IVICA KOSTELIĆ: ‘Prije nego što iduće godine Atlantik preplovim solo, idem u utrku u dvojcu’

Autor:

Šimun Šitum/osobna arhiva Ivice Kostelića

Ivica Kostelić, najbolji hrvatski skijaš, već tri godine ozbiljno se priprema za nastup na regati Route du Rhum preko Atlantika u jedriličarskoj Klasi 40, koja će se održati 2022., a on za Navigare otkriva da će ocean preploviti već ove godine

Bivši hrvatski šampion u skijanju Ivica Kostelić već se tri godine ozbiljno priprema za nastup na regati Route du Rhum u jedriličarskoj Klasi 40. Radi se o solo regati preko Atlantika koja se održava svake četiri godine, a sljedeća je na rasporedu u studenome 2022. No Kostelić će Atlantik preploviti i ove godine, ali u dvojcu, kako je otkrio za Navigare.

Natjecat će se, naime, na regati Transat Jacques Vabre, koja će se održati u studenome. Kreće iz Le Havrea u Normandiji, a cilj je Martinik. “Inače regata stiže do Brazila, ali je ove godine zbog covida cilj premješten na Martinik”, objasnio je Kostelić, uz napomenu da ruta ipak nije kratka, s obzirom na to da prolazi i kroz otočje Cabo Verde:

“Putovanje bi trebalo trajati dvadesetak dana. A inače jako volim jedriti u dvojcu. To je za mene najljepše jedrenje. Ako ste karakterno kompatibilni s partnerom, onda to nije nikakav problem.”

Ivica Kostelić u studenome će sudjelovati na regati Transat Jacques Vabre, koja kreće iz Le Havrea u Normandiji do cilja na Martiniku, a jedan od glavnih sponzora su mu ACI marine. FOTO: Šimun Šitum/osobna arhiva Ivice Kostelića

Za partnera u tom natjecanju Ivica Kostelić odabrao je Francuza Callistea Antoinea, s obzirom na to da u Hrvatskoj nema ljudi koji se ozbiljno bave offshoreom.

“Uvjeti jedrenja na Atlantiku su sasvim drugačiji, tamo su prije svega jako velike razlike plime i oseke, a i struje su iznimno jake. Dobar dio regata koje jedrim u području je vrlo jakih struja i to je za mene novitet. Ipak sam ja mornar s Jadrana, odnosno Mediterana, gdje takvih plima i oseka nema, a nema ni takvih struja. Tako da sam, kad sam došao u Francusku, uzeo ljude koji imaju iskustva, a to su redom Francuzi jer se oni masovno bave offshore jedrenjem”, objasnio je Kostelić.

Prije tog prekoatlantskog pothvata postoji određena doza nervoze, priznao je i nastavio: “Na posljednjoj regati, Fastnet, koja je ujedno i najveća svjetska offshore regata, duga oko sedamsto milja, imali smo sudar s drugim brodom. Naš brod je oštećen. Morali smo odustati od regate i trenutno je brod na popravku. Zbog toga pripreme za Le Havre ne teku mirno, nego se malo živciramo. Nadamo se da će brod biti popravljen na vrijeme da možemo održati na njemu još nekoliko treninga kako bismo pripremili sebe i brod za tako dug put preko Atlantika.”

‘Uvjeti jedrenja na Atlantiku sasvim su drugačiji, tamo su prije svega jako velike razlike plime i oseke, a i struje su iznimno jake. Dobar dio regata koje jedrim u području je vrlo jakih struja i to je za mene novitet. Ipak sam ja mornar s Jadrana’, kaže Kostelić. FOTO: ŠIMUN ŠITUM / privatna arhiva ivice kostelića

