IZLOŽBA U MSU ‘Radovi Fritza i Serdarevića umjetnički su manifest’

Autor:

07.11.2024., Zagreb - Darko Fritz i Zeljko Serdarevic, otvorenje izlozbe.



Photo Sasa ZinajaNFoto

Saša Zinaja/NFOTO

Izložba ‘Podijeljeno vrijeme’ u Muzeju suvremene umjetnosti do 12. siječnja

Trideset i tri godine nakon prestanka suradnje, umjetnički dvojac Darko Fritz i Željko Serdarević predstavili su ovih dana suradnju od 1987. do 1991. godine izložbom ‘’Podijeljeno vrijeme – Krici i šaputanja / Studio Imitacija života 1987 – 1991’’ u zagrebačkom Muzeju suvremene umjetnosti kroz kustoski prikaz Martine Munivrane.

Na izložbi su prikazali zajedničku umjetničku produkciju likovnih radova, dokumentacije instalacija u javnom prostoru i glazbeno-scenskih priredbi. Nakon izložbe u MSU-u, 22. studenoga u Galeriji HDD-a, u kustoskoj koncepciji Marka Goluba, bit će otvorena izložba grafičkog oblikovanja Studija Imitacija života ‘’Oblik vremena’’, a izložba ‘’Dobri izgledi’’ u Galeriji Spot u kustoskoj koncepciji Sandre Križić Roban bit će otvorena do 6. prosinca.

„Jedan od najvažnijih i najzanimljivijih primjera umjetničke produkcije s kraja osamdesetih i početka devedesetih godina 20. stoljeća koja je svojom slojevitošću, ‘alternativnom’, odnosno novom estetikom postavila kanone neke nove globalnosti, izmičući iz prepoznatljivih narativa, jest zajedničko djelovanje umjetničkog dvojca Darka Fritza i Željka Serdarevića u okvirima zagrebačke likovne scene“, stoji u najavi izložbe koja je otvorena u MSU-u. Njihovi radovi koji su se u javnom prostoru od sredine osamdesetih mogli vidjeti kao svojevrsni umjetnički manifest kroz naručene radove, ali i vlastito ispitivanje umjetničkih granica u to vrijeme, bili su zapaženi. Darko Fritz odgovorio je na pitanje zašto su odabrali 33 godine od prestanka njihove suradnje.

Dvojac Darko Fritz i Željko Serdarević važan su primjer umjetničke produkcije ’80-ih i ’90-ih. FOTO: Saša Zinaja/NFOTO

„Iako smo bili pomalo opsjednuti brojem 3, nisam pomišljao o 33 godine sve do ovog pitanja. Željko i ja surađujemo na ove dvije, usklađene izložbe umjetničkih radova u MSU-u i dizajnerskih u HDD-u nekoliko godina s kustosima Martinom Munivranom i Markom Golubom, a zajedno smo uredili brošuru koja prati izložbu u MSU-u. Za ove izložbe Željko radi grafički dizajn, a ja dizajn postava izložbe, a s istim timom za dogodine spremamo monografiju koja će donijeti i refleksije još nekoliko drugih autora“, rekao je.

Njihovo zajedničko djelovanje započelo je 1987. objavom programske brošure ‘’Krici i šaputanja’’, kojom je ovaj umjetnički dvojac najavio trogodišnji plan suradnje na području likovnosti, dizajna i glazbeno-scenskih priredbi. U to vrijeme bili su angažirani na realizaciji grafičkih i scenskih rješenja za kazališne i kulturne institucije koje su potpisivali imenom ‘’Studio Imitacija života’’. Dvojica tada mladih studenata, reagirajući na tadašnju strategiju razvijanja novih metoda suvremenosti koja im se činila nedostatnom, kroz zajednički stav „sve je već prikazano, umjetnost je uspostavljanje novih odnosa među postojećim oblicima”, započeli su istraživanje nekih novih alternativnih modela djelovanja.

Fritz i Serdarević autori su brojnih plakata i programskih knjižica predstava. FOTO: Privatna arhiva

U razgovoru za Nacional, Fritz je otkrio kakav su tada imali plan nakon isteka te tri godine, odnosno od 1991. „Naše posljednje tri izložbe otvorene su isti dan, 2. studenoga 1990., čime smo i završili naš godišnji, ali i trogodišnji plan samostalnih javnih događanja u Zagrebu. To su bile zasebne izložbe likovnih i dizajnerskih radova te instalacija u javnom prostoru, program koji smo ponavljali tri godine, uz glazbeno-scenske priredbe. Kako sam započeo studij na Rijksakademie u Amsterdamu na jesen 1990., vratio sam se u Zagreb da bih to obavio. Tada smo i dali nekoliko intervjua u kojima dosta neodređeno vidimo buduća djelovanja. Željko je govorio o sređivanju glazbene ostavštine s glazbeno-scenskih priredba, a ja o likovnim radovima u raznim medijima, između ostalih sam spomenuo i tepih. Prvi umjetnički rad u formi tepiha sam izveo samostalno tek 2022., rad ‘Home Search Home’, 32 godine kasnije. Od 1989. smo radili vizualni identitet za Dramu Slovenskog narodnog kazališta u Mariboru koje je tada bilo pod umjetničkim ravnanjem Tomaža Pandura. Kada sam odlazio u Amsterdam, već smo imali zadane formate plakata i programskih knjižica predstava, koje smo osmislili kao zaseban časopis velikog formata te smo unaprijed dizajnirali sve plakate za sezonu 1990 – 1991.“, rekao je.

Izložba ‘’Podijeljeno vrijeme’’ u Muzeju suvremene umjetnosti otvorena je do 12. siječnja 2025.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.