IVANA SRBLJAN: ‘Situacija u Zajcu je iza mene, sad mi je fokus na pozitivi’

Autor:

Nemi Bulat

Ivana Srbljan, ravnateljica glazbenog programa Splitskog ljeta, ujedno i nova ravnateljica Opere Hrvatskog narodnog kazališta u Splitu, najavljuje svoju prvu sezonu na čelu splitske Opere, ali i pojašnjava razloge odlaska iz HNK u Rijeci, zbog intendanta Marina Blaževića

Premijerom opere „Tosca“ Giacoma Puccinija otvoreno je 69. Splitsko ljeto. Izvedbama na Peristilu stvoren je savršen ambijentalni okvir za tu operu. Osim „Tosce“, na opernom repertoaru ove godine bit će „Ero s onoga svijeta“, a prvi put bit će izvedena i „Opera gala“, koncert koji su počele prakticirati sve nacionalne kazališne kuće. O svemu tome za Nacional govori Ivana Srbljan, nova ravnateljica Opere Hrvatskog narodnog kazališta u Splitu, ujedno i ravnateljica glazbenog programa Splitskog ljeta.

Zagrebačka mezzosopranistica Ivana Srbljan nakon studija teorije glazbe završava studij pjevanja na Muzičkoj akademiji u Zagrebu u klasi Vlatke Oršanić. Od 2014. je članica solističkog ansambla Opere Hrvatskog narodnog kazališta Ivana pl. Zajca u Rijeci, a od 2020. u statusu je Prvakinje Opere. Operni repertoar uključuje uloge kao što su Carmen, Dalila, Brangäne, Adalgisa, Charlotte, Didona, Dorabella, Cherubino, Giulio Cesare, Cornelia, Fenena, Meg Page, Maddlena, Bersi, Stephano, Olga, Lola, Treća dama i mnoge druge. Pored klasičnog opernog, njeguje i koncertni repertoar i aktivno izvodi suvremenu glazbu. Od profesionalnih suradnji izdvajaju se nastupi sa Zborom i Simfonijskim orkestrom HRT-a, Zagrebačkom filharmonijom, Zborom i Simfonijskim orkestrom RTS-a, s Hrvatskim komornim orkestrom, ansamblom Cantus, Panonskom filharmonijom, orkestrom Jyväskylä Sinfonia, komornim orkestrom I Solisti Veneti, orkestrom Wiener Concert-Verein u Musikvereinu u Beču, Zagrebačkim solistima, suradnja s ansamblom Orfelin te nastupi na najznačajnijim hrvatskim festivalima (Muzički Biennale u Zagrebu, Osorske glazbene večeri, Dubrovačke ljetne igre, Splitsko ljeto, Festival sv. Marka, Riječke ljetne noći), kao i gostovanja u Sloveniji, Srbiji, Njemačkoj, Austriji, Mađarskoj, Italiji i Finskoj. Od značajnih projekata izdvajaju se izvedba Carmen u pulskoj Areni 2019. i uloga Brangäne u Wagnerovom „Tristanu i Izoldi“ u HNK Ivana pl. Zajca 2020., za koju je nominirana za Nagradu hrvatskog glumišta. U HNK Ivana pl. Zajca Ivana Srbljan bila je solistica, a kasnije i prvakinja Opere, no zbog neslaganja s intendantom Marinom Blaževićem otišla je iz Rijeke u HNK u Splitu.

NACIONAL: Počelo je još jedno Splitsko ljeto, ponovno (kao i prošle godine) program je objavljen doslovno nekoliko dana prije početka, zašto?

Program Splitskog ljeta objavljen je prvog radnog dana kad je intendant Vicko Bilandžić preuzeo mandat. Možemo govoriti o nespretnom datumu za predaju ili preuzimanje mandata, ali pravila su takva kakva jesu i mi ih apsolutno poštujemo.

‘U splitskom HNK nedostaje fokus jer nema jasne vizije onoga što Opera treba predstavljati. Partikularni se interesi trebaju nadvladati zajedničkom željom oplemenjivanja društva’

NACIONAL: Opera ovog ljeta nudi premijeru „Tosce“, zašto ste odlučili da se baš ta opera izvede?