Ivica Kostelić je pripreme započeo 2018. na Jadranu, da bi godinu dana kasnije prešao na Sredozemno more. Prije godinu dana prebacio je brod u Francusku, ali je zbog covida sezona propala: “Trebao sam 2020. provesti sezonu na Atlantiku, ali se to nije dogodilo iz epidemioloških razloga tako da je moja prva sezona u klasi zapravo bila ova.” Klasa 40 inače je bazirana u Francuskoj jer je to oceanska klasa i jedri se na Atlantiku. Riječ je o srednjoj oceanskoj klasi, između klasa Mini i Imoca. Brod Ivice Kostelića baziran je u gradu Cherbourgu u Normandiji, gdje je Kostelić odradio prve treninge i gdje se održava prvenstvo u Klasi 40. “Prvenstvo je imalo svojih uspona i padova. Trenutačno sam još uvijek 10. u klasi, što je zadovoljavajuće”, otkrio je Kostelić i dodao:

“Prva regata sezone je bila Normandy Channel Race, duga tisuću milja. Prošli smo kroz kanal La Manche pa u Irsko more, oko svjetionika Tuskar Rock do svjetionika Fastnet i natrag La Manche. To je vrlo tehnički zahtjevna regata upravo zato što su ondje najjače struje u Europi, ali i najveći pomorski promet. Na toj regati, na kojoj mi je koskiper bio također Calliste Antoine, imali smo odličan uspjeh, bili smo deseti.”

Uslijedila je maratonska regata od Les Sables d’Olonne u Francuskoj do Azora i natrag. “Ta regata duga je oko 2600 milja i trajala je četrnaest dana. Sa mnom je jedrio Hugo Feydit i bili smo sedamnaesti. Bila je to vrlo zahtjevna regata i ujedno moje prvo oceansko natjecanje, jer se jedri na otvorenom oceanu, a ne u kanalima ili oko nekakvih otoka bliže obali. Imali smo puno vjetra i imao sam priliku puno toga naučiti”, rekao je Kostelić. Inače, Les Sables d’Olonne, otkud je krenula ova regata, poznato je mjesto u jedriličarskom svijetu jer iz njega kreće Vendée Globe, utrka oko svijeta za samce.

 

‘Prva regata sezone bila je Normandy Channel Race, duga tisuću milja, kroz kanal La Manche pa u Irsko more’

 

Iako na regatama nije doživio nikakvu opasnu situaciju, Kostelić je ipak imao problema na brodu: “Na regati do Azora oštetili smo glavni autopilot pa smo veći dio regate proveli na rezervnom autopilotu, što svakako nije optimalno. Ali drugi su imali većih problema. Na putu do Azora prošli smo kroz četiri ciklone. Mnogi su brodovi bili oštećeni, uključujući i naš. Mi smo ipak mogli nastaviti regatu i završiti je.”

Iako offshore jedrenje nije prvenstveno sport fizičke izdržljivosti, ipak “treba biti fizički pripremljen, jer su regate duge, a time i akumulirani umor kroz nespavanje“, rekao je Kostelić, uz napomenu: „Kad je vrijeme teško, fizička izdržljivost dolazi do izražaja. Klasa 40 je veliki, 12-metarski brod. To je zapravo zadnja klasa u kojoj čovjek svojom vlastitom snagom može rukovati težinom i veličinom jedara koja su teška i do pedeset kilograma. To je dosta fizička klasa i, pogotovo u teškim vremenskim uvjetima, potrebno je biti u formi.”

Za partnera u natjecanju na regati Transat Jacques Vabre Ivica Kostelić odabrao je Francuza Callistea Antoinea, s obzirom na to da u Hrvatskoj nema ljudi koji se ozbiljno bave offshoreom. FOTO: Jean-Marie Liot #cicncr2021

U Hrvatskoj offshore jedrenje ne postoji u pravom smislu riječi i vrlo je teško dobiti sponzore. “Ja ipak nekako uspijevam premda je moj budžet vrlo mali u usporedbi s konkurencijom”, rekao je Ivica Kostelić i istaknuo da ga podržavaju Hrvatska turistička zajednica, ACI marine i privatna tvrtka Five iz Zagreba. “Volio bih, naravno, uključiti više ljudi iz Hrvatske u ovaj projekt”, otkrio je Kostelić.

