Prošloga tjedna Strukovni sindikat pomoraca Jadrolinije zatražio je ostavku predsjednika Uprave Jadrolinije Davida Sopte. Pismo i obrazloženi zahtjev za razrješenje s dužnosti Davida Sopte, Strukovni sindikat je uputio na adresu Skupštine Društva i Nadzornog odbora Jadrolinije, ali je pismo poslano na znanje i svim pomorcima i zaposlenicima. Zahtjev je potpisao predsjednik Strukovnog sindikata pomoraca kapetan Ivan Srzentić, koji već dvadeset godina radi u Jadroliniji. Srzentić je kapetan od 2015. godine, a do sada je bio zapovjednik Jadrolinijinih trajekata i katamarana „Hanibal Lucić“, „Supetar“, „Mate Balota“, „Olea“, „Dora“ i „Lara“. Razgovarali smo s njim o razlozima zbog kojih se Sindikat odlučio na opetovano traženje ostavke Davida Sopte te o stanju i perspektivi Jadrolinije. „Nisam optimist, jer poslovna politika predsjednika Uprave Jadroliniju vodi u propast. Naš Sindikat trn je u oku Davida Sopte, jer otvoreno govorimo o njegovim promašajima, kupnji isluženih trajekata, odsustvu prave obnove naše stare flote i tražimo njegovu ostavku još od protestnog okupljanja pomoraca u Gaženici 2022. godine“, rekao je Srzentić. Zahtjevu Strukovnog sindikata pomoraca pridružio se i Sindikat pomoraca Hrvatske, koji također djeluje u Jadroliniji. Treći Jadrolinijin sindikat, Nezavisni sindikat pomoraca putničkih brodova Hrvatske, koji pomorci zovu „Soptin sindikat“, na sve to šuti.
NACIONAL: Zašto ste u ime Strukovnog sindikata pomoraca Jadrolinije zatražili ostavku predsjednika Uprave Jadrolinije Davida Sopte?
Najkraće rečeno, predsjednik Uprave David Sopta odgovoran je za kupovinu starih, dotrajalih i nesigurnih brodova kojima on „obnavlja“ flotu Jadrolinije, koja pod njegovim vodstvom klizi u propast. David Sopta znao je sve činjenice o tome da brod „Oliver“ nije spreman održavati liniju Split-Vela Luka-Ubli, ali je unatoč svemu tome jako inzistirao na toj akciji, čime je doveo u pitanje sigurnost broda, pomoraca, putnika, ali i ugled Jadrolinije. To nije prvi put da ovaj sindikat traži njegovu smjenu. Tražili smo njegovu ostavku na prosvjedu u Zadru prije dvije godine. Jedan od glavnih razloga bila je upravo kupovina starih brodova, što je u suprotnosti s najavom Davida Sopte iz 2017. godine da ćemo graditi brodove u Hrvatskoj i hrvatskim brodogradilištima i da ćemo obnavljati (pra)staru Jadrolinijinu flotu, u prosjeku stariju od 29 godina. A mi, pod vodstvom Davida Sopte, umjesto obnove, nabavom starih, isluženih brodova – koje obvezno šalje na preinaku i doradu što, naravno, puno košta – samo starimo svoju flotu, snižavamo kvalitetu usluga i dovodimo u pitanje povjerenje građana.
NACIONAL: Što je za vas u Strukovnom sindikatu pomoraca ovoga puta bilo okidač za traženje ostavke, odnosno, ‘kap koja je prelila čašu strpljenja?
„Kap koja je prelila čašu“ definitivno je bio sav folklor oko broda „Oliver“, gdje je bilo vidljivo da PR službe, po nalogu predsjednika Uprave, mjesecima prije, priču oko samog broda prikazuju dijametralno suprotno stvarnom stanju. Zato smo u pismu Skupštini Društva i Nadzornom odboru Jadrolinije, pomorcima i radnicima istakli da je nakon četiri mjeseca boravka broda „Oliver“ u remontnom brodogradilištu, jasno da „Oliver“ ima velike probleme zbog kojih ne može dobiti dozvole za plovidbu, a da je predsjednik Uprave Sopta o tome imao sve relevantne informacije, da je znao i morao znati stvarno stanje stvari, sukladno sistematizaciji radnih mjesta u Društvu. Sopta je nadležan tehničkoj i kadrovskoj službi koje su ga obavještavale o stvarnom stanju broda „Oliver“. On je osoba koja je nadležna glavnoj i odgovornoj osobi za provođenje svih aspekata sigurnosti na brodovima i kompaniji. Budući da je u pitanju sigurnost putnika i imovine, njegova odgovornost je najveća.
‘Nisam optimist jer poslovna politika predsjednika Uprave Jadroliniju vodi u propast. Naš sindikat trn je u oku Davida Sopte jer otvoreno govorimo o njegovim promašajima, kupnji isluženih trajekata…’
NACIONAL: S obzirom na sve to, kakvo je, po vašem mišljenju, stanje u Jadroliniji?