Operu „Tosca“ prijavila je prošla uprava i smatrali smo da se radi o kvalitetnom repertoarnom naslovu koji trebamo zadržati na Splitskom ljetu. „Toscu“ doživljavamo kao svoj projekt i aktivno smo sudjelovali u odabiru pjevača koje nazivamo nacionalnom reprezentacijom, a to su Kristina Kolar, Domagoj Dorotić, Luciano Batinić, Mate Akrap, Božo Župić, Roko Radovan, Felipe Čudina, Joško Tranfić i Tea Požgaj. Tu reprezentaciju predvode maestro Ivo Lipanović i Goran Golovko. Naravno, ne mogu ne spomenuti fenomenalan zbor i orkestar HNK u Splitu, predivne kostime, inovativnu scenografiju za ovogodišnje izdanje opere na Peristilu, svjetlo i scenski pokret meni uvijek dragog baleta.

NACIONAL: Kakva su vaša iskustva s „Toscom“?

Moja iskustva s „Toscom“ prvenstveno su bila u ulozi promatrača i slušatelja. „Tosci“ sam se divila izdaleka jer Puccini nije pisao opere za mezzosoprane, no postoje razni načini da se sudjeluje u aktivnom kreiranju neke opere. Ovoga puta je bilo produkcijski i organizacijski. I na tome sam zahvalna.

NACIONAL: Osim „Tosce“, publika će i ovog ljeta moći pogledati „Eru s onoga svijeta“, ambijentalna izvedba postala je sad već tradicija. Koje su lokacije u pitanju i što ambijentalni teatar nudi publici?

Ovogodišnji „Ero“ tradicionalno će se, osim u Vrlici, izvesti i na novoj sceni na Benama koja publici nudi posebno iskustvo. Prije svega radi se o prostoru u kojem imamo puno veću kontrolu nad bukom okolnih ugostiteljskih objekata, što je veliki problem za neke lokacije u Splitu poput Sustipana, Peristila i drugih lokacija. Ambijentalni prostor publici nudi osvježenje i svakako drugačiji pogled na predstavu koja se inače gleda u kazalištu. Imamo nove soliste u podjeli „Ere“ – Stjepan Franetović u ulozi Miće i Margareta Matišić u ulozi Dome. Također, na sceni će im se pridružiti domaće snage: Mate Akrap, Antonija Teskera, Marko Lasić i Tea Požgaj, pod ravnanjem Harija Zlodre. Uz „Toscu“, „Ero“ je još jedna hit predstava HNK u Splitu te će lokacija na Benama dati novu vrijednost našoj osvježenoj predstavi, a vjerujem da će pružiti i osvježenje našoj vjernoj publici.

NACIONAL: Ono što je posebno ove godine u opernom repertoaru jest Gala koncert, o čemu se radi i zašto ste odlučili publici ponuditi takvo što?

Operni gala koncert ponudit će publici nastupe vrhunskih solista i izuzetno zahtjevnog izbora arija i ansambala iz opernog repertoara Wagnera, Verdija i Puccinija. Smatram da je Opera gala koncert ravan jednoj opernoj premijeri, drugačijeg je modela, a opet stavlja izuzetne izvođačke zahtjeve ispred svih ansambala dok publici nudi večer za pamćenje. Svi naši glazbeni programi nude različite lokacije izvedbe, ali i različite izuzetne umjetnike koji nastupaju na ovogodišnjem Splitskom ljetu. Operu gala predvodi naš nacionalni prvak Ivica Čikeš, a gosti su sopranistica Ana Petričević i tenor Ivan Defabiani, sve pod umjetničkim vodstvom dirigenta Vetona Marevcija.

‘Plan nam je sanacija dugova, šTo neće utjecati na kvalitetu programa’. FOTO: Nemi Bulat

NACIONAL: Zašto je važno Splitsko ljeto?

Splitsko ljeto je jedinstveni i tradicionalni festival opere koji nudi isključivo svoje produkcije, ispituje i nudi ambijentalne prostore, nudi u ljetnom razdoblju složena glazbeno-scenska djela izvedbene umjetnosti.

NACIONAL: Ovo je vaša prva sezona na čelu Opere HNK u Splitu, prije toga ste godinama bili solistica pa kasnije i prvakinja Opere HNK Ivana pl. Zajca u Rijeci, no dali ste otkaz zbog velikih problema koji su pratili Zajc i nažalost još ga prate. Zašto ste otišli?

Otišla sam jer sam trebala promjenu i neka nova iskustva. Okolnosti su se posložile i sada mogu implementirati sva svoja iskustva na svom novom radnom mjestu.

NACIONAL: U posljednje vrijeme niste nastupali, koliko ta činjenica može biti problematična s obzirom na to da operna pjevačica mora biti u glasovnoj formi?

