Izložba fotografija “Dva lica Indije”, koja se otvara 16. listopada u zagrebačkom Muzeju Mimara, donosi 55 fotografija Branka Kladarina, nastalih u proteklih devet godina na njegovim putovanjima u indijski dio Himalaje – Ladakh i pustinjski Rajasthan.
Kladarina su tijekom njegovih putovanja Indijom privukle dvije vizualno različite skupine ljudi – stanovnici Ladakha, najsjevernije indijske pokrajine smještene među planinama Himalaje te stanovnici Rajasthana, pustinjskog dijela Indije uz granicu s Pakistanom.
“Poput dvaju antipoda koji se nadopunjuju, na fotografijama vidimo zagasite boje, asketizam i mirnoću stanovnika Ladakha s jedne strane, a s druge raskoš i šarenilo stanovnika Rajasthana”, najavljeno je iz “Mimare”.
Fotografije svjedoče o snažnom kolorističkom kontrastu dviju skupina – u budističkom, visokoplaninskom i asketskom Ladakhu, koji kulturološki pripada Tibetu, dominira kestenjasta boja odora budističkih redovnika, žene se u pravilu ne kite nakitom, osim u svečanim prigodama, dok su muškarci često izbrijanih glava i nikada ne puštaju bradu niti brkove.
Nasuprot njima, u hinduističkom Rajasthanu, čijim zapadnim dijelom dominira pustinja Thar, ljudi kao da se naglašenim koloritom i šarenilom žele suprotstaviti monokromnoj žućkastoj boji pustinjskoga pijeska. Žene kao da se natječu koja će obući šareniji sari i staviti što više nakita, dok muškarci glavu uvijek stavljaju raznobojne turbane i redovito puštaju dugačku bradu i brkove.
Branko Kladarin (Zagreb, 1960.), povjesničar umjetnosti, konzervator, skladatelj i dirigent, putopisac i fotograf objavio je u proteklih dvadesetak godina, za časopis “Meridijani” 60-ak putopisa popraćenih s gotovo tisuću fotografija, postavši jedan od najcjenjenijih i najdugovječnijih hrvatskih putopisaca.
“U svojoj fokusiranosti na daleka i ekstremno izolirana područja euro-azijskog kontinenta, poput neumornog i iskonskog pustolova
Branko Kladarin je često bio u pogibeljnim situacijama, a sve s ciljem da nam sa svojih putovanja donese jedinstvene putopise u kojima je na stručan, a istovremeno zanimljiv i topao način, obrađivao teme iz dalekih krajeva”, podsjećaju iz Mimare.
Na Šri Lanki umalo je nastradao u ratnom sukobu između Singaleza i Tamilskih tigrova, u Gruziji se penjao po nepristupačnim vrletima Kavkaza, u planinama Kirgistana s lokalnim je nomadima-pastirima čuvao stada ovaca i koza, na mističnom otoku Borneu popeo se na najviši vrh jugoistočne Azije – Mt. Kinabalu, u Rajasthanu je na devama jahao kroz pustinju Thar, na Tibetu prkosio kineskoj okupaciji, a u dalekom Sibiru danima pješačio zaleđenim jezerom Bajkal na -30° C.
Posljednjih nekoliko godina Branko Kladarin redovito odlazi u najizoliranija područja indijske Himalaje (Ladakh, Spiti, Zanskar), koja su postala njegova trajna inspiracija.
S putovanja u zaleđeni Sibir zimi 2007. nastale su fotografije za izložbu “Sibirski triptih”, koja se predstavila u Muzeju Mimara i u Vinkovcima (Gradski muzej).
Njegova nova izložba u “Mimari” bit će otvorena do 28. listopada.
Komentari