Iz povijesti: Kako je Zagreb dobio prvi električni tramvaj

Autor:

ilustracija mm

Promet prvim zagrebačkim električnim tramvajem svečano je otvoren 18. kolovoza 1910. godine. Time je zamijenjen konjski tramvaj koji je vozio od 1891. godine. Konjski tramvaj ostao je u prometu još sljedećih godinu dana, sve dok u potpunosti nije dovršena električna tramvajska mreža. Rashodovani zagrebački konjski tramvaj premješten je  u Veliku Goricu, u kojoj je nastavio voziti sve do 1937. godine.

Trasa kojom je vozio novi električni tramvaj poklapala se s nekadašnjom konjskog tramvaja, dakle postojala je linija od Kvaternikovog trga Vlaškom, Jurišićevom i Ilicom do Vodovodne ulice, s odvojkom do Zapadnog kolodvora, te linija od Ilice Frankopanskom i Savskom cestom do Savskog mosta. Godine 1911. proširena je mreža prugom koja je vodila od Jelačićevog trga preko Kaptola, pa Novom vesi do Gupčeve zvijezde i dalje do Mirogoja. Remiza za električne tramvaje bila je na mjestu današnjeg Tehničkog muzeja u Savskoj cesti. Struja za napajanje električnog tramvaja proizvodila se u tada jedinoj zagrebačkoj elektrani (tzv. munjari) kod Vodovodne ulice na zapadu grada. Motorna pogonska kola za električni tramvaj proizvodila je budimpeštanska tvrtka Ganz & Co. Prva domaća pogonska kola proizvedena su tek 1922. godine.

Prvi zagrebački električni tramvaji izvorno su bili obojeni narančasto-crvenom bojom. Današnja prepoznatljiva plava boja uvedena je znatno kasnije.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.