Objavljeno u Nacionalu br. 1166, 29. kolovoz 2020.
IVICA KOSTELIĆ, proslavljeni hrvatski skijaš koji je tijekom karijere osvojio Veliki globus Svjetskog skijaškog kupa i četiri srebrne medalje na Olimpijskim igrama te zlatnu medalju na Svjetskom prvenstvu u St. Moritzu, priprema se na svojoj jedrilici Mini Transat za nastup na regati Cinquecento, gdje će prejedriti trasu od 500 nautičkih milja
Kad cijeli život posvetiš borbi s izazovima, ispitivanju vlastitih granica i savladavanju naizgled nesavladivih prepreka, zamijeniti jedan izazov drugim i okrenuti se sličnoj, a opet tako različitoj borbi sa samim sobom Ivici Kosteliću posve je prirodan tijek stvari. Otići sa snijega i okrenuti se moru i vjetru te svoju mentalnu i fizičku snagu okušati pod jedrima u ekstremnim i najzahtjevnijim uvjetima obalnog jedrenja otvorenim morem bio je razumljiv nastavak Kostelićeve ovisnosti o natjecateljskom adrenalinu. A sljedeći izazov koji je Kostelić stavio pred samoga sebe je nastup na regati Cinquecento, koja starta za svega nekoliko dana, početkom rujna, i na kojoj će na svojoj jedrilici klase Mini Transat dužine 6,5 metara prejedriti trasu od 500 nautičkih milja ili gotovo 1000 kilometara od talijanske luke Caorle u blizini Venecije preko otoka Suska do otočja Tremiti jugozapadno od Palagruže i natrag. Na regati predviđenoj za dvočlanu posadu jedrit će zajedno s koskiperom Ivom Kvestićem iz Dubrovnika.
KOSTELIĆ JE SVOJU JEDRILICU Mini Transat iz Dalmacije prebacio u Istru kako bi početkom rujna, kada se treba pojaviti na startu regate Cinquecento, bio što bliže Caorleu. Osim na Mini Transatu Kostelić svoje jedriličarsko iskustvo skuplja i na znatno dužem brodu. Nakon savladavanja početnih jedriličarskih znanja prije nešto više od dvije godine kupio je brod klase 40 dužine 12 metara i nazvao ga Ola Full Of Life. Kao posve friški offshore jedriličar 2018. godine je zajedno s trofejnim splitskim jedriličarom Ivanom Kljakovićem Gašpićem ostvario lijep uspjeh:
„PRIJE TOČNO DVIJE GODINE, U LIPNJU 2018., jedrio sam na ovoj istoj ruti zajedno s Ivanom Kljakovićem Gašpićem. Tada smo bili na mojoj Oli, brodu klase 40. I pobijedili smo. Ove godine jedrim na manjem brodu, pa je izazov tim veći. Mini Transat je, iako manja, po svojim karakteristikama vrlo slična jedrilici klase 40 i princip jedrenja je vrlo sličan, a brod je vrlo siguran i čvrst i može podnijeti duge rute jer je konstruiran za oceanske uvjete jedrenja.“
‘KAD SAM POČEO više vremena provoditi na brodu shvatio sam da se time želim baviti i na natjecateljskoj razini, da natjecateljski žar želim prenijeti na novi sport’, kaže Kostelić
Kada je pak riječ o komforu regatnog broda, sve je podređeno postizanju što većih brzina i sigurnosti broda i posade, koja se prisiljena naviknuti na minimum prostora i maksimum skučenosti i u takvim uvjetima živjeti tjedan, dva ili više. No Kosteliću takav spartanski život nije stran. U više nego skromnim uvjetima Kostelići su živjeli i trenirali od ranog djetinjstva:
„Nedostatak komfora na brodu je nešto što naprosto morate prihvatiti želite li se baviti ovim sportom. Ako to ne možete, zaboravite offshore jedrenje.“