Evidentno je kakvo je trenutno stanje, mi pod upravom Sopte plovimo prema katastrofi. Radi se o jednom propalom pokušaju predsjednika Uprave Sopte da stvarno stanje u Jadroliniji prikrije, u svrhu svoje vlastite promidžbe, a nauštrb tehničke ispravnosti broda, koja izravno utječe na sigurnost pomoraca i putnika. Jedno se prikazuje prema van, a stvarno stanje je drugačije.
NACIONAL: Na čemu zasnivate takvu tvrdnju?
Na temelju uvida u „obnovu“ flote, cijene dorada i preinaka koje su do sada učinjene na „prinovama“ u našoj floti. „Sveti Duje“, kupljen je 2023. u Grčkoj, proizveden 2017. godine, plaćen je 7.695.000 eura. U upisnom listu se vodi kao RO–RO teretni brod s namjenom za „prijevoz tereta“. Brod se nalazi u brodogradilištu Dalmont u Kraljevici od listopada 2023., dakle, ukupno već šest mjeseci. Do sada je na preinake tog broda utrošeno više od 2, 8 milijuna eura, a nije dovršen. Brod „Unije“, izgrađen u Turskoj, kupljen je 2023. godine za dva milijuna eura. Boravio je u remontu Lošinjske plovidbe od listopada 2023. do veljače 2024. godine, ukupno četiri mjeseca. U „Unije“ je uloženo 720.000 eura. Brod „Oliver“, bivša „Vela Luka“, sagrađen je u Japanu 1997. godine, kupljen je 2023., plaćen 12 milijuna eura. U remontu je u brodogradilištu „Viktor Lenac“ od prosinca 2023. , do danas ukupno četiri mjeseca, u dorade i preinake nepravilnosti do sada je utrošeno 2,7 milijuna eura. Čini se da je to tek početak, jer tko zna što će biti s „Oliverom“ i koliko će ukupno koštati njegova preinaka. Napomenuo bih i kupoprodajne cijene katamarana „Puntamike“ ( 4.730.000 USD) i „Kolovare“ (5.200.000 USD), koje je Jadrolinija kupila, platila 6.510.000 eura i pretvorila u „Danicu“ i „Katu“ koju je platila 6.010.000 eura. Dakle, Jadrolinija ih je platila skuplje u odnosu na prethodne vlasnike. U kupoprodajnu cijenu brodova moraju se uračunati troškovi koje Jadrolinija mora snositi nakon njihova dolaska u RH i troškovi preinaka brodova, kako bi ti brodovi mogli obavljati javni linijski pomorski promet. Time dolazimo do zaključka da su brodovi koji se kupuju u mandatu Davida Sopte, u konačnici puno skuplji za Jadroliniju od objavljenih kupoprodajnih cijena. Navedeni podaci nisu nikakva poslovna tajna. Budući da je Jadrolinija u vlasništvu RH i obveznik je provođenja postupka javne nabave, dužna je objaviti podatke o sklopljenim ugovorima na Elektroničkom oglasniku javne nabave. Podsjećam, Uprava Društva i David Sopta upozoreni su od Strukovnog sindikata pomoraca Jadrolinije na neadekvatne kupovine brodova upravo na prosvjedu u Gaženici još 2022., i to za brod „Faros“ kupljen u Grčkoj 2009., čija je cijena bila 2.250.000 eura, i brod „Lošinj“ kupljen u Grčkoj 2010. po cijeni od 2.950.000 eura. S obzirom na starost flote, prosječan je broj dana koje brodovi Jadrolinije provedu u remontu, kad je u pitanju redovito godišnje održavanje, 50 dana. Takva poslovna politika Sopte i vodstva Jadrolinije ne može biti slučajna. Opravdano sumnjam u provizije, ali DORH još uvijek, navodno, samo provodi izvide o djelatnosti Davida Sopte u Jadroliniji.
NACIONAL: Vi ste predsjednik jednog od triju sindikata u Jadroliniji. Što kažu druga dva sindikata?
