Iz tvrtke JANAF d.d. u subotu su odbacili tvrdnje MOL Grupe iznesene u priopćenju od petka, 5. siječnja 2024. godine kao neosnovane i neutemeljene.
Priopćenje prenosimo u cijelosti:
“Uz postojeći tarifni sustav i regulatorni nadzor na nacionalnoj i EU razini JANAF svim svojim korisnicima definira cijene transporta u pregovaračkom postupku na pravedan i transparentan način. Cijena transporta nafte definira se u pregovaračkom postupku prema utvrđenoj metodologiji koja nije vezana za pojedinu pravnu osobu, nego za duljine i iskorištenost kapaciteta dionica naftovoda. Metodologija formiranja cijena prezentirana je predstavnicima MOL Grupe na zajedničkom sastanku s predstavnicima JANAF-a.
Među čimbenicima koji utječu na cijenu transporta nafte važno je istaknuti cijenu električne energije, koja u ukupnim troškovima transporta sudjeluje s 20 posto, a koja je u 2023. godini porasla za pet puta u odnosu na 2022. godinu. Kako je u 2024. godini trend cijena električne energije silazan, JANAF d.d. ponudio uvjete transporta za 2024. godinu akceptirajući tržišne okolnosti uključivo i pad cijene energije. Značajan trošak predstavljalo je i povećanje protoka na dionici Omišalj-mađarska granica, što je ulaganje koje je JANAF izvršio u 2023. godini.
Uz to, konfiguracija naftovoda i utjecaj okruženja (more, sunce, vjetar, voda) stavlja JANAF u nepovoljniji položaj naprama drugih naftovodnih sustava što se tiče održavanja strateškog huba za prihvat tankera, kao i cijele trase koja prolazi različitim terenima – nizinom, pod morem, kroz planine i sl. jer sustav zahtjeva mnogostruka veća ulaganja u održavanje sigurnosti sustava te zaštite i očuvanja okoliša.
JANAF-ova cijena transporta nafte utvrđuje se kao jedinstvena cijena koja uključuje transport nafte, iskrcaj/pretovar nafte u tankerskoj luci Omišalj, tehnološko skladištenje i manipulaciju nafte na terminalima, dok konkurenti iz Bjelorusije i Ukrajine ne pružaju lučke usluge.
Sukladno tome, ne postoji mjerilo usporedbe cijena transporta nafte naftovodnim sustavima, niti je moguće uspoređivati pojedine naftovode zbog različitosti njihovog geografskog položaja. Uz to, ne postoji usporedba za cijene transporta naftovodima zbog prirode vlasništva. Naime, naftovodi su dobrim dijelom u vlasništvu rafinerija i njima vlasnici najčešće određuju tarifu sa minimalnim profitnim zahtjevima ako ih uopće ima jer transportiraju naftu do vlastite rafinerije.
Još jedan čimbenik koji značajno utječe na cijenu transporta nafte jest količina transportirane nafte. Kada bi MOL ujednačio količine koje se transportiraju JANAF-om i konkurentskim dobavnim pravcem, uvidjelo bi se da su JANAF-ove cijene transporta i više nego konkurentne. U ovom trenutku MOL Grupa na južnom kraku naftovoda Družba transportira šesterostruko veću količinu nafte nego kroz JANAF-ov sustav.
Snažno naglašavamo kako su se cijene transporta nafte naftovodnim sustavom JANAF-a dosljedno utvrđivale na temelju iste metodologije za sve partnere, a JANAF i MOL su za sve godine nakon obnove transporta sklopili ugovore o transportu po zajednički utvrđenim komercijalnim uvjetima, kontinuirano izgrađujući partnerski odnos uz međusobno uvažavanje. Uvjereni smo kako ćemo kao i dosad postići dogovor za nastavak suradnje i partnerskog odnosa jer u potpunosti možemo zadovoljiti potrebe MOL-ovih rafinerija, za što smo dali garanciju kako MOL-u, tako i Republici Hrvatskoj i Europskoj uniji”, navodi se u Janafovu priopćenju.
Najnovije primjedbe na visoke transportne tarife JANAF-a u srijedu je iznio čelnik MOL-a Zsolt Hernadi u intervjuu mađarskom portalu Index, a iz MOL-a su ih ponovili i u priopćenju u petak.
Janaf je još u srijedu odbacio Hernadijeve tvrdnje o visini transportnih tarifa, ističući da u izračunu tih tarifa upotrebljava verificiranu metodologiju koja osigurava jednak tretman svih korisnika i nije vezana za pravne osobe, nego za dionice naftovoda, s čime je upoznat i MOL.
Prigovore na visoke tranzitne naknade za energente, i četiri puta više od tržišnih, što otežavaju diversifikaciju nabave i opskrbu energijom Mađarske i Slovačke, početkom srpnja prošle godine iznio je mađarski ministar vanjskih poslova Peter Szijjarto.
Na to su, također početkom srpnja 2023. reagirali iz Janafa iz kojeg su te izjave ocijenili netočnim te su se odlučno suprotstavili svim tvrdnjama koje upućuju na mogući neravnopravan položaj bilo kojeg korisnika svojih usluga.
Hernadi: “U slučaju međunarodne tjeralice situacija nemoguća, tarife Janafa su previsoke”
Komentari