Splitski offshore jedriličar Damir Čargo, koji je uz neke druge jedriličare Kostelića naučio osnovama jedrenja na offshore regatama i s njim kao koskiper dijelio brod na nekoliko regata za svojeg partnera i njegovu snalažljivost na brodu kaže da je Kostelić„jedriličar srcem i dušom“. Čargo objašnjava kako su se njih dvojica upoznali i kako ih je povezala strast jedrenja na regatnim brodovima tipa Class 40, konstruiranima upravo za dvočlane posade ili za samačko jedrenje:
„Nekako u to vrijeme kad je Ivica kupio svoju Olu upoznali smo se u Splitu, odradili smo neke treninge zajedno i odmah shvatili da dobro funkcioniramo na brodu, što je vrlo važno. Prošle smo godine u lipnju na Oli zajedno odjedrili regatu imena 151 milja na ruti od talijanskog Livorna preko Cap Corsa na Korzici do Punta Ale na zapadnoj obali Italije gdje smo, obzirom na činjenicu da nismo dugo jedrili zajedno, ostvarili dosta dobar rezultat.“
ODMAH NAKON ODJEDRENE 151 MILJE u srpnju prošle godine odjedrili su zajednički regatu Cinque Fari dugu 150 milja od sjevera Sicilije do otoka Ustica te na njoj osvojili drugo mjesto. Ohrabreni rezultatom na Siciliji dogovorili su sudjelovanje na regati Palermo-Monte Carlo na ruti dugoj petstotinjak nautičkih milja (nešto više od 900 kilometara), koju su odjedrili krajem kolovoza prošle godine i na kojoj su osvojili prvo mjesto u svojoj klasi. Čargo kaže:
„Osobno sam bio vrlo zadovoljan tom regatom jer sam vidio da se dobro razumijemo, da Ivica posjeduje vrlo visoku razinu jedriličarske zrelosti i da naša suradnja donosi dobre rezultate.“
No što je nekada najboljeg svjetskog skijaša potaklo da se počne baviti jedrenjem? On kaže:
„Volim more i jedrenje već dugo godina, ali dok sam se bavio skijanjem nisam imao vremena intenzivnije mu se posvetiti. Kad sam došao u priliku više vremena provoditi na brodu shvatio sam da se time želim baviti i na natjecateljskoj razini, da svoj natjecateljski žar želim prenijeti na novi sport. Privlači me ta sloboda morskog prostranstva, a nigdje nisi više povezan s morem nego u jedrilici i u offshore jedrenju. Shvatio sam da me upravo taj vid jedrenja najviše privlači i da se tu osjećam dobro.“
On ima još jedan sportski cilj, a to je nastup na transatlantskoj regati nazvanoj Ruta ruma („Route du rhum“), koja se svake četiri godine u studenome održava od luke Saint Malo u francuskoj Bretanji do Point-a-Pitrea na karipskom otoku Guadalupe, a na njoj sudjeluju brodovi u različitim natjecateljskim kategorijama. Na tu je regatu Kostelić odlučio otići kao skiper samac na brodu klase 40. Sljedeća se Ruta ruma održava 2022. godine i Kostelić se već sad priprema za tu iznimno zahtjevnu regatu koja od jedriličara traži dobru fizičku i psihičku pripremljenost. Kaže da je u međuvremenu brod Ola Full Of Life prodao i upravo je u potrazi za drugim brodom iste klase koji želi pripremiti za utrku Ruta ruma 2022.
‘IVICA JE JEDRILIČAR srcem i dušom. Ima velike ambicije i siguran sam da će njegovi rezultati biti sjajni. Svoje pripreme shvaća vrlo ozbiljno i puno jedri’, kaže Damir Čargo
RUTA RUMA JE NAJVEĆA I NAJBROJNIJA PREKOOCEANSKA REGATA za skipere samce, u kojoj nastupa više desetaka brodova u različitim kategorijama. Jedri se u studenome, u vrijeme povoljnih pasata koji pušu od istoka prema zapadu, odnosno iz Europe prema Srednjoj Americi. Činjenica da se od Gibraltara prema Biskajskom zaljevu jedri u teškim zimskim uvjetima dodatni je izazov ove regate da biste se iz Sredozemlja probili do zapadne obale Francuske, odnosno da biste uopće došli na start.