Točno, u Jadroliniji djeluju tri sindikata, Strukovni sindikat pomoraca Jadrolinije koji zastupam, najmlađi je sindikat. Nedavno smo napunili šest godina. Osnovali smo se s ciljem očuvanja Jadrolinije u cijelosti. Postoji vrlo dobra suradnja sa Sindikatom pomoraca Hrvatske i oni su nas podržali i u ovom zahtjevu za ostavkom predsjednika Uprave Davida Sopte. Ali veliki SPH podržao nas je i u prosvjedu u Gaženici 2022. S trećim sindikatom, Nezavisnim sindikatom pomoraca putničkih brodova Hrvatske (NSPPBH), ne možemo surađivati jer njime upravlja predsjednik Uprave Sopta. Formalno mu je na čelu Nediljko Bulić, član Nadzornog odbora Jadrolinije, kao predstavnik radnika u NO-u. NSPPBH naloge za aktivnosti dobiva od Sopte, koji je tome sindikatu osigurao reprezentativnost, a sve učinio da naš Strukovni sindikat pomoraca izgubi reprezentativnost. Naime, naloženo je kadrovskoj službi da se ljudi prilikom zapošljavanja u Jadroliniju, bez svog znanja i pristanka, učlanjuju u taj Nezavisni sindikat pomoraca putničkih brodova. Zato ga svi zovu Soptin sindikat i on broji oko 800 članova. Usto idu i revanšistički potezi predsjednika Uprave prema Strukovnom sindikatu pomoraca.
‘David Sopta znao je sve činjenice o tome da brod ‘Oliver’ nije spreman održavati liniju Split-Vela Luka-Ubli, ali je unatoč tome jako inzistirao na toj akciji, čime je doveo u pitanje sigurnost broda, pomoraca, putnika…’
NACIONAL: Kakvi revanšistički potezi?
Nakon najvećeg prosvjeda u povijesti Jadrolinije, u Gaženici 2022. , na kojem smo tražili potpis Nacionalnog kolektivnog ugovora i ostavku Davida Sopte zbog neobnavljanja flote, ostavku predsjednika Uprave nismo dobili. Ali dobili smo revanšizam prema našem sindikatu, pritisak da se ljudi preko Kadrovske službe ispisuju iz našeg sindikata, prijetnjama o premještaju na druge plovne jedinice i slabije plaćenim radnim mjestima i brodovima. Predsjednik Uprave Sopta je tako želio spriječiti reprezentativnost našeg sindikata u potpisivanju Nacionalnog kolektivnog ugovora i, nažalost, u tome je uspio. Napustilo nas je oko 100 zaposlenika. Potom je meni kao sindikalnom povjereniku pokušao dati otkaz, a kako se to po Zakonu o radu ne može, 2023. tužio je sudu i naš sindikat koji nije htio dati suglasnost na prijedlog poslodavca da mi se da otkaz. Izgubio je spor i na Općinskom sudu u Zadru i Županijskom sudu u Velikoj Gorici. Davidu Sopti je i pravomoćno potvrđeno da o pomorstvu nema nikakva znanja i da je slučajno ili zahvaljujući politici tu gdje jest. Što se Strukovnog sindikata pomoraca Jadrolinije tiče, naši ciljevi su jasni od početka, protiv smo zlouporaba i nepoštivanja zakona kojim David Sopta krši prava pomoraca i radnika.
NACIONAL: O kršenju kojih prava se radi?
U Jadrolinijinoj floti ima najmanje osam brodova u redovnim linijama koji su u prekršaju po pitanju minimalnog broja sati odmora posade. U isto vrijeme 90 posto flote nema osiguranu prehranu na brodu, odnosno, posade rade na brodovima bez ukrcanih kuhara i bez brodske kuhinje. Na određenom broju brodova ne postoji osiguran smještaj za posadu, a traži se da pomorci rade po 16, 17 i 18 sati dnevno. Radi se o zaštiti prava pomoraca koja su zajamčena po međunarodnim konvencijama STCW i MLC te hrvatskom Zakonu o radu i pomorskim zakonima, kojih se David Sopta i Jadrolinija ne pridržavaju, na što smo upozorili nebrojeno puta. Pozivam inspekcijske preglede lučkih kapetanija da utvrde činjenice. Naš sindikat ostao je jedinstven, naš Izvršni odbor SSPJ, svi redom: Ivan Srzentić, zapovjednik, Robert Skoblar, zapovjednik, trenutno zapovjednik upravo broda „Oliver“, Ivica Gobin, časnik palube, dugogodišnji zapovjednik, Rudolf Dorkin, zapovjednik, Stipe Mađerić, upravitelj stroja – svi stojimo iza zahtjeva za ostavkom Davida Sopte s mjesta predsjednika Uprave.
NACIONAL: Znate li detalje pregleda broda „Oliver“ koji je provela inspekcija sigurnosti plovidbe Lučke kapetanije Rijeka?
Prvenstveno, ovoga puta ću i napokon pohvaliti inspektore Lučke kapetanije Rijeka. Na brojne nedostatke koje su oni utvrdili, mjesecima je nadležne službe u Jadroliniji upozoravao zapovjednik broda „Oliver“ Robert Skoblar. Pa i pred sam najavljeni polazak broda na preuzimanje linije, Skoblar je upozoravao i tražio da se stvari promijene i poprave upravo radi sigurnosti plovidbe, pomoraca, putnika. Sopta nije htio poslušati i tako je, zbog predizbornog folklora i vlastite promidžbe, izvjesno ugrozio sigurnost putnika i posade.
Komentari