Ispravak netočnog navoda. Posljednja dva mjeseca intenzivno sam radila na svojim solo projektima i paralelno sam se pripremala za funkciju ravnateljice u Splitu. Nisam revna u objavama na društvenim mrežama, ali iza mene su dva divna nastupa. Mozartov „Requiem In memoriam Mo Vladimir Kranjčević“ koji se održao u svibnju u Lisinskom te sam u lipnju debitirala u HNK u Zagrebu u ulozi Dome u operi „Ero s onoga svijeta“. Ne namjeravam zapostaviti svoju karijeru operne i koncertne pjevačice i svakako ću nastaviti s nastupima, ali sve s jednom dobrom mjerom.

NACIONAL: Tko je kriv za katastrofalnu situaciju u Zajcu, barem kad su međuljudski odnosi u pitanju? Je li, kao što se tvrdilo, i u Operi bilo svađa, podmetanja i favoriziranih umjetnika koji su dobivali gotovo sve uloge, dok bi oni koji su u nemilosti intendanta „sjedili“ i čekali priliku? Jedna od njih bili ste i vi, samo zato što ste glasno izrekli da neke stvari ne funkcioniraju.

Situacija u Rijeci je iza mene i sada imam fokus na Split i sve pozitivno što se u Splitu može napraviti.

NACIONAL: Kakav je vaš odnos s intendantom Blaževićem danas, posebno zbog činjenice da ćete poslovno možda tijesno surađivati jer dvije nacionalne kazališne kuće trebaju surađivati?

Intendanti dobro komuniciraju, a ja sam u komunikaciji s ravnateljem Draženom Siriščevićem.

NACIONAL: Što vas je dočekalo kad ste došli na mjesto ravnateljice Opere HNK u Splitu?

Dočekali su me ljudi željni promjene. Promjena bi trebala biti jedna konstanta naših života i zato mi je nevjerojatno koliko postoji strah od promjene. Da se ne mijenjamo i rastemo, ne bismo se ni razvijali. Lijepo se osjećam u svom novom radnom okruženju i to mi je najvažnije, a vrijeme će pokazati rezultate.

‘U HNK u Splitu dočekala sam ljude željne promjene. Promjena bi trebala biti jedna konstanta naših života i zato mi je nevjerojatno koliko postoji strah od promjene’

NACIONAL: Koji su bili vaši prvi potezi u splitskoj Operi, a što je potrebno učiniti da bi situacija bila još bolja?

U fazi sam upoznavanja kolektiva, osluškivanja, promatranja i slaganja jedne kompletne slike sustava. To se postiže praktičnim radom i fizičkim prisustvom na licu mjesta. Shvatila sam da su mi detalji izuzetno važni i da svemu, pa i sebi, trebam dati vrijeme. U Splitu vidim i osjetim izuzetan potencijal. Možda mu nedostaje fokus jer ne postoji jasna vizija onoga što bi Opera trebala izvođačima i publici predstavljati. U tom smislu smatram da bi partikularni interesi trebali biti nadvladani zajedničkom željom oplemenjivanja društva u kojem živimo. To je naša svrha i cilj. Predstave, koncerti i programi rezultat su niza odluka i poteza.

NACIONAL: Zakonom o kazalištu uvedena je odredba da operni umjetnici mogu dobiti posao na neodređeno nakon četiri godine angažmana, koliko je to bilo važno i što još treba popraviti da bi se oni osjećali sigurnije?

Svakom umjetniku sigurnost je jako važna i tek tada možemo pristupiti našem pozivu s lakoćom i možemo se igrati i potpuno prepustiti umjetnosti. Apsolutno pozdravljam taj dio novog zakona. Strah od egzistencije je izuzetno otežavajući faktor, ali njime se najlakše manipulira ljude i drži ih se u kontroli. Nadam se da su umjetnici pažljivo pročitali cijeli Zakon o kazalištima i da su svjesni što sve donosi.

NACIONAL: Kako će izgledati iduća sezona kad je Opera HNK u Splitu u pitanju, a kako vidite Operu nakon svog mandata?

Upravo krećemo s planiranjem sezone 2023/2024 i ne mogu ništa službeno najaviti dok ne vidimo trenutačno financijsko stanje i financijski okvir do kraja godine. Plan nam je sanacija dugova. To nikako neće utjecati na kvalitetu glazbenog programa opernog ansambla jer cilj nam je popuniti ansambl otvaranjem radnih mjesta i time stvoriti stabilan i samostalan kolektiv. Želim se posvetiti razvoju publike, približavanju opere djeci i mladima, pokretanju opernog studija te razvoju i edukaciji velikog potencijala koji ovdje leži i koji treba pozitivan poticaj. Ne znam je li nam jedan mandat dovoljan za sve to.

Komentari

Morate biti ulogirani da biste dodali komentar.