Čargo kaže da se Kostelić svim srcem posvetio jedrenju: „On ima velike ambicije i siguran sam da će njegovi rezultati biti sjajni.“ Kaže kako će mu nastojati pomoći vlastitim iskustvom ili kao koskiper na regatama, no da zbog vlastitih obaveza nije u mogućnosti sudjelovati s Kostelićem na regatama koliko bi to htio:
„IVICA PROVODI PUNO VREMENA NA MORU, svoje pripreme shvaća vrlo ozbiljno i puno jedri. U ovom sportu iskustvo je jako važan faktor koji čini razliku između uspjeha i neuspjeha, a iskustvo se stječe prevaljivanjem milja. A Ivica to sustavno radi i moram priznati da ne znam nikoga tko je u posljednjih nekoliko godina proveo više vremena na moru od njega i to na vrlo ozbiljnom treningu. Njegove navike koje je stekao u profesionalnom skijanju, samodisciplina, fokusiranost na cilj i fizička pripremljenost, itekako znače i donose prednost i on velikim koracima grabi naprijed u jedriličarskom sportu jednako kao što je to činio u skijanju.“
Kostelićevo ime potaklo je nekoliko sponzora koji financijski pomažu i pripremama za regate. Sve donedavno na brodu Ola stajao je veliki logo Hrvatske turističke zajednice (HTZ) koja ga je financijski pratila tijekom prošlogodišnje regatne sezone. Kostelić objašnjava:
„S HTZ-OM SAM PROŠLE GODINE SKLOPIO UGOVOR u sklopu projekta Sportska Hrvatska kojim je HTZ podupro razne sportske projekte u cilju promocije hrvatskog turističkog brenda. Nastojat ćemo da se ta suradnja nastavi i ubuduće i da logo bude na novom brodu, kojeg namjeravam kupiti.“
‘IVICA KOSTELIĆ je sam po sebi brend, njegovo ime u svijetu je dobro poznato i tu bi činjenicu trebalo iskoristiti za promociju hrvatskog turizma, sporta i nautike’, kaže Čargo
Čargo pak smatra da bi financijska potpora Kosteliću od strane donatora i sponzora trebala biti puno jača i da bi se njegovo ime, brend i sport kojim se bavi trebali iskoristiti za promociju Hrvatske u svijetu:
„Kostelić je sam po sebi brend, njegovo ime u svijetu je dobro poznato i tu bi činjenicu trebalo iskoristiti za promociju ne samo hrvatskog turizma već i sporta i nautike kao vrlo značajnog dijela turističke ponude. A što se tiče jedrenja, već sama činjenica da je Kostelić ušao o ovaj sport donijela nam je pozitivnu reklamu i o jedrenju se sada više govori nego prije.“
Osim planova za sudjelovanje na regati Ruta ruma 2022. godine u klasi 40, Kostelić nastavlja i s treninzima i pripremama na jedrilici Mini Transat: „Nedavno sam se povezao s jedriličarkom Petrom Klibom iz Pule s kojom zajedno treniram i pripremam tzv. double handed regate na kojima sudjeluje muško-ženska posada. Osim treninga odradili smo i neke regate kako bismo se što bolje uigrali i planiramo jedriti zajedno na Mini Transatu koliko god to bude moguće, a od iduće godine i na klasi 40.“
KAŽE DA MU JE SUDJELOVANJE NA REGATAMA u klasi 40 u fokusu interesa:
„S obzirom na to da namjeravam sudjelovati na transoceanskim regatama na Atlantiku svakako će mi trebati iskustvo i podrška iskusnih jedriličara iz Hrvatske, na koje računam u budućnosti. Brod koji namjeravam uskoro kupiti planiram držati u Francuskoj, iz koje imam lakši pristup tim regatama na koje ciljam, a kako u toj zemlji nemam poznatih jedriličara na koje bih se mogao osloniti, pomoć naših jedriličara i mojih dosadašnjih partnera i prijatelja bit će mi od neprocjenjive vrijednosti.“
Komentari