Nedavno je morao odustati od projekta Mixed Offshore u sklopu kojeg se pripremao za nastup na Olimpijskim igrama 2024. u Parizu u paru s pulskom jedriličarkom Petrom Kliba, i to zato što je ta olimpijska disciplina izbačena s Igara, o čemu je rekao: “Radi se o natjecanju u miješanim parovima, a u Hrvatskoj se mali broj ljudi bavi offshoreom, pogotovo jedriličarke. Petra je zasigurno hrvatska jedriličarka s najvećim offshore iskustvom, premda je njeno iskustvo bilo relativno davno, u devedesetima, ona je bila spremna za offshore. Sama mi se javila, tražila je partnera u toj disciplini. Ja sam bio jako sretan jer smo uskoro počeli trenirati i dobro smo se slagali na brodu. Napravili smo plan treninga i regata, ozbiljno smo ušli u to.” Kostelić je već posjedovao brod na Jadranu, klase Mini: “Sve je to funkcioniralo dobro dok nisu počele dolaziti vijesti da bi ta disciplina mogla biti otkazana. Meni je to prije svega bilo jako čudno. Prvo su je uvrstili u program, ljudi su se počeli ozbiljno pripremati. To je najskuplja disciplina cijelih Igara. Ljudi su već trošili dosta novca u pripreme.” Budžet Ivice Kostelića i Petre Kliba bio je skroman. “Dio svog budžeta za Klasu 40 usmjerio sam u taj olimpijski projekt. Nisam mogao vjerovati da bi to moglo biti otkazano, s obzirom na to da je već bilo uvršteno u program. Prvo je bilo čuđenje i konačno, s obzirom na utrošeno vrijeme i trud, razočaranje”, zaključio je Ivica Kostelić.


PETRA KILBA: ‘Svi naši fanovi već su bili uvjereni da ćemo nastupiti na Olimpijadi’

Pulska jedriličarka Petra Kliba i Ivica Kostelić morali su odustati od priprema za natjecanje na Olimpijskim igrama 2024. u Parizu nakon što je disciplina Mixed Offshore – koja je bila potvrđena već godinu i pol dana – izbačena kao disciplina iz natjecanja, a umjesto nje uvrštena je nova disciplina Kite-Foil. “Da su dopustili da se jedri Offshore, ja bih 2024. imala 48 godina. Offshore je jedrenje na duge distance i nisu važne godine, čovjek može biti stariji. S druge strane, Foil je toliko dinamična i mladolika disciplina pa si nismo mogli ni zamisliti da napustimo Offshore i krenemo ‘foilati’”, rekla je Petra Kliba.

“Trenirali smo godinu i pol, ljudi su kupili brodove, potrošili novac. Na svu sreću, Kostelić je već imao svoj brod. Svi naši fanovi već su bili uvjereni da ćemo nastupiti na Olimpijskim igrama 2024. pa je konačna odluka World Sailinga o izbacivanju naše kategorije koja je stigla u lipnju bila kao hladan tuš”, objašnjava Kliba.

“Prije sam svaki vikend koji je Kostelić imao slobodan od skijanja provodila na vodi. On bi me nazvao, rekao da bacim brod u more, jer smo bazu treninga prebacili u Pulu, i plovili bismo po dva tri dana zaredom non-stop. Nije to bilo zbog užitka, nego intenzivan trening, bez izlaska iz vode do tri dana, noć i dan na moru, treniranje, spavanje i čeličenje. Mi bismo si zadali što moramo obići, na primjer neke platforme na Jadranu, otoke i onda bismo tu rutu i odradili, nismo odustajali ni kada bi vjetar pao i morali smo u bonaci čekati satima novi vjetar. Čak smo skupili ekipu ljudi koji bi nam se pridružili kao protivnici sa svojim brodovima. Bila se stvorila baš lijepa priča. U studenome smo bili na regati ‘Susak za dvoje’ koja kreće iz Opatije, pod jakom burom. Brod ima samo šest i pol metara, bilo je hladno i kišovito. Ali mi smo to shvatili vrlo ozbiljno, cilj nam je bio kvalificirati se na Olimpijske igre, a onda, naravno, i medalja. Godinu dana smo trenirali zajedno. Bilo je lijepo jedriti s Kostelićem i raditi s takvim jednim sportašem, ali sad kad to više nije olimpijska kategorija, vjerojatno će svatko od nas krenuti svojim putem. Ono što ostaje je naše prijateljstvo”, rekla je Petra Kliba.

