Izložba ‘Golgota’ od utorka u Nacionalnom muzeju moderne umjetnosti

Autor:

Goran Vranić © Nacionalni muzej moderne umjetnosti, Zagreb, 2022.

U Nacionalnom muzeju moderne umjetnosti u utorak u podne  otvara se izložba ‘Golgota’. Ova studijska izložba u autorskoj koncepciji povjesničara umjetnosti Zvonka Makovića i organizaciji više kustosice NMMU Lade Bošnjak Velagić prezentira različite suvremene recepcije Kraljevićeve Golgote iz 1912. u djelima nove umjetničke generacije koja je definirala našu likovnu scenu tijekom i neposredno nakon Prvog svjetskog rata (Ljubo Babić, Marijan Trepše, Sava Šumanović).

Na izložbi će biti prezentirane Golgote Miroslava Kraljevića, Ljube Babića i Marijana Trepšea iz Zbirke Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti u Zagrebu te interpretacija iste teme Save Šumanovića, koja je za ovu prigodu posuđena iz Narodnog muzeja u Smederevskoj Palanci u Srbiji. Dvojezični katalog izložbe na hrvatskom i engleskom jeziku s tekstom povjesničara umjetnosti dr.sc. Zvonka Makovića uredila je Lada Bošnjak Velagić, viša kustosica NMMU. Dizajn kataloga potpisuje Ana Zubić.

Tema Golgote jedna je od završnih sekvenci ikonografskoga prikaza Kristove muke. Sam hebrejski naziv „Golgota“ ima latinski ekvivalent „Kalvarija“, točnije Calvaria, a i jedna i druga riječ označavaju lubanju, na latinskome calva. Golgota se u Kristovo vrijeme zvao brežuljak izvan jeruzalemskih gradskih zidina, a na njemu su se razapinjali osuđenici na smrt.

“U hrvatskoj umjetnosti s početka 20. stoljeća jedno je djelo koje iz više razloga zauzima posebno mjesto, a na njemu je prikaz Golgote izveden na vrlo reduciran način i, što sliku čini posebnom, inverzijom u rasporedu figura. Riječ je o slici Miroslava Kraljevića Golgota (1912.) u vlasništvu Nacionalnog muzeja moderne umjetnosti u Zagrebu (inv. br. MG-7084). (sl. 3) Jedna je od posljednjih slika nastalih tijekom slikarova jednogodišnjega boravka u Parizu, a bila je izložena na dvije Kraljevićeve izložbe održane u Ulrichovu salonu: one prve iz kasne jeseni 1912. i druge održane od 12. do 24. studenoga 1913. koja se običava zvati ‘posthumnom'”, navodi se, između ostalog, u predgovoru izložbe Zvonka Makovića.

Izložba ostaje otvorena do 29. svibnja 2022.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.