorom Amosom Elkanom uključuje i animaciju posvećenu obilježavanju 80. rođendana GyörgyjaKurtága. Video kompozicije uz radove Torua Takemitsua, Beethovena i Yarona Gottfrieda, izvedene na koncertima pod dirigentskim vodstvom Yarona Gottfrieda, predstavljene su 2005. u Tel Aviv Museum of Art i diljem Izraela. Dobitnica je nagrada The Sandberg Award, The Phelheim Award and The Sharett Fund Award.
Komentari