Pulska jedriličarka Petra Kliba i Ivica Kostelić morali su odustati od priprema za natjecanje na Olimpijskim igrama 2024. u Parizu nakon što je disciplina Mixed Offshore izbačena iz natjecanja. FOTO: Miroslav Zadravec

Zbog više slobodnog vremena Petra se mogla vratiti svojoj staroj ljubavi, rodnom klubu u kojem je prije 26 godina naučila jedriti i u kojem je pokrenula školu jedrenja za odrasle, JK Uljaniku u Puli, čiji su članovi uglavnom odrasli. “To je jedan od malo sportova kojima se na takmičarskoj razini ljudi mogu baviti u svakoj dobi. Postoji jedan Austrijanac koji je deset puta bio na Olimpijskim igrama i to se može samo u jedrenju – jer je mijenjao klase”, objasnila je Kliba.

Prije godinu dana na barkama Laser Stratos osnovala je JKU Stratos trening ligu za odrasle, o čemu je rekla: “Jednom mjesečno kroz cijelu zimu održavali smo Ligu za odrasle ispred Verudele, a prvih osam kvalificiranih otišlo je u finale krajem ožujka. Liga se nastavlja i ove godine.” Krajem listopada organizira državno prvenstvo u Stratosu za odrasle, a početkom studenoga i državno prvenstvo za studente. Naime, u klub dvaput godišnje na treninge dolaze i studenti Kineziološkog fakulteta u Zagrebu.

“U Stratosu na tečaju na barci budu po dvije osobe i instruktor. Nakon pet dana tečaja sposobni su sami upravljati Stratosom i uz klupsku članarinu i dalje ostati u klubu i jedriti bez da si odmah ako su zavoljeli ovaj sport moraju kupiti svoj brod. Jedan od projekata koje smo pokrenuli je taj u kojem djeca koja već znaju ploviti prevoze vlastite roditelje na Stratosu. Dijete je na kormilu tijekom regate, a mama i tata koji još ne znaju jedriti budu ispred i slušaju komande vlastite djece. Suprotno realnom životu, dijete vodi roditelje i to je vrlo interesantno”, rekla je Petra Kliba.

Pula je bila domaćin treninga za renomirani ženski tim Welcome on Board International koji čini 12 djevojaka iz osam nacija. FOTO: JK Uljanik

Jedan od članova Jedriličarskog kluba Uljanik je i Ivica Kostelić.

“Ove godine se vratilo puno starih članova jer imamo brodove koje članovi mogu koristiti, a to im je puno jeftinije nego da kupe vlastito plovilo”, pojasnila je Petra Kliba. Treninzi za odrasle na tako malim brodovima jedinstvena su ponuda na Jadranu i Petra Kliba u tom smislu je istaknula: “Ima takvih treninga u nekoliko klubova, ali uglavnom na krstašima. Ovo su male barke, kao da jedriš u klasama Optimist ili Laser. Takva barka se lako može prevrnuti, ali su vještine koje oni nauče na tako malim brodovima važne i lako prenosive na veće jedrilice.”

Ove godine su zbog pandemije organizirali manje evenata negoli je bilo predviđeno.

“Ali jedan koji možemo istaknuti je onaj posvećen ženama, koji je pokrenula Svjetska jedriličarska organizacija ISAF krajem svibnja, kada su u cijelom svijetu žene bile pozvane zajedriti i isprobati jedrenje. Mi smo tada imali deset dana otvorenih vrata te smo organizirali trening za renomirani ženski tim Welcome on Board International. Oni su na trening doveli dvanaest djevojaka iz osam nacija. Djevojke su bile oduševljene Pulom i Istrom i jedva čekaju da nam se vrate”, zaključila je Petra Kliba.

Petra Kliba vratila se klubu Uljanik u Puli u kojem je pokrenula školu jedrenja za odrasle, a krajem listopada organizira državno prvenstvo u Stratosu za odrasle. FOTO: JK Uljanik

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.